Tassproblem/tassvamp

bullefnatt

Trådstartare
Hej.

Jag har en miniatyr bullterrier tik på 7 år här hemma med tassproblem som inte går över. Jag tänkte höra om någon har haft liknande problem?

Det hela började i somras då hon började slicka sina tassar. Detta övergick sedan till frenetiskt slickande. Vi har försökat med diverse kurer och varit i omgågngar hos veterinären, som sa att hon hade lite svamp. Hon har fått special schampon och cortison spray samt nu sist antibiotika. Antibiotikan var väl det som verkade funka hyfsat men nu när kuren är slut så är hon tillbaka och slickar då tratten är av.

Nästa steg är ju en allergiutredning, men jag tänkte bara om någon haft liknande erfarenheter här?

Vill ju så gärna att hon ska bli bra igen:(

Ofta är det ett bakomliggande problem. Hos min ena hund, pudelmixen med högt kalkbehov och lågt proteinbehov så börjar det med en överansträngd lever vilket ger klåda i tassarna och ev fler ställen. Han börjar då slicka och får svamp. Alternativt i kombo med lågt kalk så kan svampen komma först av sig själv. På vinthunden som tål mer normalt med protein men likt pudeln bäst tål snälla proteiner som lamm och kyckling, så kommer rodnad som ej kliar så mycket, i tassarna när han äter dåligt och därmed inte får i sig tillräckligt av kalk och vitaminer för hans behov. Bullhundar verkar ofta ha högt kalkbehov har jag märkt av diskussioner.

Ja jag har också läst detta. Benmjöl har jag läst ska vara bra. Vart får man tag på detta?

Jag har funderat på om det är foderallergi men då brukar väl det ge utslag på andra ställen med? Eller är jag ute och cyklar?

Jag har en chihuahua hane som har samma problem :( Gjort ett antal veterinärbesök och fått schampo och kortison spray som funkar sådär. Vi funderar också på att gå vidare med allergiutredning som nästa steg. Nu har jag börjat ge ett foder med lamm och ris (carrier) som jag vart tipsad om ska vara bra för hundar med klåda.
Jag är noga med att hålla tassarna rena och torra, har skor på ute för att hålla tassarna torra under promenad.
Men det är så jobbigt när problemen aldrig verkar vilja försvinna helt :(

Jo visst är det jobbigt. Känns som om man gör framsteg, sen är man tillbaka på ruta ett:(

Har du sett någon förbättring iochmed foderbytet?

Brukar stryka på lite zinksalva när det är som värst...

Jag lyckades faktiskt hålla min pudelmix klådfri i hela 7 månader innan han fick en infektion i ENBART en tass och sedan blev han traumatiskt biten av en hund hemma hos oss. Detta visste jag ju medförde en extra stress för hans kropp så jag ökade kalkmängden. Problemet var att jag hade börjat med äggskal som jag malde själv men visste inte att det bara innehåller hälften så mycket kalk som standardts kalk + jag gav innan. SÅ han fick alltså för lite. Följden blev bakslag med klåda på hakan och tassar med rodnad igen. Så fick jag ordning på det men testade byta foder till Nordics spannmålsfria. Nix efter 3 månader kom allt tillbaka. Han tål inte nöt helt enkelt. Nu bytte vi tillbaka till lamm med 50% ris och efter 5 dagar försvann hakklådan och efter 2 veckor tassarna efter 3 veckor är rodnaden borta. Jag räknar med att bakslag kan ske för vissa stressmoment för kroppen kan man aldrig förutse men jag har lärt mig att sådana här hundar behövs hålla stabila kanske 1 år eller mer innan man kan säga det är helt bra. Nu får han torrfoder också standardt mild då det bara innehåller lamm och endast 19 % protein. Detta för att säkerställa en grundnivå av kalk o vitaminer så det han får räcker till. Nu har min hund dessutom magkatarr och jag tror dels det är en stress i sig för kroppen samt att vitaminer tas upp dåligt så det kan vara bidragande och är segt att bli av med men torrfodret samt fiberhusk hjälper bra.

Det absolut enklaste är att göra en eliminationsdiet. Googla eller sök på Buke så hittar du massor.

Svamp hos hund har ofta en bakomliggande orsak, och den är just allergi. Att bara behandla lokalt funkar inte, men regelbunden tvätt med t.ex. Malaseb kan behövas under de värsta perioderna.

Då min mådde som sämst var det nog varannan dag med tvätt som gällde. Jag kunde till sist minska till en gång i veckan, och nu ungefär en gång i månaden.

Stackars alla hundar med allergier:(

Tack för alla tips och råd. Som sagt har svampen nästan alltid andra bakomliggande faktorer. Så en allergiutredning får det bli.

Jag tror nog också att den varma sommaren gjorde sitt. Plus att jag var dum som satte på henne strumpor för att hon skulle slippa tratt.. Hon låg ju och slickade på strumpan så den blev blöt och det måste ju ha blivit ett svamp-paradis! Det blir dumt ibland fast man försöker hjälpa till:( Så nu är det bara tratt till det blir bra igen.

Min ena har haft enorma problem med svamp i tassarna (när det var som värst blev det sår som fick henne att halta). Ju mindre spannmål det var i fodret, desto bättre blev det. Fodret påverkade massvis!

Helt och hållet försvann inte problemen förrän jag började ge färskfoder. Efter att jag slutat ge torrfoder har det inte varit ens en liten tendens till svamp under tassarna på henne. (Har även märkt en enorm mängd andra fördelar med foderbytet, men ja, det var ju inte vad den här tråden handlade om ;) )

Min ena har haft enorma problem med svamp i tassarna (när det var som värst blev det sår som fick henne att halta). Ju mindre spannmål det var i fodret, desto bättre blev det. Fodret påverkade massvis!

Helt och hållet försvann inte problemen förrän jag började ge färskfoder. Efter att jag slutat ge torrfoder har det inte varit ens en liten tendens till svamp under tassarna på henne. (Har även märkt en enorm mängd andra fördelar med foderbytet, men ja, det var ju inte vad den här tråden handlade om ;) )

Jo jag funderar på att byta till färskfoder jag med. Man får prova sig fram till något som passar:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns...
2
Svar
25
· Visningar
3 188
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 223
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar