Tävla i Norge barfota

Q

Quietude

Har länge velat börja tävla distansritt då det är den enda tävlingsgren som riktigt intresserar mig. "Problemet" är dock att min häst är barfota. Han har gått barfota i ett år nu och hans hovar bli bara finare och starkare. Har bestämt mig för att aldrig sätta skor på hans hovar igen..
I Sverige har vi en regel som säger att hästen måste vara skodd på alla fyra för att få starta distans. Därför kan jag inte starta med min häst, även om han skulle kunna gå hela ritten utan minsta problem..
Men så kom en kompis på idén att man kanske kan se om det är tillåtet att starta med barfotahästar i Norge.. Efter att jag hittat och läst igenom deras distansreglemente såg jag att det var fullt tillåtet att tävla hästarna barfota.
Har nu så smått börjat fundera på att börja tävla i Norge istället.. Men, vilka regler gäller då? Tänker då på tull och veterinärintyg och sådana saker. Och kan man bli medlem i en norsk ridklubb som svensk medborgare?

Du måste nog tävla för en svensk klubb om du är bosatt i sverige, har du sen hästpass så är det bara å åk.

Sen tycker jag att om man är så säker på att hästen har tillräckligt starka hovar för att gå distans barfota så PROTESTERA !! ...mot denna regel om runt-om skoning.
Det skulle kanske gå att få dispans ? :banana:

precis! de borde ju ändra det så att så länge inte hästen ömmar eller har ont/halt/whatever av beslag/ickebeslag så e d ok!

om allt misslyckas så kan du väl iaf ha old mac´s på honom? eller öllovsskor? alltså gummidojjor? d får man väl tävla med? :smirk:

Ja, kanske borde man protestera.. Det skadar ju inte att försöka.
Nej, boots får man inte tävla med har jag hört.. och gummiskor gör inte saken så mycket bättre då jag ändå måste spika i hovarna på honom vilket jag helst undviker.. Vill inte förstöra den bra hovkvalitén han har fått.
Har skrivit till Norges ridsportförbund och frågat vad som behövs för att tävla där. Väntar på svar.. :bump:

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 959
Senast: muslidag
·
Islandshäst Jag har en liten fråga om någon kan svara på den? Jag är bosatt i Norge sedan en tid tillbaka och kan inte reglerna om hur det är om...
Svar
2
· Visningar
1 073
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 779
Senast: malacogott
·
Träning Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil: Jag har i vanliga fall inget imot...
2
Svar
25
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka