tävla i körning med shettis?

Smurfoff

Trådstartare
jag har en shettis som jag har kört in och det skulle vara kul att tävla lite. hur tävlar man i körning? vad finns det för körningar man kan tävla i? måste hästen ha full stam? han har okänd härstamning men håller på att reggas som svensk ridponny. han är 86 cm och är en minishettis. går det bra att man har en vanlig rockard och en bröstsele eller måste man ha sånna dyra grejer?

Sv: tävla i körning med shettis?

Hej!

Jag vill oxå börja tävla med shettis! Fast jag antar att det dröjer innan det blir klubbtävlinar i körning "härute".

Man tävlar i dressyr, pressision och maraton har jag för mig. Dressyr är ju som det låter :) pressision (vet jag inte hur man stavar så jag skriver sädär :D ) men det är körning mellarn koner med bollar på. Maraton är körning ute mellan fasta hinder. Är inte riktigt säker men jag har för mig detta.

Ang hästen så vet jag inte om stam har betydelse, nån som vet om det har det i ridning??

Hur kan han blir registrerad som Svensk ridponny? Det är väl några storlekar för stort när det gäller "minishettis"? :D

När det gäller utrustning ska man antagligen ha det som sitter bra och absolut inte det som är "gammalt o trasigt" om man nu får för sig att använda sånt :crazy: .
Jag tror man ska ha nosgrimma på huvudlaget (tränset) och svängel o draglinor. Sen ska det vara anpassat för hästen, rätt spännt osv.

Det är typ det jag vet!

Mvh Lisa

man kan registrera alla hästar som har okänd stam som svensk ridponny. storleken kvittar. det e svängel och så på vagnen och jag har ett träns med nosgrimma. fast vagnen har cykelhjul.. kanske är det lite klent om man ska tävla?

Hej!

Cykelhjul är i vekaste laget. Iaf om man ska ut i full galopp mellan fasta hinder! :D Men det kan kanske inte vara så svårt att byta hjul?
Annars får du väl leta på en rockard som har stålekerhjul. Fast man kan ju köra dressyr med en cykelhjuls rockard :D .

Mvh Lisa

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 068
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar