Tävla dressyr som överårig på ponny

Zindy91

Trådstartare
Jag hittar inte en hyffsat aktuell tråd.

Jag undrar alltså om jag som är över 18 får lov att på något sätt starta en ponny i dressyr?

Det hela handla om att jag skulle vilja starta en vuxen ponny i rent utbildningssyfte för att ponnyn ska få komma ut lite innan dess ägare och ryttare ska göra sin tävlingsdebut.

JAg vet att i hoppningen finns avd. B där ALLA får starta men finns det något liknande i Dressyren?

Sv: Tävla dressyr som överårig på ponny

Det är ju ganska dumt. Kan man inte ens ställa upp och tävla utom tävlan?

Om du startar med ponny i storhästklass (Lokal och högre), får den aldrig gå en ponnytävling igen (uppklassningsreglerna), inte ens med ny ägare/ryttare. Du får som överårig endast starta klubbtävlingar (klass stor häst) och programridning, för att det inte skal påverka ponnyns möjligheter att tävla vidare som ponny.

Om du har bra kontakt med den tilltänkta tävlingsarrangören, kan du be om att de försöker få någon domare att stanna kvar äfter tävlingens slut (eller innan tävlingarnas början), för en programridning. Tror dock att detta inte är tillåtet, men på lokal nivå torde det ändå vara OK, om alla parter inkluderat domare och överdomare ger sitt gokännande.

Om du startar med ponny i storhästklass (Lokal och högre), får den aldrig gå en ponnytävling igen (uppklassningsreglerna), inte ens med ny ägare/ryttare. Du får som överårig endast starta klubbtävlingar (klass stor häst) och programridning, för att det inte skal påverka ponnyns möjligheter att tävla vidare som ponny.

Om du har bra kontakt med den tilltänkta tävlingsarrangören, kan du be om att de försöker få någon domare att stanna kvar äfter tävlingens slut (eller innan tävlingarnas början), för en programridning. Tror dock att detta inte är tillåtet, men på lokal nivå torde det ändå vara OK, om alla parter inkluderat domare och överdomare ger sitt gokännande.

Det fetmarkerade är fel. Efter stadigvarande ägar- eller ryttarbyte får den gå som ponny igen. Behöver bara rapporteras in till förbundet.

Till TS: Du får starta utom tävlan på ponnytävling om ekipaget är proportionerligt och ponnyn max är 6 år gammal.

Senast ändrad:

Vad är det för dumheter?

Det är helt ok att en vuxen tävlar ponnyn som stor häst och att man sedan vid ett varaktigt ryttarbyte (dvs minst sex månader) låter den tävla bland ponnyer igen.
TR1 mom 132

Vad är det för dumheter?

Det är helt ok att en vuxen tävlar ponnyn som stor häst och att man sedan vid ett varaktigt ryttarbyte (dvs minst sex månader) låter den tävla bland ponnyer igen.
TR1 mom 132

ok, då har det ändrats till det bättre sedan sist jag köpte tr för sisådär 10 år sedan:o

Det har varit tillåtet i alla fall i fem år, det var då jag började starta ponny bland hästar.

Hej!

Det enklaste sättet att lösa problemet är väl att starta utom tävlan på en klubbtävling, eller att vara med på programridningar. Då får du ju rida programmen under tävlingsmässiga förhållanden, på klubbtävlingar brukar det ju ofta både vara ordentliga dressyrstaket och speaker t ex.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 279
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 884
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod