Tävla häst med spatt?

S

samtson

Har varit på klinik med min häst som visade en förändring på höger has - trolig spatt. :cry: Jag har en ambition att träna och tävla och min fråga är:

Är det någon där ute som aktivt tränar (nu menar jag tuffare dressyr och gångartsträning) och tävlar en häst med spatt?

Sedan undrar jag hur lång rehab som krävdes?

Tack på förhand! :bow:

Sv: Tävla häst med spatt?

Vad föranledde besöket? Att hästen var halt? Eller en allmän översyn?

Ja, hon var halt.

Det har trappats upp succesivt under en tid (när jag tänker tillbaka på det) med verkligen gått utför dom senaste två veckorna innan besöket.

Det kan också tilläggas att hon 2007 hade en inflamation i samma has och röntgades då utan att något syntes. Efter dessa två år med mig och lite drygt ett år med aktiv ridning (hon har stått i omgångar pga annat) har det alltså skett en förändring.

Till saken hör också att jag egentligen inte hunnit "börja" med träningen utan tanken var att köra igång nu i höst/vinter för att prestera bättre på tävlingsbanorna i vår...

När hältan har lagt sig, sätt successivt i gång hästen, grunden ligger i lång uppvärmning innan själva arbetet sätts i gång. Jag skulle om jag vore du sätta igång hästen som om den hade stått en längre tid, från start alltså. Du måste alltid ha i åtanke att din häst kommer att behöva lite längre uppvärmning, speciellt om den stått stilla i en box. Inte lika känsligt om du hämtar hästen från hagen. En häst med den här typen av problem bör inte stå så mycket, vila någon dag i veckan är ju ok medan längre vila kan bli förödande.

Jag kan inte se att det skulle möta några hinder att tävla hästen så småningom, inträffar inga fler hältor så är det bara att rida på.

Nackdelen med spatt är ju att den är kronisk, så tyvärr får du alltid leva med att den kan blossa upp igen om du och hästen har otur.

Inga problem, jag ger henne gärna tid att återhämta sig. Om jag bara visste att hon skulle hålla sen.... Tyvärr känns det som att vi har oddsen lite emot oss här.

Finns det ingen mer på detta forum med erfarenhet i ämnet? Gärna personliga upplevelser!

Varför tror du det, att oddsen är emot er? Var det något som veterinären sa?
Du skrev förändringar, vilket i mina ögon är positivt, eftersom här kan det finnas mycket att göra genom t ex skoning. Med en bra hovslagare så kan denne hjälpa din häst att få det lite lättare och förändringen kan avstanna.

Hade du däremot skrivit inflammation, så har du en aktiv spatt och graden på den varierar även på vilken nivå den sitter kan vara avgörande för hur knepig den kan bli.

Nu har jag nog varit otydlig känner jag...

Hon har en inflamation i höger has. Vi röntgen visade det en förändring, en förträngning i flera av lederna - extra tydligt i framkant framifrån.

Eftersom hon blivit behandlad för inflamatin på samma ställer för två år sedan (då röntgad ua), nu inflamation igen med påvisad förändring - och jag har knappt BÖRJAT träna ännu! Detta gör mig lite moloken och tveksam till att hon kommer hålla för mina ambitioner...

Den här hästen är mycket sparsamt riden och har haft längre vilor genom åren. Jag kan inte svara för hur pressad hon var hos tidigare ägare (men jag vet att hon inte reds alls från inflamation till mitt köp = 6mån) och hos mig har vi som sagt knappt börjat pressa och kräva...

Så här ligger det till, hästen kan ha blivit behandlad för hasledsinflammation. OM så är fallet så ger det ingen indikation på glidleden, eftersom det inte är där inflammationen sitter utan i själva hasen.
Får man en nedbrytning i glideden så är det spatt, visas främst genom att glidleden blir trängre på utsatt ställe. Så jag vet inte om du behöver vara så moloken, kanske avvakta och se hur detta utvecklar sig.

Det behöver alltså inte ha handlat om samma sak även om behandlings skett på samma nivå.

Aha, okej! Ja det var ju relativt positivt! :laugh:
Tack för info!

På något sätt stärker detta mina farhågor - det är INGEN som aktivt tränar och tävlar en spatthäst....?! :confused:

Det finns många som tävlat hästar med spatt. Det är en chanstagning och ibland har de tex inte gått igenom veterinärbesiktningen på årets viktigaste tävling. Det krävs inte mycket för att en spatthäst ska visa lite hälta, särskilt inte innan den är ordentligt uppvärmd.

Jag skulle aldrig BÖRJA satsa på att träna en spatthäst för tävling, däremot kan man chansa på att hålla igång en äldre etablerad häst under ohalta perioder.

Japp och då kan man hålla den ohalt hela tiden genom att inte överbelasta leden. Jag har ridit snällt i 8 år , dvs lite paddock på runda spår. Mycket i skogen i lagom fart, lite vila emellanåt utan att han varit halt. Det skadar inte med lite vila. Lösdrift 24/7 så han aldrig blir stel. Tävling tror jag inte han hade klarat.

Nu vet jag flera hästar som tävlar högt och som har spatt, jag tror inte att det ena utesluter det andra men risker kommer det alltid att finnas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka