tar valpen efter?

Kazaam

Trådstartare
Jag har en 4-årig jaktlabbe som är mer eller mindre förvirrad :angel: och har en släng av DAMP :crazy: :D
Hon är underbar på många sätt och oftast väldigt lugn inne, men kan gå väldigt upp i varv ute bland andra hundar osv. Hon beter sig inte dumt, men blir allmänt glad, sprallig och lite smått okontaktbar... :devil:

Jag ska förmodligen köpa en valp här framöver så min fråga är hur mycket den tar efter min tiks beteenden?
Hon har en ovana som jag blir galen på - hon slickar HELA TIDEN, på allt och alla, och om hon inte har nåt att slicka på så slickar hon I LUFTEN :eek: :eek: Kan vara mycket irriterande.
Hur stor risk är det att valpen börjar med det? Hon lär ju även slicka på valpen misstänker jag - ska man avbryta det då eller? :confused:

I övrigt kommer hon nog att bli en bra förebild för en bebis, då hon inte har några större olater eller problem, hon är en väldigt okomplicerad hund egentligen. :love:

Råd, tips??

Sv: tar valpen efter?

Hundar som vi uppfattar som glada och spralliga, på det sätt som du beskriver, är ofta stressade och osäkra.
I komination med det slickande du beskriver så skulle jag vilja säga att din labbe har ett omvänt aggressionsbetende. Ett lite osäkert sätt att tala om för alla i tid och otid att "jag är minsann inte farlig".

Jag tror inte att en valp adopterar betendet, men kan naturligtvis känna av stressen som den äldre hunden förmedlar.

Om jag var dig så skulle jag jobba med den äldre hunden så att jag ignorerar det stressade beteendet, dvs hälsa inte på hunden om hon blir helt fnattig när du kommer hem. Däremot så fort hon går ner i varv eller inte slickar, så söker du kontakt och berömmer för att förstärka just det lugna betendet, så är det nog ingen fara med valpen.

Har du kollat halsen på hunden? Finns det inget där så är det ju ett typiskt stressbeteende. Jag vill alltid att hund nr.1 är hyffsat färdig innan man skaffar nr.2.

Hundar som vi uppfattar som glada och spralliga, på det sätt som du beskriver, är ofta stressade och osäkra.
I komination med det slickande du beskriver så skulle jag vilja säga att din labbe har ett omvänt aggressionsbetende. Ett lite osäkert sätt att tala om för alla i tid och otid att "jag är minsann inte farlig".

Jag tror inte att en valp adopterar betendet, men kan naturligtvis känna av stressen som den äldre hunden förmedlar.

Om jag var dig så skulle jag jobba med den äldre hunden så att jag ignorerar det stressade beteendet, dvs hälsa inte på hunden om hon blir helt fnattig när du kommer hem. Däremot så fort hon går ner i varv eller inte slickar, så söker du kontakt och berömmer för att förstärka just det lugna betendet, så är det nog ingen fara med valpen.

Jag har faktiskt tolkat min hund precis så. Hon är väldigt låg i rang och blir oerhört osäker med stora hundar. Små går bra.
Slickandet har jag gjort ungefär så som du beskriver, ignorerat henne när hon håller på och klappat när hon är lugn. Har även gett besökande samma instruktioner. Men hittills har det inte hjälpt...
Just slickandet tolkar jag som inställsamt fjäsk, att hon precis som du säger är stressad och visar att hon är undergiven.

Kanske ska hoppa det här med valp ändå... :confused:

Det tycker jag inte du behöver, hopppa över valpköpet alltså.

Däremot så måste du bli tydligare mot din labbe, tex vid hundmöte så går du in och styr upp. Hundarna får enbart hälsa när båda har gått ner i varv och är avslappnade. Om de nu gör det, annars så blir det inget hälsande och båda får ligga och bara relaxa på varsin sida av rummet.
Ungefär som du skulle förmedla till din hund att: "Jag tar över här, så behöver inte du fjäska runt, det är inte din uppgift"

Samma med mäniskor, hon behöver inte hälsa på allt och alla, utan det fixar du. Gör ett utrymme runt mäniskan eller den andra hunden som du gör anspråk på, dit in ska inte din hund gå om hon inte är avslappnad. Dvs ett halvt antydan till slick och hon åker ut ifrån det området.
Jag tror din hund kan pusta ut om matte tar sig an den svåra uppgiften istället för hon.

Är du lika tydlig med en valp så är det inga problem.

Senast ändrad:

Bra tips, tack! :bow:

Jag har börjat vara väldigt mycket tydligare mot henne när vi är ute. Hon får inte bete sig så där så fort vi möter en hund, men tyvärr finns det ju alltid puckon som promt ska fram med sina hundar ändå "så att de får hälsa" :devil:
Jag tycker i alla fall att problemet börjar bli lite bättre.
Slickandet är det svåraste. Det ser jag än så länge inte mycket ändring på, mer än att hon inte slickar mig så mycket när vi gosar längre, det har hon i alla fall fattat. :angel:

Hon är en omplacering, jag har bara haft henne i ett år. Det är lustigt, för även om jag har sett de problem som är även tidigare, så har jag inte brytt mig så mycket eftersom det inte är allvarligare än det är. Det är först nu när jag funderar på valp som jag börjat verkligen ta tag i det här... :crazy:

Jag ska ta med mig dina tips, tack igen! :bow:

Puckon är det gott om, jag låter som värsta kärringen ibland när jag är ute med hundar som jag tränar typ: "Får vi hälsa på hunden?" "
"NÄ!"

Jag kan även lägga till med att den är hund/mäniskoilsken för att få vara ifred.

Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs...
Svar
16
· Visningar
1 567
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Först av allt: Förlåt om jag uttrycker mig fel! Jag vet faktiskt inte om man säger utvecklingsstörda nu, eller om det heter något annat...
2
Svar
25
· Visningar
5 372
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ja, det har en av vovvarna här hemma blivit till min stora förvåning. Har aldrig varit med om en så stor och plötslig förändring hos en...
Svar
15
· Visningar
2 433
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka