Tarmframfall vid kastrering

Gallardo

Trådstartare
Hur stor är egentligen risken för tarmframfall vid kastrering?
Veterinären som jag pratade med sa att det är vanligast bland fullblod eftersom de är så smäckra i kroppen.
Finns det någon som har någon statistik över detta? Glömde nämligen fråga henne.

Sv: Tarmframfall vid kastrering

Vet inte om det finns någon statistik, men det ökar också med stigande ålder hos hingsten. Så flera veterinärer här runt om där jag bor kastrerar inte hingstar över tre år.

Min kille är ju bara 2,5 år så då kanske risken inte är så stor för honom?!

Sen har jag en fråga till.
Det lutar åt att jag åker till ATG kliniken i Karlstad och kastrerar honom.
Blir risken för tarmframfall större om han blir stressad vid transport?
Han har nämligen aldrig åkt transport förr och det blir en resa på totalt 10mil tur och retur.

Har ej statestik, men vet att på stuteriet där jag köpte min häst ifrån (arabiskt fulblod) hade de varit med om detta på en nykastrerad häst.

Vet inte om stress inverkar. Där emot så inverkar metoden som veterinären använder. Stående kastration har större risk än liggande sövd och sydd efter åt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka