tävla hoppning efter knäledsinflammation

Å

åsalin

Vi var i vintras på klinik med vår ponny och det konstaterades knäledsinflammation i bägge framknäna, värst i höger.
I mars friskförklaras han och blir mycket försiktigt igångsatt helt enligt vet. ordination. Nu har vi så smått börjat hoppa honom, allting fungerar jättebra men vi är livrädda att skadan ska komma tillbaka.
Ska också tillägga att vi provat ut en ny sadel till honom och tagit av honom skorna så att det är hovarna som ska ta emot stötarna och inte benet. Förut tävlade han två klasser ca två gånger i månaden, skulle precis upp i LB när vi märkte att något var galet.
Nu ska han snart starta sin första tävling, en LD. Det blir bara en klass nu och vi börjar om från början...
Snälla ni som har erfarenhet av liknande skador. Har tävlandet och hoppningen fungerat efter skadan?
Skriv och berätta!!

Sv: tävla hoppning efter knäledsinflammation

Hoppas det går bra med igångsättningen av er pålle. Jag förstod inte resonemanget med "skor av". :confused:

I övrigt tror jag på ett varierat arbete och ordentlig hjälp med dressyren. Kanske även jobba regelbundet med tömkörning för att "slippa" ryttarbelastningen.

Mer muskler bak = bättre bärighet/balans = mindre slitage på frambenen.

Klokt att kolla sadelfrågan. Är det andra ridmässiga problem? Är tänderna kollade?

Ja, tänder kollas regelbundet.
Vi har tagit av skorna och ponnyn går numera barfota. Har fått en ide om att han då belastar hoven och ej benet. Det är faktiskt både hovslagare och veterinär som har gett det rådet!
Tänkte på det här med dressyren... Vi rider mycket ut i skogen men det hindrar ju inte dressyrarbete. Rider honom i form, skänkelvikningar och öppna på mjuka skogsvägar. Vi har inte suttit på ridbanan och "harvat" någonting sedan han friskförklarades.
Tack för ditt svar och synpunkter!

Skulle belastningen på frambenen hänga på om han är skodd eller inte enl dina experter?

Ja, det har skrivits mycket om det även i tidningen ridsport. Både för och nackdelar om barfotahästar. Alla hästar kan kanske inte gå barfota, kan de det är det det absolut bästa.
Överrullningen blir naturlig, hoven får sin naturliga form och det är hoven som tar emot stötarna, belastningen på senor och leder minskar.
Redan 2001 läste jag det i Ridsport och nu på senare år har det blivit alltmer populärt.
Det var min hovslagares ide att ta av skorna och min veterinär tror 100% på detta!

Du kan bla börja tömköra din häst, en väldig bra träning. Dessutom så är det mkt lättare att komma åt sin häst från markän än från ryggen. Dock krävs det träning och övning innan man blir nått sådär bra på tömkörning.

Tyckker du ska jobba väldigt mkt med att få din häst att jobba mer med baken och ryggen, så att den lättar upp mer fram. Då tror jag att du minimerar risken att din häst blir skadad igen.

Min pålle fick kotledsinflamation, ett år efter varandra.
Min pålle är dock väldigt överbyggd och även ngt lågstäld, så att få hon att jobba bakifrån är otroligt svårt.
Men jag började att tömköra mkt mer, och red bara någon gång i veckan.
Resultatet behövde jag inte vänta länge på.
Nu flera år senare så har hästen aldrig varit halt.
Den har både tävlat hoppning och fälttävlan, men gör just nu inte så mkt då hon är dräktig.

Ja, tömkörning är nog jättenyttigt! Har svårt att göra det hemma bara, vår volt är under all kritik och vi rider överhuvudtaget inte där. Vi åker till ridhuset i stan en gång i veckan och tränar.
Sen är jag väl inte så superduktig på tömkörning heller...
Vår ponny har en tendens att bli lång allra helst när dottern rider. Jag har mycket lättare att få ihop honom. Men han jobbar i jättefin form nu och det känns väldigt bra ridmässigt.
Vi tränar centrerad ridning och det bygger ju också, precis som tömkörning upp hästen så att den jobbar rätt och blir starkare.
Det var väldigt roligt att höra att din häst nu är helt frisk och faktiskt tävlat!

Jag hade en ponny som var sjuk i kotledsinflammation i tio månader. Jag vet väääldigt många ponnyer som har fått det, tycker att det har kommit väldigt mycket nu dom senaste åren. Det är bara till att börja hoppa igen, tömköra, stärka upp musklerna, undvika volter och dåligt underlag. Att rida på fel sittben kan också ge större chans till kotledsinflammation. Det är inte heller bra att galoppera längre tid i paddocken tex utan då istället ge många pauser. En del ponnyer som haft kotleds har fått det tillbaka, men det är inget som "går upp" som ett sår utan de som har haft det har bara lättare för att få det igen. Hoppas att din häst håller sig frisk.

Du har fått många bra tips redan, och jag kan inte ge dej några bättre.

Min kompis ponny var också dålig i kotledsinflamation. 3 månader efter friskförklaringen hoppade han en LD. 6 månader senare LD och LC (hade hoppat några LC innan, men bara den klassen på dagen då). Och ni, 1 år senare är han tillbaka så pass bra att han ska gå meeting med två klasser om dagen (LD,LC-LC,LB) vi får se hur det går. Han har varit väldigt pigg och glad på de senaste tävlingarna även i andra klassen. Ska tilläggas att han inte varit halt efter friskförklaringen. :)

Tack för alla svar. Det är roligt att höra om andras erfarenheter, fortsätt och skriv ni som vill!

En del hästar kan ju bli hemsk ömma utan skor.Vi använder en hovslagare som tåriktar så att hästen rullar över snabbare och sen använder vi sulor.Vilket är bra när man haft en kotled- knäledsinflammation.Sulan dämpar ..Sedan tror jag att mycket beror på hur man rider ..

Självklart måste hästens hållbarhet (friskhet från inflamationer i leder menar jag då) bero på hur man rider hästen och var man rider hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka