Tävla i ponnyklass med skor även om ponnyn överstiger ponnymåttet då?

P

Ponnytjejen

Min ponny är 146 i mankhöjd (tror jag, men hon har inte mätits av en mätman och har inte mätintyg) men med skor säger mamma att hon översiger ponnymåttet. Kan man tävla med skor då i en d-ponnyklass, även om hon överstiger d-ponnymåttet med skor? :D Det är ju lite tjorvigt om man ska ta bort skorna varje gång man ska tävla...

(Hur mycket kostar det att "hyra" en mätman, och ska hästen vara nyverkad då eller??)

Sv: Tävla i ponnyklass med skor även om ponnyn överstiger ponnymåttet då?

Skorna räknas alltid bort vid en mätning.

Du måste ha mätintyg för att få tävla som ponny. Dessutom måste ponnyn vara chippad.

Som sagt måste ponnyn ju ha mätintyg om du ska tävla. Jag vet inte hur det funkar att ta ut mätman privat, finns det ingen klubb som anordnar det? Brukar ju krylla av ponnymätningar i början på året.

Lite OT men jag har inbillat mig att det ska vara två mätmän på plats dessutom... Men det kan lika väl vara min fantasi som skenar, någon som vet?

Ska man slutmäta måste man ta ut två stycken mätmän och en veterinär. Det kan man göra när som helst, men det blir ju dyrare om man gör det alldeles själv.

Min ponny är 146 i mankhöjd (tror jag, men hon har inte mätits av en mätman och har inte mätintyg) men med skor säger mamma att hon översiger ponnymåttet. Kan man tävla med skor då i en d-ponnyklass, även om hon överstiger d-ponnymåttet med skor? :D Det är ju lite tjorvigt om man ska ta bort skorna varje gång man ska tävla...

(Hur mycket kostar det att "hyra" en mätman, och ska hästen vara nyverkad då eller??)

Du kan ha skor på hästen alltid för att man räknar alltid bort 1 centimeter från skorna, så att om hästen är 149 cm med skor är den 148 cm. Man ska en mätman o en vetrinär:)

Vissa mätmän mäter skorna och drar bort det, så det behöver inte vara 1 cm man drar bort.

Tack :bow: Då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall.

Du kan ha skor på hästen alltid för att man räknar alltid bort 1 centimeter från skorna, så att om hästen är 149 cm med skor är den 148 cm. Man ska en mätman o en vetrinär:)

nja, ofta mäter man tjockleken på skorna och drar av. Det förekommer ju annars en del som har väldigt slitna skor eller sätter på extra tunna skor för att få dra av mer än vad skorna är.

Ska man slutmäta måste man ta ut två stycken mätmän och en veterinär. Det kan man göra när som helst, men det blir ju dyrare om man gör det alldeles själv.

Precis när som helst kan man ju inte göra det, ponnyn måste vara (minst) 8 år för att kunna slutmätas. Om man mäter en yngre ponny (vilket ju måste vara gjort om man vill tävla) behöver man bara en mätman.

För att svara TS så kan man väl lite krasst säga att ponnyn har den mankhöjd den har enligt mätintyget. Om ponnyn under en period skulle bli väldigt lång i hovarna och kanske dessutom ha tjocka skor på sig och då rent tekniskt överstiger 148 cm så "räknas" inte detta (om inte någon begär kontrollmätning på tävlingsplatsen), utan den inmätta höjden på mätintyget gäller för att få starta.

Och om ponnyn ligger nära maxgränsen så kan det ju vara en bra idé att den är nyverkad när den ska mätas. Mätmannen (eller kvinnan naturligtvis ;)) drar av för ev. skor men inte för överdrivet långa hovar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Har två hästar jag går och funderar på att skaffa mätintyg till. Ponny ett är gotlandsruss, tioårig valack som inte är mätt i sitt liv...
Svar
2
· Visningar
3 096
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka