Täthet på nackkotor

nice and happy

Trådstartare
Åh vart börjar jag. Gjorde en annan tråd för ett par veckor sedan att min unghäst (4år) skadat nacken. Så vi har vart på många veterinär besök. Dem symtom han hade då är nu borta. Men det hittades gamla förändringar på nackkotorna 5-6 en täthet.
Veterinär har gjort nerv teater men han klarade dem o hon var inte orolig för att den tätheten skulle ställa till ngt. Men jag är ändå orolig över detta. Det man kan göra är kotraströntga för att se att ryggmärgen har bra utrymme ändå men i dags läget då han inte visar några symtom förutom stel nacke (men kan va kopplad till detsamma hände för en månad sedan det vet vi inte) så vill veterinär vänta innan vi sätter igång den processen o åker över till fastlandet. Har hjälp av en ET som kört med laser o nålar för att se om nacken blir mjukare (hon har ej manipulerar nacken)
Läste hippson att ca 60% av ridhästar har någon förändring på nackkotorna o en del har det men som man inte ens vet om då dem funkar bra. Detta han har antingen vart medfött eller efter ngt han gjort något för länge sedan.
Har haft honom i 7mån o red in honom i somras/höst o har nu snart stått i 3mån men inte märkt ngt konstigt på honom tidigare el under inridningen. Inridningen gick som en dans på rosor.
Någon som har erfarenhet av häst med täthet på nackkotorna? Funkar dem? Fick problem? Höll efter dem på något visst sätt? Undvek vissa saker? När symtomen kom smygandes vad märkte ni?

Senast ändrad:
Min häst hade pålagringar på samma ställe som din. Jag märkte att något var fel, han var trött och orkeslös, ingen hälta dock.
I ridningen började han hänga på bettet. Det blev lite bättre, sedan var det sämre igen.
Om man inte kände hästen så hade man inte förstått att något var fel utan trott att han var en "lung" häst bara.
Tog en massa blodprover för att hitta felet.
Han började bli sur och ville inte gå ut ur boxen när vi skulle rida, ville inte bli borstad. Visade på en massa sätt att något var fel. Men det var ändå så diffust.
När vi var hos veterinären för att göra test på hjärta o lungor så longerade vi honom en stund för att få upp flåset, då såg min veterinär att han inte höll halsen i samma läge, utan ändrade som om han försökte hitta ett läge som var bekvämt. Knappt så jag såg det med blotta ögat ens när jag visste om det men veterinären såg det.
Vi röntgade och hittade pålagringen. Han behandlades, blev lite bättre men inte tillräckligt bra för att ridas. Han fick gå o ha det bra så länge han mådde bra. I somras blev han sämre så då fick han somna in. Bara 8 år gammal :cry:
Väldigt tungt att ta bort en så ung och helt underbar häst :cry:

Min häst hade pålagringar på samma ställe som din. Jag märkte att något var fel, han var trött och orkeslös, ingen hälta dock.
I ridningen började han hänga på bettet. Det blev lite bättre, sedan var det sämre igen.
Om man inte kände hästen så hade man inte förstått att något var fel utan trott att han var en "lung" häst bara.
Tog en massa blodprover för att hitta felet.
Han började bli sur och ville inte gå ut ur boxen när vi skulle rida, ville inte bli borstad. Visade på en massa sätt att något var fel. Men det var ändå så diffust.
När vi var hos veterinären för att göra test på hjärta o lungor så longerade vi honom en stund för att få upp flåset, då såg min veterinär att han inte höll halsen i samma läge, utan ändrade som om han försökte hitta ett läge som var bekvämt. Knappt så jag såg det med blotta ögat ens när jag visste om det men veterinären såg det.
Vi röntgade och hittade pålagringen. Han behandlades, blev lite bättre men inte tillräckligt bra för att ridas. Han fick gå o ha det bra så länge han mådde bra. I somras blev han sämre så då fick han somna in. Bara 8 år gammal :cry:
Väldigt tungt att ta bort en så ung och helt underbar häst :cry:

Men usch beklagar
Det är så fruktansvärt hemskt när man ska behöva vara den som är den som måste ta beslutet o sen låta sin bästa vän somna in
Vad sade veterinär om röntgen plåtarna, tyckte dem det var lite el mkt pålagring? Gjordes kontrast röntgen? Märkte du tidigare att han vart stel i nacken vid tex stretching el i något annat sammanhang? Hade ni någon massör el ngt på han? Hur blev han sämre sista tiden? Ursäkta många jobbiga frågor men vill veta hur andra upplevt sina hästar då jag inte märke av några problem än, men man är ju så uppmärksam nu så man inte missar ngt konstigt med honom. Nu hade han andra problem med nacken som gjorde att vi hittade detta fynd.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då står man med skadad unghäst För 2veckor sedan hände det, hittade honom i hagen ståendes med huvudet lågt o ville inte ta upp...
Svar
9
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka