Tävla eller inte? Det är frågan.

D

darktails

Snart kommer en tävling som vi skall vara med på. Allt har känts så bra hittills men nu denna vecka så känns hästen som en helt annan att rida.
Han går mot bettet och drar på, lyssnar inte alls och vill bara busa.
Man får helt enkelt ingen riktig kontakt med honom.
Detta skedde inne på ridbanan men ej när vi gick hemåt.

Vet ej om det var för det är kväll och han vart ute hela dagen och lika så att min väninna red honom tidigare idag.

Men börjar nu kännas som det går mot oss med tävlingen.

Kommer vi lyckas eller inte?

Han är fullt frisk ej halt eller mår dåligt.
Men han har börjat med detta nu mot mig, inte visat detta tidigare.
Vad tror ni?

Skall jag av anmäla oss? eller hoppas på det bästa att han sköter sig?
För jag kan ju inte sitta och dra i hans mun för att få honom att stanna.

Man får ju inte tillbaka pengarna för man ej kan vara med om det inte finns läkarintyg eller vet intyg. Men om hästen inte alls kan vara med av andra saker, vad gör man då?

Han blev som en unghäst idag.:crazy:

Tror ni detta går över?
Skall prova i morgon igen.
Han rids mer nu än tidigare, kanske inte fått upp flåset eller så?

Har ni något tips?

Sv: Tävla eller inte? Det är frågan.

Oj då. Jag vet hur det kan kännas när man blir frustrerad inför en kommande tävling... Men det kanske är så helt enkelt att du själv vet om att det snart ska tävlas och utan att du vet det så för du över det på hästen och då är varesig du eller hästen som ni brukar och allt känns annorlunda? jag tycker att du ska anmäla dig och ta tävlingen som en ren träning, annars kanske du blir ännu nervösare inför nästa, bara för att det blev så här nu. Gör så gott du kan och försök att inte träna på något nytt nu så nära tävlingen, utan gör såna övningar som du och din häst är trygga med och kan så ska du se att det går bra! Lycka till och hoppas att det löser sig;)

Säger som föregående talare, se det som träning.
Bra för både dig och hästen att komma ut och miljöträna lite
Går det bra så är det kul, går det sämre så är det bara hem och fortsätta träna :laugh:

Lycka till och ha kul på tävlingen!

saken kanske är att du tränat för mycket på sistone, att han inte fått gjort något roligt och lessnat tillsammans med att han känner dina nerver och då känner att ngt är fel.

Vill bara varna för gräset som har fått sig en nystart i värmen. Har kommit i kontakt med massor av folk som har åkt av sina annars lugna hästar. Känner flera som fått fång på sina hästar oxå!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka