Tävla, hur ofta?

CK

Trådstartare
Hur ofta anser ni att man kan tävla sin häst? Givetvis beror det på distans och hastighet, men ändå, hur resonerar ni?
Jag har alltid själv tänkt att minst 3 veckor emellan behövs, om man inte promenadrider.

Sv: Tävla, hur ofta?

Så här tycker jag;
2 veckor är för kort tid även för 50km då man inte hinner känna efter hur pass ok hästen är.
3 veckor är nästan också för kort. Då hinner jag bara rida 3-4 små rundor.
4 veckor är mer lagom minimum. 6 veckor är normalt ok. Då hinner man en lite längre runda imellan för att känna att hästen känns ok.
// Linda

På galan så berättade Jannet van Wijk att man skulle vila hästen lika många dagar som antalet kilometrar man tävlat.
Med vila så menades aktiv vila, inte hagvila. Men ingen press på hästen och då måste ju tävlingar falla bort såvida man inte tar det väldigt, väldigt lugnt och hästen inte stressas av tävlingssituationen.

Regeln hon pratade om var den som fransmännen följde och hon menade att de aldrig gör något ogenomtänkt och därför tog hon efter deras regler.

Minst 3veckor, 4-5 optimalt längre ifall hästen gått snabbt eller att den tog tävlingen hårt pga tungt underlag eller liknande.
Jag har tävlat efter 2veckor 1-2ggr men då var det lugnt som en träningsrunda hemma, men märkte att hästen inte var laddad för tävling så snabbt inpå, så för psyket passar det mina bäst att tävla med 4-5veckors intervall och det har fungerat bra med skoperioder också.

Nu har jag suttit en stund och gått igenom en del hästar på distanslistan, och förvånande många startas med 14 dagar emellan.
(och då ser vi ändå inte de ritter som gått åt skogen....)

Att vila dom lika länge som antal km man tävlat låter väl häftigt. Jag kna förstå om man menar att det är minimum mellan ritter som man rider på hästens maximala prestation, men hur ofta gör vi det?

Är det verkligen bara 3 stycken som har nån åsikt i frågan?:confused:
Eller tävlar ni helt enkelt efter vad ni har råd och tid med?
Jag vill gärna höra svar från er som ofta startar med 14 dagar emellan.

Nu har jag suttit en stund och gått igenom en del hästar på distanslistan, och förvånande många startas med 14 dagar emellan.

Att vila dom lika länge som antal km man tävlat låter väl häftigt. Jag kna förstå om man menar att det är minimum mellan ritter som man rider på hästens maximala prestation, men hur ofta gör vi det?

Jag tror också att det beror på vilken intensitet hästen gått i på tävlingen. Men jag tror ändå att det är en bra tumregel som Jannet beskrev.
Att resa till tävlingen tar på hästen, att sova borta, att över huvud taget vistas i tävlingsmiljö innebär påfrestning. Därtill kommer själva ritten.

I och med att det är en aktiv vila hon pratade om så kan du fortfarande rida. Det var ju inte meningen att hästarna skulle gå i hagen bara.

Jannet sa ju att man gärna fick maila och fråga henne mer om man ville. Det här vore ju något att fråga mer om. Hon är ju mycket kunnig och dessutom framgångsrik. Vet inte om hon snackar skit bara för att förvirra oss eller om hon kanske har täckning för det hon tipsade oss om...

När jag var i Frankrike (börjar väl bli lite gammalt nu, men ändå) så skrittades hästarna nästan hela tiden. Många timmar varje pass, men definitivt mest rask skritt. Sedan lade man in konditionsträningar inför tävlingarna, som man deifinitivt inte åkte till med samma häst oftare än en gång i månaden - för det mesta ännu längre intervaller.
Ryttaren jag var hos var med i franska landslaget och tränade enligt landslagets föreskrifter.

Senast ändrad:

Jag vill nog ha minst tre, gärna fyra veckor mellan tävlingarna. Rider jag 80 km, vill jag låta hästen vila minst 8 dagar. Sedan vill jag hinna rida hästen et tlite längre pass igen, för att se att den verkligem klarade ritten, innan det är dags för ny tävling.

Jag kan dock tänka mig att ha 2 veckor mellan två ritter, om den första ritten är kortare än den distans hästen är etablerad på - ta ut en långdistansare på 50 km till exempel, som träning.
Hade jag haft ekonomi till det hade jag i år gärna åkt och ridit 40 km i lugnt tempo på Berga, för att sedan rida 80 km på Björkvik.

I år är det en ung häst som startat två helger i rad (drygt 13-tempo), och är anmäld till helg tre också. Det tycker jag är tufft, 50-50-80, med en vecka vila mellan varje. Men att rida 50 km på sin 16-milshäst två veckor före 160 km är en helt annan sak.
Så det är svårt att säga "si och så många veckor är lagom", eftersom det, som du påpekat i orginalinlägget, är så olika beroende på häst och distans.

Om jag inte skrivit fel i mina anteckningar från galan så sa väl Jannet ,vila halva kilomterlängden i antal dagar, dvs efter en 5-milare ska hästen vila 25 dagar osv. Det blir väl rätt lagom?

Om jag inte skrivit fel i mina anteckningar från galan så sa väl Jannet ,vila halva kilomterlängden i antal dagar, dvs efter en 5-milare ska hästen vila 25 dagar osv. Det blir väl rätt lagom?

Då börjar det likna min teori!

Man säger ju att en travare behöver 3 v eckor för att återhämta sig helt från ett lopp, och jag har svårt att tro att distanshästar klarar sig med mindre.

Så kan det ha varit. Jag vet bara att jag tänkte att det stämde bra med andra erfarna distansryttare som berättar att de sällan satsar på mer än två långa distanstävlingar per säsong och att det skulle stämma hyfsat med vad man skulle hinna här i Sverige om vi låter hästarna vila ut ordentligt mellan tävlingarna.

Jag brukar ha 3-4 veckor mellan. Zadac brukar vara tillbaka ca en vecka efter tävling. Efter tävling står han helt i 3-4 dagar. Därefter skritt och lite jogging i ca 3-5 dagar då jag känner efter hur han känns. Är det ny tävling efter 3-4 veckor brukar han INTE gå långtur ( över 2.5-3 mil) utan han går bara korta turer ca 1-1.5mil.
Zadac brukar "tala om" när han är redo för ny tävling. När han är för pestig att rida hemma, ja då är det dax igen! ;)

Zlota som startade sin första tävling (50km) i år har tyvärr inte samma grund att stå på som Zadac.
Efter tävlingen som gick i 11-tempo med lång resa mm så är hon fortfarande seg i kroppen ca 1½ vecka efter. Hon ska ha 5 veckor mellan denna och nästa ritt.

Ja, du vet väl vad jag anser...eller? Och hur kul är det att höra från den drös som inte är iväg till Björkvik - för årets stora säsongstart - nu för att skörda frukterna från sin genomtänkta träning. ;)

En månad brukade jag tycka var lagom när jag var igång och tävlade och det oavsett vilken distans jag red. När hästen var femmilshäst så behövde den sin vila med. Hagvila kanske fem-sex dagar och sedan rida igång för att ta en lite längre träningsrunda mitt emellan (halva tävlingsdistansens) i lugnt tempo. Detta var som sagt oavsett tävlingsdistansen, för när hästen var redo för åtta så red jag bara det och när den gick åtta och tolv, då gjorde jag ungefär varannan. Blev väl 4 max 5 tävlingar per säsong. Färre kunde säkert varit bra för hästen, men då behöver man fler hästar när man är som mest i tävlingstagen. Så ordentligt med tid mellan ritterna anser jag.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Blyger
·
Samhälle Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 183
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: seahawk
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 569
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar