Tävla hoppning barbacka?

yllva

Trådstartare
Vad finns det för regler runt detta?
Har en bekant som vill tävla i hoppning barbacka för att ponnyn trivs verkligen så mycket bättre utan sadel och vi har frågat en hoppdomare men hon kunde inte ge något konkret svar utan skulle höra av sig till en överdomare och fråga.

Så om man kommer in på en hoppbana utan sadel, vad skulle hända? Någon som vet?

Sv: Tävla hoppning barbacka?

Jag tror det är tillåtet. Det står inget om det i TR allafall :) Det som skulle hända är nog att du skulle dra sig till enormt mkt uppmärksamhet ^^

står det inte i TR att man ska ha en sadel av engelsk typ... ?!
Jag vet faktiskt inte men har för mig att det står ngt liknande i hopp eller allmänna TR

Har för mig att det står under utrustning i allmänna TR att man måste ha sadel och att det ska vara av engelsk typ, dvs med bom. Så kan inte tänka mig att det är tillåt att tävla utan sadel

Jag vet faktiskt inte men har för mig att det står ngt liknande i hopp eller allmänna TR

*kl

Jag var på en hopptävling för stor häst en gång i tiden och en karl tävlade sin nordsvensk med westernsadel:D Det var iofs 15 år sedan och jag minns inte ens vad det var för en klass, om det var en plojgrej eller inte men jag har för mig att han deltog med alla andra. Men som sagt, det var 15 år sedan och det kan ha varit en klubbklass. Minns som sagt inte men det var många som tyckte det var underhållande :p

Haha där ser man. Men idag vet jag iaf ,eller är 90 % säker på att sadeln måste ha bom. Tror att frågan kom upp för något år sedan när de bomlösa sadlarna började dyka upp.

Detta är allt som står i TR III:

Mom 371 Hästens utrustning
Sadling och betsling är i princip fri. Stigbygeln måste hänga fritt, fäst i stigbygelkrampan
och på utsidan av sadelkåpan. Det är inte tillåtet för ryttaren att på något
sätt knyta, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning.

Det lämnar ju stort utrymme för tolkning...

Jag vill minnas som du, att sadeln ska vara av engelsk typ, men det verkar borttaget nu för jag hittar det inte!

Det är nog TR II (dressyr) du tänker på. I allmänna står det ingenting om sadling.

Jo det nämnde domaren också att hon hade för sig att det stod så men det verkar ju som att det eventuellt är borttaget då.

Vi funderade sen på om man kan ha en typ "shettissadel", bara en platt grej med stigbyglar på. Men om den måste ha bom så funkar ju inte det heller tyvärr.

Då vi arrangerade Ryttar VM 1990 hade vi med en ryttare från Kazakstan på distansritten. Han kom till startfållan på Täby Galopp utan sadel o klädd i overallbrallor och blev där tillsagd av stewarden att han måste vara reglementsenligt klädd. Pga språkförbistringar kom han tillbaka från stallet omklädd men även med sadel på sin häst. Då vi arrangörer diskuterade detta framkom att han fick rida sina 160 km utan sadel men att klädseln måste vara enligt reglementet!
Alla imponerades över att han skulle rida 160 km utan sadel, men han var ju förstås härdad hemifrån. Minns tyvärr inte hur det gick för honom, tror att han gick i mål.

Vi funderade sen på om man kan ha en typ "shettissadel", bara en platt grej med stigbyglar på. Men om den måste ha bom så funkar ju inte det heller tyvärr.

Skulle inte hoppa i en sådan. Den har ju ingen bom och det känns som att tryckfördelningen är väldigt dålig, hela ryttarens vikt läggs ju på de två punkter där stigbyglarna sitter fast. Om det är samma "sadel" vi tänker på så känns det bättre att rida barbacka. Om man nu får det vill säga. Det verkar ju inte vara riktigt enkelt att lista ut ;)

Hihi jag tycker att hela idén sounds crazy om jag får erkänna :D

Men då är jag ju inte van vid att hoppa barbacka heller, så jag tror inte att jag skulle våga komma till tävling utan sadel :angel:´
men om hästen trivs bättre med det så kke det är bra ;)

Jag skulle gärna vilja ställa upp i maskeradhoppning barbacka, som indian elr nåt. Men indianer har ju väl inga sadlar :O Tror ni att man vågar komma till en inbj tävling utan sadel? :cool:

Haha, det verkar som att bara jag har varit med om detta.

På min hemklubb för några år sedan var det lokal eller regional tävling. Det fick vara 2 ekipage i collectingring och när näste man skulle in på banan kommer en ny ryttare in i collectingring; "tjejen utan sadel".
Hon har allting enligt reglerna, kavaj, vita ridbyxor osv. Alla häpnade, ingen var längre intresserad av ryttaren på banan. Alla kollade bara på ryttaren i collectingring, alla från min klubb kollade snett men hon låtsades som hon inte såg. Hon hade sin pappa med sig, som tydligen var väldigt van att förklara den här frågan alla ställde. "Varför har hon ingen sadel? Det måste man ha". Han tog vant upp ett TR ur fickan och gav det till domaren (som hade kommit ner till dem), domaren med flera från klubben letade och letade, ingen hittade ett konkret svar på att man var tvungen att bära sadel.
Det var ingenting att göra, det var bara låta tjejen hoppa. Alla från framhoppningen och allting kom in för att kolla på den här tjejen, alla var intresserade för att de tyckte det var så konstigt. Jag måste säga att många i min klubb är ganska överlägsna och föraktfulla.
Tjejen hoppar iallafall, och hon var verkligen skicklig på att rida utan sadel! Tyvärr tror jag, om jag inte minns fel, att hon petade ett i omhoppningen. Vilket jag tyckte var ganska synd, det skulle vara kul att se mina klubbmedlemmars miner om hon hade blivit placerad:D Det hela var iallafall ganska komiskt.

Men väl till frågan: Svar ja, man får hoppa utan sadel antar jag då, eftersom ingen kan bevisa att man inte får så fungerar det. Men som ovan skrivet; det drar till sig uppmärksamhet:)

Detta är lite mystiskt för de senaste dagarna har jag funderat på samma ska, om man får tävla barbacka.

Fast jag vet inte om jag skulle våga tävla utan sadel, vill inte gärna dra åt mig allas blickar, fast på en klubbtävling eller nått skulle jag gärna hoppa barbacka, mycket roligare ;)

Det verkar ju onekligen som att det är tillåtet. Hälsa bruden lycka till och glöm inte att vi vill se film sedan :D

KL

Vad säger ni, vågar (får) man komma och tävla barbacka? Isåfall vilket status? (inbj, klubb, lokal, regional...)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
942
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 158
Senast: Googlarn
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar