Sv: Tävla hoppning barbacka?
Haha, det verkar som att bara jag har varit med om detta.
På min hemklubb för några år sedan var det lokal eller regional tävling. Det fick vara 2 ekipage i collectingring och när näste man skulle in på banan kommer en ny ryttare in i collectingring;
"tjejen utan sadel".
Hon har allting enligt reglerna, kavaj, vita ridbyxor osv. Alla häpnade, ingen var längre intresserad av ryttaren på banan. Alla kollade bara på ryttaren i collectingring, alla från min klubb kollade snett men hon låtsades som hon inte såg. Hon hade sin pappa med sig, som tydligen var väldigt van att förklara den här frågan alla ställde. "Varför har hon ingen sadel? Det måste man ha". Han tog vant upp ett TR ur fickan och gav det till domaren (som hade kommit ner till dem), domaren med flera från klubben letade och letade, ingen hittade ett konkret svar på att man var tvungen att bära sadel.
Det var ingenting att göra, det var bara låta tjejen hoppa. Alla från framhoppningen och allting kom in för att kolla på den här tjejen, alla var intresserade för att de tyckte det var så konstigt. Jag måste säga att många i min klubb är ganska överlägsna och föraktfulla.
Tjejen hoppar iallafall, och hon var verkligen skicklig på att rida utan sadel! Tyvärr tror jag, om jag inte minns fel, att hon petade ett i omhoppningen. Vilket jag tyckte var ganska synd, det skulle vara kul att se mina klubbmedlemmars miner om hon hade blivit placerad
Det hela var iallafall ganska komiskt.
Men väl till frågan: Svar ja, man får hoppa utan sadel antar jag då, eftersom ingen kan bevisa att man inte får så fungerar det. Men som ovan skrivet; det drar till sig uppmärksamhet