Sv: Tävla dressyr med funktionshinder
Jag vet att man blir indelad i olika "klasser" eller vad man nu säger efter vilka och hur grava funktionshiner man har. Men det står ingen närmare beskrivning om ungefär hur stora funktionshinder man behöver ha. Vet du något om det?
Nu tar jag och citerar om vad som står om de olika graderna i papperna som jag har... så kanske du förstår mera
Du får ursäkta att det är på engelska men jag är inte så bra på att översätta så då är det bättre att du får som det står
Grad I
"Mainly wheelchair users with poor trunk balance and or impairment of function in all four limbs, or no trunk balance and good upper limb function, or moderate trunk balance with severe impairment of all 4 limbs."
Grad II
"Mainly wheelchair users, or those with severe locomotor impairment involving the trunk and with good to mild upper limb function, or severe unilateral impairment."
Grad III
"Usually able to walk without support. Moderate unilateral impairment, or moderate impairment in four limbs, severe arm impairment. May need a wheelchair for longer distanced or due to lack of stamina. Total loss of sight in both eyes, or intellectually impaired."
Grad IV
"Impairment in one ir tow limbs, or some visual impairment"
Detta är i från Classification Manual for Equestrian Competition for Rider with Disabilities.
Hoppas detta hjälper något
Fast det Virre skrev är nog lite mer begripligt