Tävla dressyr med surt sto som kickar vid fattning!

Fredrika B

Trådstartare
Är det någon som har tips på hur man handskas med dessa ston? Har en jättefit halvblodssto (5 år) som jag hade tänkt starta nu men hon är så extremt sur och lägger på öronen så fort något inte passar och kickar ofta vid galoppfattningar. Kan jag starta henne eller kommer jag bara göra bort mig?

Någon som har något tips på hur man kan jobba på surheten?

Hon har ej ont någonstans, det är kollat med vet. hon är bara så extremt dominant!

Hemskt tacksam för tips!

Sv: Tävla dressyr med surt sto som kickar vid fattning!

OM hon alltid kickar vid fattning (och du är säker på att det inte gör ont.) så skulle jag tippa på att du (omedvetet, eller medvetet) undviker galopp fattningar lite? Skulle jag nog göra. ;) Men prova att hårdträna på galoppfattningar, använd inte pisk el sporrar. (vilket enligt min uppfattning kan störa hästen.) Gör en himla massa fattningar varje gång du rider.. Så kanske hästen vänjer sig? :p

Sedan måste jag bara säga att det är detta som fungerar på min häst när hon får lite, ska vi säga överskottsenergi. :devil: En annan grej som funkar på min dam, som jag kanske inte rek. När hon släpps på bete så blir hon :devil: och vägrar att galoppa, eller hon bockar i varje steg. Då hoppar jag av, hämtar pisken (hon är lite piskrädd) och hoppar upp. Jag gör inte ett smack med den, skulle jag använda den så ligger jag på marken illa kvickt. ;) Men hon blir snäll som en ängel :angel: Vill klargöra igen så jag slipper påhopp, detta är vad som fungerar på min häst. Inget jag ens provat på någon annan häst.

Lycka till..

Hej!

Hur sitter du när du fattar? Vad gör du med kroppen? Hur sätter du händer, vikt och skänklar?

Min tjej uppvisar samma beteende när jag gör dåliga fattningar- om det sen är att jag lutar mej framåt, ger dubbla hjälper eller bara lägger vikten fel- det spelar ingen roll, hon surar ihop totalt. För henne är total frihet det enda rätta, matte FÅR inte sitta fel eller hålla emot nånstans.. Och jag kan inte på något sätt skylla på hästs rang- ranglägre häst får man leta efter!

/Lavinia, som också undrar hur sadeln och sadelgjorden sitter, när dom sitter "fel" kan häst också göra såna saker..

Om hon nu inte har ont någonstans, så..

..rent spontant tror jag att du måste jobba mycket mer med tänket framåt i ridningen. Både hos dig själv och hästen. Nu förväntar du dig i fattningen att hon kommer sura och kicka - och då gör hon det.
Du måste få din häst att tänka framåt och därifrån leker ni med fattningarna sedan.
Ex, genom mkt tempoväxlingar och övergångar - och sen galopp. Utan att överfalla henne med fattningen, prova mindre hjälper än vanligt och se till att du sitter ordentligt.

Lätt va? :D

Ett tips mot surheten är vekligen förbered och ödmjukt fråga...Hon kan säkert fatta galopp vid tömkörning eller longering utan att kicka? Om hon inte kan det kan du väl börja där- träna galoppfattningar som går bra... Sedan när du rider säg högt nu ska vi galoppera snart, där vid trädet, vid trädet galopp- låt alltid det första språnget gå utan att du fibblar med henne utan beröm alltid att hon fattat gallopp...Le och var glad själv- det är lätt att man surar till själv :)

Hihi, ja det är lätt att sura till själv=) Tack snälla ni för er frikostighet med tips. Jag skall prova alla!

Sadeln är utprovad och skall vara ok, och hon är genomgången på klinik så det skall vara grönt där. Hon är något såpass dominant, huu det tar på tålamodet tyvärr. Har nog provat att lägga fattning på olika sätt men hon surar alltid, helst vill hon inte galoppera alls.

Är det någon som vet om det är ok att rida med halsring på tävling? Hon bockar ordentligt ibland och jag vill inte dratta av på tävling direkt=)

Åter igen tack för era tips och tankar!

Min ungpoony höll på så ett tag med men efter ca 6 månaders av evigt nötande (fatta galopp, bryt av, fatta ny, bryt av) 'vann' jag faktiskt. Så jag skulle, med tanke på att hästen inte är så gammal, nog tro att det ger med sig om ni tränar på :)

Lycka till :laugh:

En idé kan vara att (men det finns många orsaker till "tjurighet mot skänkeln"), stoet inte gillar att man klämmer/håller om med skänkeln. Jag har sett ganska många med samma symptom som blev mycket bättre när ryttaren lät bli att vara "för långsam" i hjälpgivningen, utan verkligen koncentrerade sig på att lägga till fattningshjälpen mycket kvickt (millisekund) och sedan släppa... Lite svårt att förklara i text...
Kontrollera att hästen inte slår när den fattar vid ex longering, för då kan det vara ngt fysiskt problem.
Är den "normal" när den fattar själv, så skulle jag röststyra, dvs se till att den fattar på röstkommando och använda det uppe på ryggen, kan verka som att börja om, men en "felprogrammering" måste suddas ut, för att kunna träna in en korrekt fattningssignal. Be om hjälp av nån duktig! :laugh:Lycka till

Haha:D Detta låter lite som min surkärring;). Dock så slår hon inte alls OM hon är tillräckligt lösgjord. Handlar helt enkelt om att då sitter bjudningen och när den finns så slår hon inte. En annan sak jag gör är att försöka fatta mest med innerskänkel-verkligen undvika att dra tillbaka ytterskänkeln för mycket-det är nämligen inte alls populärt:p.

Är det någon som har tips på hur man handskas med dessa ston? Har en jättefit halvblodssto (5 år) som jag hade tänkt starta nu men hon är så extremt sur och lägger på öronen så fort något inte passar och kickar ofta vid galoppfattningar. Kan jag starta henne eller kommer jag bara göra bort mig?

Någon som har något tips på hur man kan jobba på surheten?

Hon har ej ont någonstans, det är kollat med vet. hon är bara så extremt dominant!

Hemskt tacksam för tips!

Du behöver dels få henne att acceptera skänkeln genom att hålla om llite mera hela tiden en period så att hon vänjer sej.
Mitt sto reagerade starkt på ens beröring av skänkeln först men jag har fått vänja henne vid att acceptera skänkeln och nu är det inte minsta problem med det. Att undvika att använda den är ingen lösning, för även om du inte använder den i fattningen när hästen är lösgjord så är ju skänkeln en del av kommunikationen.

Du måste också få henne lösgjord och lyhörd för dina hjälper och svara direkt så behöver du inte ens röra henne knappt alls med skänkeln i fattningen du bara "sitter in" i galoppen. Ytterskänkeln ska bara rama in, du ska inte använda den i fattningen.

Jag har ett extremt dominant sto med vissa humörsproblem och hon BOCKAR! Hon kan också reagera vid fattningar p.g.a. att hon tycker att det är jobbigt. Att fatta galopp i sig är inget problem utan problemet uppstår när man ber henne fatta ur en mer samlad trav och med högre krav på form, balans och att hästen ska hålla ihop i fattningen. Mitt tips är att hålla yttersidan KORT. Hästen måste sätta under sig med ytter bak i fattningen och ju kortare du kan hålla yttersidan desto kortare blir sträckan hon måste sätta inunder sig. På sikt måste hon bli bättre på detta men det är en början och ett sätt att underlätta för sin häst.

Korta upp yttersidan och släpp inte stödet. Bibehåll din position i sadeln, lätta inte ur sätet eller luta dig framåt, smacka inte. Låt henne inte trava fortare utan kräv att hon fattar ur den trav du normalt rider i, eller minska gärna lite innan fattningen. Upprepa galopphjälpen tills hon tar den, låt henne inte gå iväg och släpp inte stödet på yttertygeln, låt henne inte länga yttersidan. Tar hon inte galoppskänkeln får du peta på henne med spöet, vare sig man vill eller inte, hon MÅSTE ta din hjälp. Hon ska fatta för din galopphjälp och ingenting annat. BERÖM när hästen gör rätt och gör ett par kvalitativa fattningar åt varje håll/pass och låt sedan galoppen vara.

Kan du galoppera ute kan det vara en hjälp för att få mer bjudning. När du minskar traven före fattningen är det viktigt att hästen BJUDER, driv henne fram i handen. Hon får inte bli lång, tappa framåtbjudningen eller stödet i din hand.

Lycka till!

Du har fått många bra tips, men för att lösa det måste du ta reda på varför hon kickar. T ex; hade jag gjort som Flashligt eller Jate-Voltim föreslår på mitt sto hade jag dött (eller i alla fall blivit rejält blåslagen).

Mitt sto gör precis som Fiaranos. Är hon tillräckligt lösgjord går hon emot skänkeln och kickar i fattningar. Det är inga små kickningar heller. Det handlar inte om att hon inte accepterar skänkeln så det är inte det problemet som ska lösas. Hästen måste lösgöras mera, varje dag.

De första 10-25 min (beroende på dagsform) sitter jag och lullar, ber hästen ödmjukt om övergångar, tempoväxlingar, växlar mellan rak/böjda spår, flyttar lite år sidan. Detta gör jag i skritt och trav. Efter en stund är hästen så lösgjord att jag kan be om galopp utan att hon kickar och då fortsätter jag lösgöra förhållandevis kravlöst i galoppen.

Senast ändrad:

Varför ska du ens ut på tävling om hon kickar? Varför inte ta tag i problemt först innan ni kommer ut på en tävling. Förstår inte denna brådska att åka på tävling, när hästen inte ens kan göra fattning utan att kicka.

Min dam gör detta när hon inte orkar. Ofta kan man bli rädd att det ska går för fort och då håller man in sammtidigt som man fattar galopp. Så gjorde jag på min häst. När jag slutade med det så sluta hon att bocka.

Fatta inte på böjt spår utan på en rak sträcka. Bara på rakt spår och släpp mer tygel än vad du behöver så kanske det blir bättre. Håll inte in henne på innertygel och fastna (det gör många)

Sen när du kommit på vart felet är så kan man fixa det. Men överdriv lite nu i början.

Senast ändrad:

Nu kommer jag gå emot de flesta andra tipsen och föreslå att du helt struntar i galoppen ett tag. Om skritt och trav fungerar bra - så rid i skritt och trav, du blir nöjd och hästen får beröm. Då blir ridningen rolig igen för er båda. Sen när det känns rätt och du travar på någon fin väg i skogen så bara fattar du galopp. Tänk att du leker viskleken med hjälperna, prova att göra så lite som möjligt. Oj vad hästarna blir känsliga om man gör så, minsta lilla sak känner dom tillslut :love: Sen så kommer problemet sannolikt vara löst, båda era mentala "spärrar" kommer släpa och galopp blir avdramatiserat. Ytterligare en gångart bara, inget så negativt laddat som det verkar vara nu.

Att i detta läget starta någon slags kamp där hästen SKA fatta galopp 100 gånger per pass, och när det inte blir bra bromsar man och gör om verkar vara en helt idiotisk typ av "lösning" Du lär inte tycka det är kul, och inte hästen heller. Att hon kinkar är för att hon helt uppenbart inte är med på noterna mentalt/muskelmässigt/annat - då kan du ändå inte tvinga henne så varför föreslås det ens? Gör det som funkar sålänge och var nöjd med minsta framsteg så ska du se att det är mer effektivt att låta hästen bestämma när den klarar nästa sak. Om EN enda liten sak är bättre idag än igår är jag nöjd, och imorgon är jag nöjd om EN enda liten sak blir bättre än idag. Man kommer rätt långt på det viset faktiskt :laugh: Man lär sig av att göra rätt, inte av att göra fel.

Jag blev helt ärligt lite sorgsen i själen av den här tråden. Med en sådan inställning jag anar i tråden kan ridning inte vara speciellt kul. Om min ridning plötsligt till största del gick ut på att vara arg på och tvinga en sur/lessen/rädd häst till olika saker skulle jag lägga av direkt, negativ taktik för kommunikation och förtroende är en underdrift. Lyssna på din häst, tänk positivt och se småsaker så ska du se att glädjen smyger tillbaka och sen kan du börja lösa saker på ett positivt sätt. Att du och hästen tillsammans löser klurigheter som ett lag. Inte som att en av er ska försöka tvinga den andra till något, jag kan tillexempel inte hoppa 2 m i höjdhopp hur många gånger du än tvingar mig att försöka. Om du då fångar mig och tvingar mig att öva 2metershopp varje dag - skulle någon av oss vara gladare, friskare eller bättre på höjdhopp efter en månad? tre månader? Eller om du istället listar ut ett förslag.. "om du tränar lite *sånthär* ett tag kommer du orka använda kroppen bättre och då klarar du den där sista centimetern för att nå nästa mål" (som är typ 90 cm i början) Då klarar jag den där centimetern och är glad för det, och peppad på att klara 91 cm imorgon! Hur kommer det då vara efter en månad? Eller tre? Om inte detta är logiskt för alla människor blir jag lite lite rädd faktiskt.

Att föreslå att man ska "ta i" och "överdriva" och "hårdträna" "ta stöd och driv" är ju som att skrika högre på någon som ändå inte lyssnar.Är väl bättre och gå därifrån och prata sen när båda är lugna. Eller, jag VET att det är bättre.

Senast ändrad:

Eftersom jag kanske dömde ut "allt" här ovanför tänkte jag försöka förklara och visa

1 januari i år - efter rätt lång viloperiod satte jag igång den här hästen. Haft problem med attityd, humör, ett sparkat bakknä som tog tid att hitta, varit sur och trög helt enkelt. Och jag har surat och tyckt att han är obegåvad och dumförklarat honom. Tills den dagen jag insåg hur dum och klumpig jag var. Vi tog paus, han fick lattja i hagen och jag snickrade pallar i 6-8 veckor, sen var jag ridsugen och hästen tyckte det var kul igen. Har ridit på "viskleks-sättet" hela denna ridperioden, försöker ge små signaler och vara nöjd med några steg här och där.
http://www.youtube.com/watch?v=-tykJ8sqr2o

29 januari i år - har ridit lite grann i en knapp månad och haft jättekul. Och hästen är betydligt piggare och gladare redan. Mycket mer framåt, kvickare och mer avspänd och längre hals. Här är den pigg som tusan men då syns det rätt bra hur en "positivt" problemlösning fungerar. Jag försöker verkligen att inte sluta rida och dra i tyglarna när den springer - lättare sagt än gjort. MEN: när hästen springer ifrån mig, jag spänner mig och det bär iväg med inknipt svans så gör jag något annat som funkar istället och när hästen lyder får den en minipaus nästan direkt. Sen testar man bara igen efter en stund. Då blir det inget bråk, hästen blir lite lydigare och nöjd med sig själv och man själv blir glad och lite stolt över hästen (och dig själv) och ni är ett lite bättre lag. Har märkt att för varje gång man tänker "rätt" och positivt så blir det lättare gången efter också. Jag har definitivt roligare nu, och hästen känns positivare och mer nyfiken och framåt.

http://www.youtube.com/watch?v=aic-b2d3Wgg

Går det att se något av det jag svamlar om?

Senast ändrad:

Hej!
Min dominanta märr kickar också vid galoppfattning. Eller gjorde när jag fick henne.
Hon hade lite dålig bjudning framåt och jag tror att jag var övertydlig och ville för mycket och gjorde därför för mycket med kroppen. Jag fick bort det på henne efter ett par ridturer genom att använda spö.
Jag gjorde en lätt och försiktig galopphjälp, och när hon inte svarade, så killade jag henne på ytter bak med spöt. Behövdes ingen kraft. Hon tog galoppen och såg betydligt gladare ut.

Nu har hon fått bättre bjudning och jag har inga problem (får se förstås hur det går när jag sätter igång henne igen - hon är dum mot hovslagare enl förra ägaren, och därför inte skodd innan hon är mer uppfostrad och har därför fått vila i ca 3 veckor).

Om jag har läst rätt så kickar hon vid fattningar, vill helst inte galoppera alls egentligen och bockar mycket?

Jag tror nog ändå att det är något fel som kliniken inte hittat, och hade sökt andra vägar om jag vore du. (Annan vet/equiterapeut/osteopat el. liknande.)

Min uppfattning är att om hästen är tillräckligt lösgjord på riktigt, om du har lagt en bra grund, så kommer fattningarna inte att vara ett problem. Det vanligaste skälet är att hästen tycker att hjälpen är obehaglig, eller känner sej överfallen. Eller obalans kanske. Arbeta med lösgjordheten ordentligt och rid sen många övergångar lugnt och stilla så ska du se att den inte kickar, och om den ändå gör det så är det troligen något som irriterar den, smärta eller annat.

Jag är också rädd för att dö :eek: Men jag tänker som så att risken att jag dör blir större ju längre problemet fortlöper. Jag håller helt med om att man måste se till VARFÖR hästen reagerar. Min reagerar för att hon är dominant och ifrågasätter ryttaren. Jag sätter ner foten men försöker att underlätta för henne genom att be henne fatta med en kortare yttersida. Alternativet är att fatta helt kravlöst och bara rulla på i galopp, då protesterar hon inte. Men då kommer hon "undan" med att slippa ta i och problemet kommer att bli större på sikt. Hon kickar inte heller särskilt lite, bakhovarna är ovanför ridhussargen, men jag blundar, håller i mig och hoppas på det bästa. Men som sagt, hur man gör beror ju på hästen man sitter på.

Tillägger att det nu gått en månad sedan mitt förra inlägg och nu fattar hon galopp utan att protestera. Det gällde bara att vara väldigt konsekvent och hålla i sig för kung och fosterland några gånger. Nu är fattningarna riktigt bra och vi har kunnat börja fatta lite från skritt igen!

Mvh JV

Senast ändrad:

Jag tycker inte det är värt att slå sig riktigt illa för att man ska "sätta ner foten". Det är mitt ansvar som ryttare att se till att hästen har roligt och är så bekväm som möjligt. Jag är övertygad om att det alltid finns vägar att ta i hästens utbildning där man inte behöver utsätta hästen för sådant obehag att den sparkar så man är rädd för att dö.

Reagerar hästen så kraftigt att den sparkar bakut rejält och upprepade gånger (inte av busighet) så har jag som ryttare förberett hästen för dåligt för uppgiften.

Så tycker jag.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka