Tävla dressyr med funktionshinder

K

Kicki_86

Hej alla!

Undrar om det finns några här som har funktionshinder och tävlar i dressyr??

Tacksam för svar!

Mvh Kicki

Sv: Tävla dressyr med funktionshinder

vi är faktikst rel många i sverige o utomlands som gör det.en del tokdårar hoppar också

Jag vet att man blir indelad i olika "klasser" eller vad man nu säger efter vilka och hur grava funktionshiner man har. Men det står ingen närmare beskrivning om ungefär hur stora funktionshinder man behöver ha. Vet du något om det?

Jag tävlar hk-dressyr på elitnivå och hemma är jag tydligen också en tokdåre (enligt Thina) då jag och tanten skuttar över små hinder (jag är ju trots allt gammal hopp och fälttävlansryttare).

Jag vet att man blir indelad i olika "klasser" eller vad man nu säger efter vilka och hur grava funktionshiner man har. Men det står ingen närmare beskrivning om ungefär hur stora funktionshinder man behöver ha. Vet du något om det?

Det där är en väldigt diskuterad fråga, men som jag och andra med mig uppfattat det är indelningen som följer (på ett ungefär);

Grad 1: Rörelsesvårigheter i och/eller avsaknad av 4 extremiteter (armar och ben). Använder oftast permobil eller rullstol.

Grad 2: Svaghet/avsaknad av 2 extremiteter. Även här använder de flesta rullstol. (här tävlar jag)

Grad 3: Svaghet/avsaknad av 1 extremitet, även förståndshandikappade hamnar i denna graden.

Grad 4: Svaghet/avsaknad i del av en extremitet.

Synskadade har jag faktiskt ingen koll på, men gissar att de blir "treor" de också. Detta är absolut inget säkert utan bara som jag och andra uppfattat indelningen genom att se vilka som startar i respektive grad. Sen finns det givetvis fall där man undrar om de är rätt inklassade.

Hur mycket du måste vara skadad för att bli t.ex. grad 4 har jag dock ingen aning om, det bästa är att kontakta Helena Hagberg på förbundet.

Senast ändrad:

Det där är en väldigt diskuterad fråga, men som jag och andra med mig uppfattat det är indelningen som följer (på ett ungefär);

Grad 1: Rörelsesvårigheter i och/eller avsaknad av 4 extremiteter (armar och ben). Använder oftast permobil eller rullstol.

Grad 2: Svaghet/avsaknad av 2 extremiteter. Även här använder de flesta rullstol. (här tävlar jag)

Grad 3: Svaghet/avsaknad av 1 extremitet, även förståndshandikappade hamnar i denna graden.

Grad 4: Svaghet/avsaknad i del av en extremitet.

Synskadade har jag faktiskt ingen koll på, men gissar att de blir "treor" de också. Detta är absolut inget säkert utan bara som jag och andra uppfattat indelningen genom att se vilka som startar i respektive grad. Sen finns det givetvis fall där man undrar om de är rätt inklassade.

Hur mycket du måste vara skadad för att bli t.ex. grad 4 har jag dock ingen aning om, det bästa är att kontakta Helena Hagberg på förbundet.
Det där om synskadade kan jag svara på :) Sitter här med papprena på de olika profilerna man kan ha (har kvar sen jag blev klassificerad) och det är de som är blinda som rider i grad 3 och och synskadade rider i grad 4 om jag har fattat det rätt :D

kan tillägga att jag tävlar i Grad 3 :)

Nu tar jag och citerar om vad som står om de olika graderna i papperna som jag har... så kanske du förstår mera :) Du får ursäkta att det är på engelska men jag är inte så bra på att översätta så då är det bättre att du får som det står :D

Grad I
"Mainly wheelchair users with poor trunk balance and or impairment of function in all four limbs, or no trunk balance and good upper limb function, or moderate trunk balance with severe impairment of all 4 limbs."

Grad II
"Mainly wheelchair users, or those with severe locomotor impairment involving the trunk and with good to mild upper limb function, or severe unilateral impairment."

Grad III
"Usually able to walk without support. Moderate unilateral impairment, or moderate impairment in four limbs, severe arm impairment. May need a wheelchair for longer distanced or due to lack of stamina. Total loss of sight in both eyes, or intellectually impaired."

Grad IV
"Impairment in one ir tow limbs, or some visual impairment"

Detta är i från Classification Manual for Equestrian Competition for Rider with Disabilities.

Hoppas detta hjälper något :)
Fast det Virre skrev är nog lite mer begripligt ;)

Senast ändrad:

Oj, nu är jag lite imponerad av min observationsförmåga, det stämde ju hyfsat överrens med klassifikationsmanualen.:banana: Fast jag nämnde aldrig bålbalansen (trunk balance).

japp men det du skrev fattar man ju mera av det är så många "fina" ord i manualen så man fattar ju inte så mkt :p
Du kanske ska bli klassificerare ;) eftersom du har sån koll. :D

Haha, Njae, då måste jag ju plugga till sjukgymnast/läkare först och det orkar jag inte.:)

Jag tävlar hk-dressyr på elitnivå och hemma är jag tydligen också en tokdåre (enligt Thina) då jag och tanten skuttar över små hinder (jag är ju trots allt gammal hopp och fälttävlansryttare).

Hoppar! :eek:

Tror jag ska låsa in dig ;)

Okey tack så mkt för svaren :)
Vet inte om jag skulle kunna klassas i 4an :confused: Har problem med ryggen och nyligen blivit op och även lite problem med musklerna. Pga ryggproblemen klara jag inte å sitta ner i traven...

Man kan tävla både i dom "vanliga" pogrammen men det finns speciellt utformade också va? Är som ni märker inte så insatt i detta, känner ingen funktionshindrad som tävlar.

Jag har tävlat på "vanlig" tävling med, fast då har jag dispens för viss utrustning. Jag tänker fortsätta med detta eftersom hk-tävlingarna oftast lyser med sin frånvaro (det är inte många/år).

C_L: Äh, tanten skulle aldrig låta mig ramla av och skulle det hända är det mjuk botten i ridhuset. Det är ingen idé att ens försöka låsa in mig (fråga min mamma) :).

Kan man tex söka dispans på att få rida lätt i traven?:confused:

Vet inte, du får som sagt höra med Helena Hagberg som är handikapskonsulent på förbundet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 323
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V