Tävla eller inte? Råd?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Koalacommunications
  • Startdatum Startdatum
K

Koalacommunications

Har ett dilemma som jag skulle vilja ha lite råd om.

En flicka på klubben som har en frisk C-ponny, med bra grunkondition, som dock har ridits ca 4 gånger de senaste två veckorna har anmält sig till clearround, två klasser - 60 & 70 cm, i helgen. Ponnyn kommer att ridas varje dag i denna veckan då tävligen är på lördag.

Ska jag låta henne vara med i tävlingen?
Finns det någon skaderisk trots att klasserna är så låga?

Tacksam för svar snarast.

Sv: Tävla eller inte? Råd?

Jag tror inte det är någon fara om den inte blir riden väldigt hårt varje dag. Har den bra grundkondition och får skritta nån dag emellan klarar den sig säkert.

Men är det inte upp till flickans föräldrar att bedöma det? Det är väl de som har huvudansvaret för ponnyn?

Ja, naturligtvis är det så. Föräldrarna har ansvaret.

Jag har tagit på mig uppgiften att rådgöra med andra om detta. Men jag vet ju att flickan kommer att bli ledsen om jag sätter "käppar i hjulet" för hennes medverkande.

Jag har tagit på mig uppgiften att rådgöra med andra om detta. Men jag vet ju att flickan kommer att bli ledsen om jag sätter "käppar i hjulet" för hennes medverkande.

Och vem är du, stallets lilla husgud...?

Om hästen är fullt frisk och har god grundkondition som du säger skulle jag inte lägga mig i.

Och vem är du, stallets lilla husgud...?

Och vem är du att ifrågasätta min roll i detta?
Spara dina privata åsikter om mig, som jag inte bett dig om, för dig själv. :o

Men tack för att du svarade på frågan jag ville ha hjälp med.

Och vem är du att ifrågasätta min roll i detta?
Spara dina privata åsikter om mig, som jag inte bett dig om, för dig själv. :o

Men tack för att du svarade på frågan jag ville ha hjälp med.

På buke får man ofta mer än man ber om.
Det var ingen åsikt, det var en fråga. (?) Blev nyfiken på vem det är som tror sig ha rätt att lägga sig i en sån sak.

nej det är nog ingen fara omden var i bra kondition innan de två veckorna. Rid inte för hårt innan tävlingarna bara.

Jag tror nog inte att det är några problem för henne att vara med i tävlingen. Rids ponnyn ordentligt nu under veckan så är det ingen fara. Jag tycker att det är bra att du bryr dig och tar lite ansvar, givetvis är der ju föräldrarna som har det största ansvaret men det är alltid bra att andra runt omkring är uppmärksamma och faktiskt bryr sig om hästarna.:)

Jag har fått förtroendet av föräldrarna, som inte är tillräckligt kunniga, att avgöra detta.

Men som jag skrev tidigare så vill jag inte vara den som gör flickan ledsen, men det verkar som att vi har samma åsikt om det här. Då kan jag ge föräldrarna ett positivt besked.

Tusen tack.

Eftersom det är extremt låga hinder så varför skulle hon inte kunna vara med?

Jag tror inte heller att det är några problem att starta så länge det är så pas låga höjder och så länge ponnyn verkligen blir riden så gott som alla dagar veckan innan!
Däremot kanske man kan säga till både flickan och föräldrarna vid ett senare tillfälle att man bör rida ponnyn regelbundet om man ska tävla och inte bara veckan innan! Så alla är medvetna om det till nästa gång! :)

Det går nog bra, det tar ju 2 månader för hästar att tappa muskler och så. Så rider hon ponny bra nu i veckan ( lagom mkt alltså) så kmr det nog gå bra =)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka