Tar inte stöd i bettet

Noteca

Trådstartare
Bukefalister! Hjälp! Ni måste ju kunna svara, min häst är svår att få att ta stöd på bettet. Tar man tyglarna så vill hon gärna vika in nosen och ibland går hon i lod med nosen men hon har inget stöd i bettet. Driver man mera för att "rida in" henne i handen så hjälper inte det alltid heller. Hon kan öka eller länga sig en smula men hon tar inte det stöd jag söker.

Vad kan man göra för att uppnå mer stöd? Rider mest på 3-delat, men har en uppsjö av olika bett och jag tycker nog inte att hon tar ordentligt stöd på något av dem.

Hästen har en dålig överlinje och jag inbillar mig att det kan ligga i att hon inte tar stöd??

Hjälp nån?

Sv: Tar inte stöd i bettet

Det du ska göra är just att rida framåt, rida med sätet, driva fram mot bettet. Ha en jämn kontakt med munnen, inte för lös och glappande utan fast men inte hård. OCh rid framåt utan att tänka på formen i första hand. Rid med sätet och blicken dvs visa vart ni ska genom att du ser åt det hållet och behåll den fasta kontakten. Rid olika vägar, serpentiner volter, mm och släpp inte yttertygeln, led med inner, men bråka inte efter svar. Det kommer om du fortsätter att rida framåt mjukt, och koncentrerar dig på att driva med sätet coh styra med vikt och blick.

Att din häst inte tar stöd på bettet och har en dålig överlinje hänger mkt riktigt ihop. Det handlar om hans form. Hur den bär sig. Du kan inte rida på framåt utan du måste få kontakt med honom. Det är just det här som kallas ridning och är praktiskt taget omöjligt att lära ut på internet. Faktiskt så är detta jag säger nu också helt menlöst eftersom man måste upptäcka det själv. Men jag säger det du är inte ensam! Man måste träna för någon! Det går inte annars! Om dy inte är supergeni!

Mvh

Framför elller bakom, spelar ingen roll, det är båda resultatet av en icke lösgjord häst.

Sen är det ju frågan om varför den smyger undan från bettet, är det rent ridmässigt så borde en tränare kunna hjälpa dig att lösgjora hästen, alt att den visar ett obehag mot något, bett/tänder, ryggont, det finns tyvärr många alternativ.

Svarar till alla.

Hästen är väldigt lyhörd för vikt och säteshjälper, har inte ont i ryggen (har regelbundet ut kotknackare) rider bomlöst så sadeln klämmer inte. Tänderna kan jag väl inte svära på att de är ok, det kan ju ändras snabbt, men hästen har mer eller mindre alltid vart sån här.
Hästen känns inte spänd att rida utan är mjuk, rent av känns hon FÖR mjuk, men jag kan ju inte svära på att hon är totalt lösgjord heller.
Jag rider mycket med mitt säte, men kanske har jag för lite kontakt i munnen, jag har bara lätt kontakt, men iom att hon inte tar stöd så upplefer ajg det som att jag måste korta och korta tyglarna för att "följa efter" henne och jag vill inte sitta med för korta tyglar heller eftersom jag inbillar mig att det får lite effekten av att "dra ihop" henne...?

Jag hänger nog med på dina egna tankar: "för mjuk-kanske"

Om vi utgår från att hästen är helt frisk så skulle jag säga att hon släpper för att hon inte är lösgjord, ridmässigt. Och att lösgjöra en häst som släppt i båda sidorna, det är inte enkelt. Men det klart att det går!

Tjattiken.

Jag tycker det låter som om hästen inte jobbar med ryggen alls för i så fall så borde den ju söka kontakt med bettet?
Låter mer som att den bara kröker på nacken....

Börja om från grunden, få hästen till att hitta sin balans.

Noteca skrev:
Bukefalister! Hjälp! Ni måste ju kunna svara, min häst är svår att få att ta stöd på bettet. Tar man tyglarna så vill hon gärna vika in nosen och ibland går hon i lod med nosen men hon har inget stöd i bettet. Driver man mera för att "rida in" henne i handen så hjälper inte det alltid heller. Hon kan öka eller länga sig en smula men hon tar inte det stöd jag söker.

Vad kan man göra för att uppnå mer stöd? Rider mest på 3-delat, men har en uppsjö av olika bett och jag tycker nog inte att hon tar ordentligt stöd på något av dem.

Hästen har en dålig överlinje och jag inbillar mig att det kan ligga i att hon inte tar stöd??

Hjälp nån?

Du kan testa ett jätte trevligt bett för munnen .
Tex ett äppelbett rakt eller tvådelat .
En av våra hästar hade ett skarpt bett när vi köpte hästen , den tog aldrig stöd i bettet förens vi bytte bett .
ibland är dom för skarpa för att ta stöd i helöt enkelt .
Jag rider en av hästarna på ett bett gjort av en mjuk gummislang utan kärna och hon tar lätt stöd i bettet .

minimi skrev:
Det du ska göra är just att rida framåt, rida med sätet, driva fram mot bettet. Ha en jämn kontakt med munnen, inte för lös och glappande utan fast men inte hård. OCh rid framåt utan att tänka på formen i första hand. Rid med sätet och blicken dvs visa vart ni ska genom att du ser åt det hållet och behåll den fasta kontakten. Rid olika vägar, serpentiner volter, mm och släpp inte yttertygeln, led med inner, men bråka inte efter svar. Det kommer om du fortsätter att rida framåt mjukt, och koncentrerar dig på att driva med sätet coh styra med vikt och blick.

Jättbra svar, precis så rider jag min femåring, skiter i var huvudet befinner sig i, jobbar med att hon ska bli mjuk o lösgjord o ta stöd på bettet, formen kommer när hästen är mjuk o lösgjord.
Ta hjälp av en duktig tränare, det är det absolut det bästa tipset, lycka till.

Håller med dig. hade 3-delad bett " skarp" han ville inte jobba med ryggen eller var hård.. Bytte till 2-delad.. Gick mycket bättre...

Bra prova fram en annan bett som är " snällare".. Då kanske det kan gå.... Bara tips....

Nja, balansen har hon, det är inga problem, men hon jobbar inte korrekt med ryggen nej...

Om du ridern henne så samlad som du brukar göra,,,lägger en volt och länger tyglarna allteftersom så kanske hon börjar söka efter bettet. Rid på volten ett par varv och gör samma sak i andra varvet.
Hon behöver antagligen gå djupare för att hitta och få igång ryggverksamheten.
Rid lugnt i lugnt arbetstempo så hon slappnar av....

Ja, det skulle ju kunna fungera, men jag rider henne inte på så korta tyglar att jag på något sätt behöver "släppa ut" henne. Hon krullar sig endå utan att jag "drar" ihop henne. Därav kommer det sig att jag har så lite kontakt med munnen, jag vill inte riskera att uppmuntra det genom att dra ihop henne mera...

Rätt eller fel... Det vet jag inte... :crazy:

När jag menar länga så menar jag att du länger så att du nästan har släppt ut hela tygeln till slut.

Allteftersom hon slappnar av på volten så länger du tygeln.
Det sista så ska hon alltså sökt sig såpass neråt framåt att du bara har en lite bit kvar av tygeln i handen.

Har du provat att höja upp handen lite emellanåt?
Som ett ledande tygeltag fast uppåt?

Det är ju inget man ska göra jämt men kanske man kan använda sig av det i början ett par gånger.......

hon ger efter för trycket! varför ska hon ge stöd på bettet? fortsätt utveckla det ifrån där du är nu.. du kan däremot lära henne vart hon ska ha huvudet för att få eftergiften. det finns inget bättre än att ha en häst som går samlat direkt man bara plockar upp tygeln..

Testa att berömma hela tiden då hon tar stöd på bettet, även om det inte innebär att hon går i form. Kolla tänderna..

Min isis gör likadant men det börja släppa nu när jag låter han ta stödet framåt. Rider också mkt öppna, då han måste ta stödet annars ramlar han. Ska kolla hans tänder nu snart och se om det blir bättre av det med så jag råder dig till att göra det med om du inte redan gjort det.

Lycka till!

Ja så har väl mina tankar vandrat med, men jag vet inte hur jag ska lära henne att ha huvudet i lodplan och arbeta med ryggen? Och hur ska jag kunna ge eftergift när hon inte har kontakt med mig i händerna...?

Jag är lite delad i mitt tycke om detta är bra eller dåligt. Jag tyckte det var bra, men har ju insett att hon inte aktiverar bakbenen ordentligt och jag vet inte hur jag ska komma åt dem riktigt utan att driva henne in i handen...

Äsch vad krångligt det blev... :o

om hon inte går framåt ordentligt sak du först börja jobba med det. pilla henne inte i munnen utan koncenterar dig på att hon ska röra sig framåt i ett friskt tempo. lägg upp det i steg, ge henne tygeln lite, lätta i sadeln (i början för man ju överdriva lite, sen blir det snappt synliga hjälper) om inget händer tryck med skänklarna, om inget händer då, smäll till henne på rumpan lätt, om inget händer slå till lite hårdare...tills du får en reaktion. stegen ska gå fort, ge henne en sekund på varje steg. snart kommer hon lära sig att d är bäst man lyssnar direkt. När hon väl kan det ordentligt börja med huvudet. du kan börja gå på en volt. lyft innertygeln så pass så du får kontakt, direkt hon nickar till ger du efetrgift.. sen håller du henne lite längre när hon kan det så hon håller formen längre och längre tid. gör det i bägge varven. då är det lätter att få henne att forma sig på rakt spår. ta då kontakt med båda tyglarna, direkt hon nickar till (ger efter för trycket) ger du eftergift. i början får man överdriva eftergiften, så hästen verkligen känner, wow! hon låter mig vara när jag gör så.. sen begär du lite mer och mer. om hon viker in nosen för mkt, håll ett tag till tills du har huvudet där du vill ha det och ge sedan eftergift. men till en början måste hästen få eftergift för minsta lilla försök. just bara när den nickar till.. När den verkligen kan det, lägger du ihop båda delarna. den vet att den måste röra sig framåt och den vet komandot för att forma sig. då har du en häst som kan samla sig coh gå i form och trampa under sig. i början är det lättast att lära dom gå i lägre form, sedan när dom kan det be om lite högre form. lite svårt att förklara hur man mernar utan att visa. men hoppas det gett något iaf..

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 252
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 392
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 256
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar