Tävla häst med rörelsestörning

Ainon

Trådstartare
Kan man tävla en häst med en liten rörelsestörning?
Tänkte på vetgrindarna, där veterinären kanske skulle kunna klassa hästen som halt :confused:

Hästen i fråga har en bindvävsbildning på framsidan av ena hasen från tidigare olycka vilket gör att han kan se ngt "stelare" ut på det benet, har dock inte ont och har ingen som helst betydelse för hållbarheten.

Sv: Tävla häst med rörelsestörning

Har han med all säkerhet inte ont av det så kan du ju alltid påpeka att hästen har denna skada i förbesiktningen. Då antecknas det och sedan hålls det lite extra koll på det, blir det inte värre så borde det inte hindra er.
Har en kompis med en sk hosthäst och hon påtalade i förbesiktningen att hästen kan vara rosslig i luftrören. De antecknade och sa inget mer om det. Borde vara samma princip för dej, bara du är öppen med att tala om skadan i förbesiktningen.:)

Sv: Tävla häst med rörelsestörning

Kan man tävla en häst med en liten rörelsestörning?
Tänkte på vetgrindarna, där veterinären kanske skulle kunna klassa hästen som halt :confused:

Hästen i fråga har en bindvävsbildning på framsidan av ena hasen från tidigare olycka vilket gör att han kan se ngt "stelare" ut på det benet, har dock inte ont och har ingen som helst betydelse för hållbarheten.

Vet en häst med rörelsestörning som tävlat upp på elitnivå. Då hade ryttaren bara med sig vetintyg och uppvisade för domare och veterinär i förbesiktning. Vet inte om reglerna egentligen tillåter detta, men i det fallet fungerare det.

Själv har jag lite svårt att tro att en häst med rörelsestörning verkligen inte hindras av detta när man ställer höga krav. Det borde ge smärta.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka