Tar inte stöd i bettet

Sv: Tar inte stöd i bettet

Tack för ett mycket bra och "logiskt" svar! Ditt tankesätt likanr mitt sätt att tänka. Jag tycker igentligen att det är fel å sitta och dra hästen i munnen konstant, bättre att låta den vara ifred. Men ajg har inte vetat hur jag ska lägga ihop det riktigt och sen tvivlat på att det är så jag bör göra! Tack ennu en gång! Jag har spart ditt inlägg i datorn och ska verkligen prova!

Framåtbjudning är det dock inte brist på! Är det nån som kan gå så är det denna dam...

Det finns ju faktiskt ett mellanting mellan glapp tygel och att sitta och dra. Med stöd menar säkert dom flesta en mjuk, fast hand som stöd och inget dragande bakåt. Man vill ju att hästen ska ha ett sug framåt på bettet.

Med en häst som släpper bettet och kryper bakom, vill jag ha ett stöd, och det som funkar bäst för mig är att rida framåt, obs inte snabbt, men med framåttänkande, med en jämn, mjuk kontakt på båda tyglarna. När hästen jobbar bakifrån och tar bettet, kommer den att följa med handen fram när man lättar. Om hästen inte vill ta bettet kommer den inte att sträcka sig framåt om man lättar i handen, utan kommer förmodligen krulla ihop sig med krökt nacke, utan stöd på bettet.
Enligt min erfarenhet.

Har du provat på rakt bett än?

Ja självklart förstår jag att de flesta menar just det du beskriver, ett mellanting mellan att glappa och att dra bakåt. Men ibland känns det fel att ta i henne eftersom jag vill ha fram nosen inte bak. Vet inte hur jag ska förklara den känslan..? Men jag förstår vad du och de andra menar!:bow:

Just nu är det så som du beskriver att hästen inte följer med handen när man lättar utan går kvar och krullar sig. Driver jag henne framåt så kan hon komma fram med nosen en bit men inte så hon bibehåller något stöd.

Jag har provat att rida på det raka bettet i metall jag har liggandes och det var lite skillnad faktiskt. Hon var inte lika krullig och kom fram mer när jag drev på henne samtidigt som jag gjorde förhållningar för att bromsa henne. Jag måste rida lite till på det för att vara 100 på att det är bra, men det lutar åt rätt håll! :banana:

Jag har en häst som inte tog stöd ....så här gjorde jag ...Börja i skritt...lägg in halter ..enbart för tygeln..direkt hästen svarar ge eftergift ..en rejäl eftergift= nästan lös tygel..fram i skritt för enbart skänkel(fortfarande med eftergiften= på lös tygel)..gör halt vart 4 -5 steg.....när detta funkade så la jag in skritt- trav -skritt på samma sätt och sen även halt - trav - halt...gjorde susen .MEN så fort du känner att det kraschar så gå tillbaka till skritt-halt skritt....osv...
Nu känner jag hur han trampar under sig ;) i alla övergångar och halter.....en aha upplevelse och en fantastisk känsla ;)
Obs! jag sket i formen den kom efter en tid...med tålamod ;)
allstå fram för skänkeln och halt för tygeln...Plus denna överdrivna eftergiften...det är nästan som att locka hästen ner...detta gjorde att min häst började jobba han har en helt annan skritt nu..traven har fått mycket mer påskjut...

Senast ändrad av en moderator:

Hm... Måste jag prova! Låter ju ganska vettigt, även om jag försöker göra halt med sätet först och främst. Men allt tåls att prova!

I slutändan så blir det väl sätet som gör halt...när allt detta fungerar...
Jag har tränat detta sista månaden och jag har fått en annan häst..;) ....Allt blir bättre för var dag...

min kompis häst var lika dan när hon fick hem honom för typ ett år sen. ville inte fram o tog inte i bettet, så fort hon tog lite i tyglen så bar hästen sig åt som om hon drog för livet o hade ett skarpt bett på honom. (red på vanligt snaffle träns bett). i och med att hon inte kunde "hålla i honom" betydde detta att hon mer eller mindre red på långa tyglar och att hon planera ca 20 m i förväg om hon skulle svänga eller så.
:idea: efter ett tag bytte hon till ett "happy mouth" bett med äpplesmak , vanligt två delat och med fullcheek (sånt med stänger).
direkt gick det att "hålla" i hästen o det med skänklarna på bettet gjorde det lättre för honom att svänga då hjälperna blev lite tydligar för honom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 252
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 392
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 256
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet