Tävla hoppning barbacka?

Sv: Tävla hoppning barbacka?

jag vet att öd gav en ryttare tillåtelse att rida en clear round 90 cm på lokal tävling med ridgjord. detta p g a tryck av sadeln. en gjord som har stigbyglar. detta var några år sedan.

Jag tror faktiskt inte heller att det är speciellt lagligt.Man har ju inte sett det hitintills ^^ haha

Vet inte heller hur reglerna säger. MEN jag har hoppat en maskeradhoppning barbacka och det är bland det roligaste jag har gjort. Man får en helt annan kontakt med hästen! Och hästem tycker det är roligt!Ett hett tips är bara att kanske ha någon slags rem runt halsen om man skulle tappa balansen :D

I TR I hittar jag endast, under utrustning:

"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen. Tungband är ej tillåtet i någon gren."

I TR III står det, som någon redan skrivit före mig:

"Sadling och betsling är i princip fri. Stigbygeln måste hänga fritt. Det är inte tillåtet, av säkerhetsskäl, för ryttaren att på något sätt knyta, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning"

Jag tolkar det som att sadeln ska ligga på hästens rygg, med tanke på att de nämner stigbygeln, men det står ju faktiskt inte att man ska eller måste ha den heller! Jag hade försökt att få tag på domaren/överdomaren och prata med honom/henne! :)

Säg gärna till om du får svar! Vem vet, jag kanske dyker upp på någon hoppbana någonstans, utan sadel ;)

Då vi arrangerade Ryttar VM 1990 hade vi med en ryttare från Kazakstan på distansritten. Han kom till startfållan på Täby Galopp utan sadel o klädd i overallbrallor och blev där tillsagd av stewarden att han måste vara reglementsenligt klädd. Pga språkförbistringar kom han tillbaka från stallet omklädd men även med sadel på sin häst. Då vi arrangörer diskuterade detta framkom att han fick rida sina 160 km utan sadel men att klädseln måste vara enligt reglementet!
Alla imponerades över att han skulle rida 160 km utan sadel, men han var ju förstås härdad hemifrån. Minns tyvärr inte hur det gick för honom, tror att han gick i mål.

Detta kommer jag så väl ihåg, har det inspelat på en vhs nånstans! :)

Vad skoj! Var du med bland funktionärerna då?
Minns du hur det gick för honom:confused:

Nu har vi fått svar från en överdomare som sa att han, om någon ville rida barbacka på en tävling där han var överdomare, inte skulle låta personen rida pga ökad risk att trilla av, att det är farligt helt enkelt.
Men det är ju bara EN tolkning I suppose...

Nu har vi fått svar från en överdomare som sa att han, om någon ville rida barbacka på en tävling där han var överdomare, inte skulle låta personen rida pga ökad risk att trilla av, att det är farligt helt enkelt.
Men det är ju bara EN tolkning I suppose...

DET var det dummaste jag hört . jag känner mig säkrare utan sadel ;O det är inte farligare att rida utan sadel om man är van ?! ;S

Jag kommer lätt rida barbacka någon gång på hemmaklubben på min häst senare när hon är typ äldre , jag har faktiskt sett ekipage i bomlösa sadlar så det där med bom stämmer inte överallt xD

Har för mej att det sändes på tv och jag spelade in det men jag kan ha förväxlad det... Man satt ju som klistrad framför tv den sommaren! :D Tyvärr minns jag inte hur det gick för honom, hade för mej att han fick rida utan sadel men blev diskvalificerad pga fel klädsel...

jag vet att öd gav en ryttare tillåtelse att rida en clear round 90 cm på lokal tävling med ridgjord. detta p g a tryck av sadeln. en gjord som har stigbyglar. detta var några år sedan.

Sån där skit ska man inte använda, det blir ju punkttryck.

*KL*

Nu har det iaf skett en TR-ändring, nu måste man ha sadel på hästen även på hopptävlingar. "Sadel ska användas." står det i TR III, moment 371.

/Lady_S

DET var det dummaste jag hört . jag känner mig säkrare utan sadel ;O det är inte farligare att rida utan sadel om man är van ?! ;S

Jag kommer lätt rida barbacka någon gång på hemmaklubben på min häst senare när hon är typ äldre , jag har faktiskt sett ekipage i bomlösa sadlar så det där med bom stämmer inte överallt xD

Det kanske är dags att träna i sadel så att du känner dig lika säker i en sådan.

Undra om han sket hårbollar efter det.. :D

Häftigt i alla fall! Jag hade inte vågat :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
942
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 158
Senast: Googlarn
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar