Tattiniselar?

A

atmosphere

Är det någon som har erfarenhet av tattiniselarna? (Är själv "nybörjare" på körning) Letar sele och är beredd att hosta upp lite pengar för att få ihop en ordentlig och bra.

Tattini har ju 4-5 olika selar och jag blev erbjuden ett mycket bra pris utav en återförsäljare jag känner som kunde ta hem dem åt mig. Men jag vill veta om de faktiskt är något att ha, eller om jag blir "lurad"? Tattini har ju i övrigt mycket fina och hållbara produkter.. (Det går att hitta selarna på bild i katalogen som de har på den svenska ÅF-sidan, om någon orkar kika!)

Kan ju även nämna att jag är ute efter att ha körning som ett komplement till ridningen. Vill kunna fara ut och "lunka" i skogen så att kompisar kan följa med mig till stallet utan att tråka ihjäl. Är även nyfiken på "riktig" körning, (min häst är skolad inom körningen) så i framtiden kommer jag säkert prova på det med. Vill ha en sele som är väl värd sina pengar!

Sv: Tattiniselar?

tattini.se
Ett italienskt märke är det och ganska vanligt att använda på t.ex schabrak och huvor inom hoppningen. Selarna finns på bild i katalogen på den sidan :) Ska kolla upp tärnsjö!

Kollade upp tärnsjö och kan ju säga redan nu att jag inte vill/kan lägga ut 30 000+ på en sele.

Men över 5000 lär du nog ge för en bra bröstsele minst:)
7-10tusen men det ska ju helst vara bra märke.
Bättre begagnat då?:idea: www.hastnet.se :D

214 sidor:eek:
Ska kika om jag hittar selen...:crazy:
Datorn e för gammal å seg för de där just nu, men jag hittade dom här på google:idea:
tattini-enkelspan-mentuig-cob.jpg

tattini-enkelspan-mentuig-ful.jpg

Modellen är ju bra men hur bra lädret är kan man inte svara på såhär. Snyggare med bruna tömmar!

Senast ändrad:

Ser ut som de billigare selarna på marknaden. 2500-3000:- är vad jag hade gett för en sån här sele. Knappast en sele som är välkänd inom körsammanhang. Att de har sin logga på huvor och schabrak inom hoppning säger inget om kvalitén.

Skulle aldrig köpa en sån sele. Fel modell, bröstan ojusterbar, smal baksele, och svarta tömmar visar att det inte är några som kan körsport som har gjort selen.
Tattini är väl som andra sk "märkesplagg" mycket pengar för litet märke på schabraket....
Kolla på selar.se om du vill köpa kvalitet och prata med någon som kan körning, det får bli mitt tips istället för din smygreklam :)

Tack för era svar. Ja jag hade tänkt mig kunna lägga ut uppemot 10000 på en ordentlig och bra sele.
De selarna på bilderna som lades upp här är inte alla som finns i katalogen, finns 2-3 till som är med bred, fin brösta och som för mitt ovana öga ser bättre ut än dessa två.. Hade laddat upp bilderna själv och frågat bara ang dem men kan inte printa från ett pdf-dokument av någon anledning XD
Försöker googla för att lära mig mer men tycker inte att det finns så många bra sidor om körning, många är ju inte heller uppdaterade på typ 7 år.. Men vad vet jag!

Kommer att ha både tränare & körkunniga i min närhet sedan men tycker just selköpet är det svåraste, haha. Dessutom behöver min häst världens största sele också eftersom att han är av modell 175+ halvblod. (många har ju mest ponnystorlekar)

Tittat nu på selar.se och ser att sidan äntligen fungerar som den ska för mig ;o har inte kunnat kika på selarna till salu tidigare av någon anledning!
Där finns ju imperial-basic-selen, den nämndes ju tidigare i denna tråd. Är den "som en sele ska vara"? :) Tack för att ni hjälper mig!

Tack för era svar. Ska kika runt och bestämma mig lite senare.
Är det någon som vet hur man mäter att en rockard/vagn är stor nog för ens häst? Alltså, mäter man skakellängden/bredden? Hur mycket ska man ha "till övers"?

Man räknar med minst 50 cm mellan hästen och vagnen. Dvs när hästen är förspänd i skaklarna så ska det vara minst 50 cm 'kvar till vagnen'.

Dock lite beroende på hur stort steg de har kan de där 50 kännas alldeles tillräckligt lagom eller 'på tok för lite'.

För kort avstånd är en risk hästen tar i vagnen, för långt avstånd är ingen risk så, men det ger ett onödigt långt ekipage som får onödigt stor svängradie - och beroende på häst kan det vara svårt nå dem med pisken t ex (är ju mer aktuellt med en stor häst än en shettis t ex dock)

Hur vet man hur bred den ska vara mellan skaklarna då?

Skulle aldrig köpa en sån sele. Fel modell, bröstan ojusterbar, smal baksele, och svarta tömmar visar att det inte är några som kan körsport som har gjort selen.
Tattini är väl som andra sk "märkesplagg" mycket pengar för litet märke på schabraket....
Kolla på selar.se om du vill köpa kvalitet och prata med någon som kan körning, det får bli mitt tips istället för din smygreklam :)

Ja jag reagerade på svarta tömmar. Det hör ju till "begravning" enligt gammal körskröna.
Bröstan sitter iaf inte ihop med däckel och det är baksele till - bättre modell, men ändå en dålig variant då de justeringar du snackar om är otillräckliga. Smygreklam?:confused:

Liknande trådar

• Låst
Körning Här är mina bästa länkar om körning! http://www.cliffords.se/korskolan.html Introduktion och svar på nybörjarens vanligaste frågor...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur