Täva, vad är viktigt?

I

Invincible

Snart ska jag dra mig ut på tävlingsbanorna, För första gången bör nämnas.
Vad är de man ska tänka på??
Får man rida i svarta ridbyxor (sånna som går ner över skon, heter något jättebra.)?
Får man rida med snörskor? (om man tex får ha överstående byxor)
Kan man rida med sporrar i Lätta klasser?
Måste man ha kavajj med vit skjorta under? eller går de bra med en vanlig svart tröja?
Får man rida med en korrigeringsnosgrimma? (hästen min snetuggar).
Hur långt för spö:et vara som max?
Finns de någon övergräns på hur tunga bootsen får vara?
Är man alltid minst 2 på banan samtidigt? Även i Lätta klasser?

Som sagt. Första tävlingen och jag är hypernervös fast den inte är förrens i september. Kommer nog på mer frågor senare. Men dessa är jag mest nervös över :crazy:
Är väldigt tacksam över svar

Bör kanske nämna att jag ska tävla lätt 4gång

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täva, vad är viktigt?

Det finns dem som kan det här bättre än jag, men jag kan svara på några av frågorna. Du får ha svarta ridbyxor. Du får inte ha sporrar. Snörskor är jag osäker på, jag har hört både att man blir diskad och sett ryttare med snörskor som inte blivit diskade.
Man måste inte ha kavaj och vit skjorta.
Bootsen får väga max 300 gram.

Får man rida i svarta ridbyxor (sånna som går ner över skon, heter något jättebra.)? Ja du får tävla i skoridbyxor, inga krav på färg förrän på internationell nivå
Får man rida med snörskor? (om man tex får ha överstående byxor) Skorna måste vara av Jodhpursmodell utan snörning
Kan man rida med sporrar i Lätta klasser? sporrar är inte tillåtet i någon klass
Måste man ha kavajj med vit skjorta under? eller går de bra med en vanlig svart tröja? Man måste inte ha kavaj
Får man rida med en korrigeringsnosgrimma? (hästen min snetuggar).Om du menar en bygelnosgrimma så ja det får du använda
Hur långt för spö:et vara som max? 110cm inkl flärp
Finns de någon övergräns på hur tunga bootsen får vara?300gram
Är man alltid minst 2 på banan samtidigt? Även i Lätta klasser? Vanligast är att man är 2-3 på banan samtidigt i lättaklasser och c/b klass för att skynda på programmet lite. A-klass rids alltid enskilt

Som sagt. Första tävlingen och jag är hypernervös fast den inte är förrens i september. Kommer nog på mer frågor senare. Men dessa är jag mest nervös över :crazy:

Bör kanske nämna att jag ska tävla lätt 4gång! Det du bör tänka på är att fatta rätt galopp och ha jäkligt kul, se det som en rolig träning för dig och hästen. Det är fullständigt normalt att vara nervös inför första tävlingen, herregud jag har tävlat i 7 år och är fortfarande nervös. Lycka till!

Vili skrev:
Får man rida med snörskor? (om man tex får ha överstående byxor) Skorna måste vara av Jodhpursmodell utan snörning

Oj då, då riskerar jag alltså att bli diskad om jag tävlar i "Easy rider" skor eller snör(rid)kängor med shortchaps till? Är det så tufft?

moli skrev:
Oj då, då riskerar jag alltså att bli diskad om jag tävlar i "Easy rider" skor eller snör(rid)kängor med shortchaps till? Är det så tufft?

Jag hade ingen aning om det med snörskor, och förra gången var det ingen som anmärkte på det så jag tänker använda det vid nästa tävling också!:)
Tror inte att det är någon som kontrollerar det, men ibland har man otur..:smirk:

Jag vågade inte att chansa i att rida i skor med snörning, så jag red i ridstövlar bara för att jag inte har några jodphurs!

Som någon nämnde, ibland bryr de sig inte och kollar inte, men ibland har man otur. Tycker det skulle vara tråkigt att bli diskad för en sån sak!

Invincible skrev:
Får man rida i svarta ridbyxor (sånna som går ner över skon, heter något jättebra.)?
Får man rida med snörskor? (om man tex får ha överstående byxor)
Kan man rida med sporrar i Lätta klasser?
Måste man ha kavajj med vit skjorta under? eller går de bra med en vanlig svart tröja?
Får man rida med en korrigeringsnosgrimma? (hästen min snetuggar).
Hur långt för spö:et vara som max?
Finns de någon övergräns på hur tunga bootsen får vara?
Är man alltid minst 2 på banan samtidigt? Även i Lätta klasser?

Bör kanske nämna att jag ska tävla lätt 4gång

En snabb och informativ väg till alla regler för tävling, är att ta grönt kort för islandshäst.

Där lär man sig allt man behöver veta! :)

Tackar och bockar över dessa svar.. Ska synda mig iväg och köpa jodhpurs skor.. =).. :bow: :bow: :bow:

okejj.. är de något man måste ha för att tävla??. Och hur kan jag ta de?? Via Sif eller??

Man måste inte ha grönt kort för att tävla.
Det är lokalföreningarna som arrangerar Grönt kort-kurser.

jag fick höra detta under en framridning där jag red i skor med snörning, hade tur nog ett par gamla stövlar med som jag bytade till.

Vet inte alls hur ¨hårt det är men ja det är så dumt att riskera en så onödig diskning.

Första gången jag tävlade hade jag inte kavaj eftersom jag var osäker på om jag skulle fortsätta, men sedan köpte jag en kavaj, skorta och vita ridbyxor.
Lycka till med tävlandet!:D ;)

okejj.. va bra.. Då slapp jag tänka på de =)

Okejj.. Jo jag känner lite så också. vet inte om tävlandet är något för mig och pållen. Men kommer jag att fortsätta tävla så kommer jag nog så småningom köpa en kavaj osv. Men de var rätt skönt att höra att de inte var ett måste. Även fast man kanske vill se fin ut på tävlingar. Men de får komma sen.

Tänkte bara eftersom att du kunde så mycket om regler å sånt.. Får man tävla med ett par svarta 180grams boots eller måste dom vara vita??.. Tänkte ev.köpa ett par tyngre boots om man måste ha vita eftersom att jag måste köpa nya då.

bootsen får vara i vilken färg som helst. Man brukar ju använda vita för att förstärka intrycket av rörelserna, men alltså inget måste

Okejj. ska nog köpa mig ett par vita ändå :) .. Vi får se. Men jag tackar ödmjukast för underbara och raka svar :bow: :bow: :bow:

så lite så :) hoppas det går bra för dig på tävlingen, vad är de föresten för klasser du ska tävla?

Ska tävla lätt 4gång, Sen vet jag inte om pållen och jag orkar tävla lätt tölt under samma tävlingstillfälle, tror inte det. Men 4gången är det jag ska satsa på iaf =)

Liknande trådar

Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Void
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Senast: pastejja
·
L
Utrustning Hej! Jag undrar vilken klädsel som krävs på utbytestävlingar och klubbtävlingar. Jag kommer att tävla i dressyr men kanske också i de...
Svar
3
· Visningar
891
Senast: Lilla Gumman
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 897
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka