Tävla i AR/Barock/KR?

P

Paoo

Kan man tävla i AR/Barock/KR? Vad gör man då isåfall, i själva tävlingsgrenen? :)

Sv: Tävla i AR/Barock/KR?

Svenska Ridsportförbundets medlemsklubbar ordnar regelbundet tävlingar i klassisk dressyr från lokal till internationell nivå. Man rider antingen fastställda program eller mer fri koreografi till musik (kür) och ritten betygssätts av 1-5 domare. Tävlingsreglementet bygger i grunden på den ridning man kan läsa om i bland annat de la Guérinières ridlära från 1700-talet.

Hej!

Jag vet inte om jag kanske uppfattat dig (eller Svea) fel nu, men jaja, här kommer mitt svar så som jag förstår det :D

Vanligast (tror jag) är nog att den som rider AR/Barock/KR etc (kärt barn har många namn) inte tävlar så mycket helt enkelt. Om det tävlas sker det tillsammans med alla andra dressyrryttare på klubbar runt om i Sverige på dressyrtävlingar (oftare då i de högre klasserna). Vad jag vet finns det inte någon speciell dressyrgren som AR/Barock/KR-ryttare tävlar i, kanske så att man tränar inför uppvisningar istället. Bara så jag uppfattat det, men jag kan ju ha mycket fel oxå. :)

Det är iaf min uppfattning - och det finns absolut fler uppfattningar om detta! Alla har sina olika skäl.

Jag har faktiskt läst någonstans om där de tävlar i barockridning. De har tävlingar med olika moment, med även skolor ovan mark. Nu minns jag inte alls var jag läste det, ifall det var i en tidning, eller på internet. Tävlingarna hölls inte i Sverige, utan i något annat land, men jag minns inte vilket land. Jag är helt säker på att det finns tävlingar med annat dressyrinnehåll än det som står i svenska TR.

Jag vet om några ekipage som tävlar KR fast än de rider AR. Så visst går det att tävla om man vill.

Det finns tävlingar i barockridning i Tyskland. ALLT finns i Tyskland! :D

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
797
Senast: Angel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur