Tävla i bara skjorta?

LitenIsa

Trådstartare
Hur hög får man tävla i bara tävlingsskortan? (och ridbyxor, stövlar och annan utrustning så klart ;))

På lokala tävlingar har jag sett att en del tävlar i bara skjortan men få man göra det även regionalt? Eller är det domaren som avgör om man får starta utan kavaj/klubbtröja/jacka?

En liten fundering nu när sommarvärmen verkar ha återvänt (iallafall i min del utav landet). :d

Jag har då aldrig sett någon tävla utan skjorta....Men du skulle ju kunna rida fram med skjorta och sen tävla i kavajen?

vet faktiskt inte...vet att man får tävla i långärmad skjorta på lokal men det är också allt jag vet..hehe det måste väll stå i TR??

Domaren brukar säga till att det är ok att ta av kavajen, men man ska fortfarande vara klädd efter TR, bara att kajven inte behöver vara på. Detta vet jag med säkerhet från regional. Lokal vet jag inte, då det inte har varit aktuellt för mej.

Enligt TR får man aldrig tävla i bara skjorta. Dock kan domaren tillåta det om det är väldigt varmt, precis som man kan få ha regnkappa ibland om det ösregnar.

Däremot så kan man byta ut kavajen mot en jacka både lokalt och regionalt

Då var det ungefär som jag trodde. Hade en liten svag aning om att domaren kan tillåta att man tar av kavajen om det är riktigt varmt.

tack för svaret.

Och till "cotton" vet inte riktigt vad du svarade på, inte var det min fråga iallafall. Jag skrev inget om att man skulle tävla utan skjorta under kavajen eller vad du nu tänkte dig för konstig kombination ;)

Hehe! :o :o :crazy: Jag skulle ju skriva att jag aldrig sett någon tävla utan kavaj, inte skjorta....Så fel det kan bli... :o :D :rofl:

Vid klubb, lokal och regional tävling (hoppn) får man tävla i fritidsjacka/tröja utan kapuschong/huva. Vid nationella tävlingar och högre krävs ridkavaj.

Man får även rida i polotröja eller skjorta med krage. Vid nationella och högre tävlingar krävs slips till skjorta med traditionell krage. (enligt TR, från ridsport.se)

Men jag tycker att det ser snyggast ut att tävla i ridkavaj! Tycker att det ser mest välvårdat ut och att det är löjligt att hoppa runt med en tröja, det gör man ju på träningarna och vid tävling är det snyggt med kavaj. Men det är bara mina egna åsikter alla andra får tycka och göra som dom själva vill såklaaaart!

Ett tilägg: vissa domare tillåter inte kortärmad skjorta utan du måste ha långärmad, då det tillåts att rida i bara skjorta..

...tråkigt att du lägger ut felaktigheter...

...man får INTe tävla i skjorta på lokal eller högre, OM inte domaren elle överdomaren har meddelat att man får det.
Kavaj eller klubbjacka står det i TR...

Du kanske ska kolla dina egna fakta innan du klagar på att andra skriver felaktigheter!

Såhär står det i senaste TR:
Mom 370:
Klädsel ska under tälvingsritten och vid prisutdelnig vara:
- Fritidsjacka/tröja eller ridkavaj. Vid nationella tävlingar och högre tävlingar krävs ridkavaj.
-Ridbyxor
-Polotröja eller skjorta med krage. Vid nationella tävlingar och högre krävs slips till skjorta med traditionell krage.
-Ridstövlar eller jodphursskor och shortchaps i samma färg utan fransar. Vid elittävling krävs ridstövlar.
-Hjälm, av Konsumentverket testad och godkänd, med hakbandet i funktion, ska bäras vid all ridning på tävlingsområdet

Som flera tidigare har påpekat får överdomaren ge tillåtelse till ridning utan kavaj/tröja/jacka när det är varmt väder. Om sådan tillåtelse inte har givits är det bara att kränga på sig kavajen/tröjan/jackan och svettas sig igenom banan :D

Vad gäller kort- eller långärmad skjorta så finns det ingen som helst anvisning i TR utan det sägs endast skjorta. Domare som ev. har en åsikt om detta kan man gärna ta sig en diskussion med tycker jag.

/Lisa - tävlingsledare

tack så mycket alla.
:idea:Nu vet jag att OM domaren säger till att man får tävla utan kavaj så kan jag göra det annars som någon skrev så blir det till att svetta sig igenom banan. kan ju tom hända att det regnar på tävlingsdagen, för så mycket regn har vi ju inte haft ännu denna sommar *IRONI*

/Isabelle

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Freazer
·
Dressyr Hej, Någon som vet om en sådan här kavaj är tillåten att tävla i, i lägre klasser? (se bild i länk) I TR står det såhär, jag har...
Svar
1
· Visningar
1 498
Senast: Amanda_F
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar