Tävla eller inte?

J

JosseBosse

Har ni några bra råd?
Har aldeles nyss köpt ny häst, han har varit lite på halv fart och har ingen direkt hoppkondis nu och är inte ordentligt hopptränad på ganska länge. Det är förresten en lite äldre herre.
Men jag är noga med honom och vi håller ju på att bekanta oss:)

Men nu är de såhär att det är en tävling jag gärna hade velat fara på om drygt en månad.
Kan jag fara och starta en eller två klasser, tex 90 cm och 1 m kanske.
Eller är det dumt, hinner han komma igång så passa bra?

:bump:

Sv: Tävla eller inte?

Om du känner att han och du klarar det så är det väl ingen fara. Och att du känner dig redo, har hoppat lite högre än vad du ska göra på tävling. Förberedelse A och O, då går det alltid bra ;) Du kanske bara ska hoppa en klass till att börja med bara för att känna på? Jag funderade likadant som du fick hem min häst för en månad sen och det är en tävling i helgen som jag var jättesugen på. Men jag kände att jag var vettig som tar den tiden till att träna istället så att jag kan ge ett bra intryck när jag kommer ut första gången. Men ja som sagt helt olika hur väl du tycker att du känner honom osv. Lycka till! Hur du nu än gör :D

Jag tror absolut att du skulle kunna tävla nån lättare klass. Jag har haft min häst i tre månader....han var helt omusklad och inte riden på en månad när jag fick honom....och vi ska tävla nästa månad....Så länge ni båda två är redo och har hoppat i alla fall lite högre än ni ska på tävling...så går det säkert bra. Lycka till ;)

jag tror att du lätt kan klara en 90 runda.. om han inte rikitgt e i kondis så kanske två klasser blir för mkt., men en 90rund borde han klara...

Om han inte är i hoppkondis och inte hopptränad på länge, så skulle jag nog vänta med att åka. Ni har ju gott om tid på er. Eller i alla fall så kanske du inte behöver bestämma det nu och du kan träna honom så ser du själv när tävlingen närmar sig om du tycker han är klar för det. Jag tycker inte att det finns nån anledning att stressa.
Men Lycka till hur du än gör.

Du skriver att hästen inte är hopptränad på länge. Hur länge är det?
Hur är hans grundkondition?
Har han öht tävlat innan? Hur länge sedan var det isåfall och vilka klasser har han gått?

Zlatan Du skriver att hästen inte är hopptränad på länge?
Hur länge är det?
Hur är hans grundkondition?
Har han öht tävlat innan? Hur länge sedan var det isåfall och vilka klasser har han gått?

Han är inte tävlad på lite mer än 1 år men innan gick han 130 klasser och är i bra grundkondition, har dock varit lite på halv fart så jag har små börjat få igång honom på helfart igen=)
Vet inte riktigt hur pass mycket han är tränad hoppning nu innan.
Men jag ser den tävlingen isåfall mer som en träning, och är nyfiken på hur han fungerar på tävlingsplats men samtidigt skulle jag självklart inte åka om jag känner att han inte har orken osv.
Jag kanske borde rikta in mej på en senare tävling?

Murray Varför ha bråttom?

Jag har inte brottom precis, och om jag känner att inte vi är redo så far jag såklart inte. Men jag tänkte mer om det är olämpligt för honom och att en månad är för lite tid att komma igång så pass mycket så att han kan gå kanske en eller två klasser, 90 o 1 m.

tack för rådet, jag tänkte på de, en bana på 90 cm är väl inte så jätte jobbigt för häst med ändå hyfsad kondis.
Men det känns jätte viktigt för mej att det gör nytta för oss båda!
Så jag inte anstränger han för mycket för snart.

Tack allihopa för era råd!:)

Senast ändrad av en moderator:

JosseBosse skrev:
Han är inte tävlad på lite mer än 1 år men innan gick han 130 klasser och är i bra grundkondition, har dock varit lite på halv fart så jag har små börjat få igång honom på helfart igen=)
Vet inte riktigt hur pass mycket han är tränad hoppning nu innan.
Men jag ser den tävlingen isåfall mer som en träning, och är nyfiken på hur han fungerar på tävlingsplats men samtidigt skulle jag självklart inte åka om jag känner att han inte har orken osv.
Jag kanske borde rikta in mej på en senare tävling?

Då borde det inte vara några som helst problem, förutsatt att hoppningen och ridningen går som planerat denna månaden fram till tävlingen. Lycka till. :D

Jag har haft min häst i många år, ändå tävlar jag `årets första`på en jättelåg nivå, typ 70-80, fast vi vanligtvis ligger på LB-LA nivå. Jag tycker att det känns bra att börja året med lätta hinder så hästen får komma in i `tävlingsmoodet` lite försiktigt.
Så jag tycker att det aldrig är fel att hoppa någon klass för lågt första gången.

JosseBosse skrev:
Har ni några bra råd?
Har aldeles nyss köpt ny häst, han har varit lite på halv fart och har ingen direkt hoppkondis nu och är inte ordentligt hopptränad på ganska länge. Det är förresten en lite äldre herre.
Men jag är noga med honom och vi håller ju på att bekanta oss:)

Men nu är de såhär att det är en tävling jag gärna hade velat fara på om drygt en månad.
Kan jag fara och starta en eller två klasser, tex 90 cm och 1 m kanske.
Eller är det dumt, hinner han komma igång så passa bra?

Tycker verkligen inte att du ska åka. du har skrivit att hästen är inte i direkt hoppkondis och riden på halvfart och du har tänkt att starta 90-100.
Tycker att du ska vänta ett tag med att åka på tävling med honom eller åka och inte hoppa så högt kanske bara 70 eller 80 eller mindre.

Liknande trådar

Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat