tävla bland ponnyer efter start som häst?

nira

Trådstartare
I våras red jag en lokal dressyrtävling för häst, eftersom jag inte hade något mätintyg.
Kan jag vara med i en klubbtävling bland ponnyerna nu, eller måste jag rida bland hästarna? Eller gäller det bara lokalt och över?
Om jag skulle skaffa ett mätintyg nu, kan jag starta honom som ponny i en lokal hopptävling?

Sv: tävla bland ponnyer efter start som häst?

ang klubbävlingen, fråga klubben. På klubbtävling bestämmer kluben så länge det inte går ut över säkerheten.
ang Lokal och högre, fråga förbundet. Det står inget i TR om den situationen.

OK, så om klubben ger klartecken kan jag ställa upp i deras hopp och dressyrtävlingar, men om jag vill hopptävla lokalt (har bara lokalicens) så måste jag kontakta förbundet?

vet inte vad som gäller för lokala men med klubbtävlingen är det bara att fråga klubben.

nira skrev:
OK, så om klubben ger klartecken kan jag ställa upp i deras hopp och dressyrtävlingar, men om jag vill hopptävla lokalt (har bara lokalicens) så måste jag kontakta förbundet?

på lokaltävling måste du ha mätintyg.

Som jag skrev i mitt första inlägg:
Om jag skulle skaffa ett mätintyg nu, kan jag starta honom som ponny i en lokal hopptävling?

Du kan mäta honom nu och starta honom bland ponnyer, MEN får inte tävla som häst igen.

nira skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg:

Ja men du får sedan bestämma dig om du ska tävla som stor häst eller ponny inte båda delarna.

Jag är fortfarande förvirrad. :p
Jag kan alltså inte rida som ponny i hoppning och som häst i dressyr samtidigt?
Förutsatt att jag skaffar ett mätintyg.

nira skrev:
Jag är fortfarande förvirrad. :p
Jag kan alltså inte rida som ponny i hoppning och som häst i dressyr samtidigt?
Förutsatt att jag skaffar ett mätintyg.

Nej det kan du inte antingen tävlar du den som ponny eller som storhäst, väljer du storhäst så måste stadigvarande ryttarbyte ske för att den ska kunna tävla som ponny igen, DU kommer alltså inte själv kunna göra detta.

Men jag är faktiskt inte 100% på att du får starta din ponny som ponny nu när du redan har startat som stor häst, jag tipsar dig att höra av dig till förbundet hur det ligger till med det och om du kan få göra det om du skaffar mätintyg, jag sitter inte inne med svaret där tyvärr.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod