Tar inte stöd i bettet

Noteca

Trådstartare
Nu ni dressyrmänniskor, ni måste ju kunna svara, min häst är svår att få att ta stöd på bettet. Tar man tyglarna så vill hon gärna vika in nosen och ibland går hon i lod med nosen men hon har inget stöd i bettet. Driver man mera för att "rida in" henne i handen så hjälper inte det alltid heller. Hon kan öka eller länga sig en smula men hon tar inte det stöd jag söker.

Vad kan man göra för att uppnå mer stöd? Rider mest på 3-delat, men har en uppsjö av olika bett och jag tycker nog inte att hon tar ordentligt stöd på något av dem.

Hästen har en dålig överlinje och jag inbillar mig att det kan ligga i att hon inte tar stöd??

Hjälp nån?

Sv: Tar inte stöd i bettet

Det är ju inte säkert att det hjälper med att byta bett men om jag vore du skulle jag prova ett rakt bett, antingen gummi (syntet) eller vanligt.
Jag har har haft (har) samma problem som du och det hjälpte med bettbyte.

Sedan är det en balansgång att vara mjuk i handen, men inte för mjuk, alltså glappa.

Jag tror, iaf i mitt fall, att hästen inte tar stöd pga dåliga erfarenheter av handen, antingen skarpa bett eller kanske att den blivit riden fel med graman eller liknande när den var yngre.

Senast ändrad:

Det behöver inte bero på dåliga erfarenheter, vissa hästar är bara ovanligt känsliga.

Håller med om att byta till ett rakt syntetbett, det har jag gjort på min som är väldigt känslig i munnen. Det ligger mer still och känns stadigare för hästen. Och tänk på att du hela tiden måste vara väldigt mjuk och ge massa eftergift.

Tänk så här, istället för att samla upp tyglarna och så rida fram,rid fram först, så du rider hästen till tygeln.

När hästen börjar lita på bettet så kan den ta tag ordentligt, för att testa lite, då är det viktigt att du inte bestraffar den! Det stabiliseras efter ett litet tag.

Nej, kanske inte alltid, självklart är hästar mer eller mindre känsliga.
De unghästar som jag har ridit från början har dock alltid accepterat bettet och haft ett "sug" på det, så av mina erfarenher så släpper inte en häst bettet utan orsak.

Min häst tar aldrig så mycket stöd så att han "rycker tag" som du beskriver. Det har tagit mig lång tid att få något stöd överhuvudtaget.

Det viktigaste tycker jag är att hästen är framför skänkeln, och man måste vara mjuk men tygeln får inte glappa, då kommer hästen inte att ta stöd.

det var ju inte till dig men trådskaparen iofs, men jag menar inte att dom rycker tag, men drar ut tygeln och testar stödet lite.

Ser att du frågat samma på två ställen så jag lägger över mitt svar från den andra tråden:

Det du ska göra är just att rida framåt, rida med sätet, driva fram mot bettet. Ha en jämn kontakt med munnen, inte för lös och glappande utan fast men inte hård. OCh rid framåt utan att tänka på formen i första hand. Rid med sätet och blicken dvs visa vart ni ska genom att du ser åt det hållet och behåll den fasta kontakten. Rid olika vägar, serpentiner volter, mm och släpp inte yttertygeln, led med inner, men bråka inte efter svar. Det kommer om du fortsätter att rida framåt mjukt, och koncentrerar dig på att driva med sätet coh styra med vikt och blick.

Jag skulle höja handen med ett mjuk stöd till betet och bara rida på framåt. Som sagt det är bakbenen du vill åt för att hästen ska ta bettet på rätt sätt.

Hästen har inte dåliga erfarenheter av bett då det är jag som ridit in henne och jag har alltid varit väldigt mjuk i händerna, kanske för mjuk...?
Skarpa bett har jag heller aldrig använt. Hon har mer eller mindre alltid vart såhär, redan från början. Men när jag red in henne så ville ajg att hon skulle hitta balansen själv och hade därför väldigt lätt kontakt i munnen.

Som jag svarade tidigare så har jag alltid varit väldigt mjuk och lätt i handen, kanske är det rent av därför som det är såhär? Jag har ridit in henne med lite lite stöd just för att hon ska hitta balansen själv. Rider rent allmännt med ganska lösa/lätta tyglar just för att inte "dra" ihop henne änn mer..? Är det kanske också fel... :crazy:

Jag försöker att rida henne "bakifrån och frammåt" och rider mycket med sätet och lite med händerna, har väldigt lätt kontakt i händerna för jag inte vill dra in henne mera utan vill att hon ska ta fram nosen. Stundtals blir det ju ingen kontakt alls när hon "krullar" sig för mycket...

Tack alla för era svar! Fler tips tas gärna emot!

Kanske, då hon helt enkelt inte är van att ha kontakt..?

Men det första du kan göra är att byta till ett rakt syntetbett, det tar dom oftast mer stöd på.

Ok, jag ska prova att byta bett, jag har ett rakt massivt metallbett, går det eller måste det vara syntet?

TACK för alla svar!

Noteca skrev:
Jag försöker att rida henne "bakifrån och frammåt" och rider mycket med sätet och lite med händerna, har väldigt lätt kontakt i händerna för jag inte vill dra in henne mera utan vill att hon ska ta fram nosen. Stundtals blir det ju ingen kontakt alls när hon "krullar" sig för mycket...

Tack alla för era svar! Fler tips tas gärna emot!

Jag skulle inte hålla på att byta bett, utan välja ett som jag tror passar min häst och är snällt (kanske syntet som föreslagits eller ett lite tjockare tredelat men detta är bara min högst personliga åsikt om bett). Sen skulle jag rida på det tills min häst har fått förtroende för min hand, dvs. söker stöd. Så som jag har fått lära mig så måste man lära hästen att söka stöd, dvs erbjuda hästen mkt stöd mot en mjuk hand, det är inget som kommer naturligt för en häst. Det känns som det är det som kanske är grundproblemet, hästen har aldrig fått lära sig det. (inget påhopp, har varit i samma sits själv...;)) När man lär in att söka stöd på bettet så är hästens form lågt prioriterad. Det man får tänka på är att placera hästens huvud där den söker stöd, är det över tygeln så är det ok, är det väldigt låg och öppen så är det ok. Jag skulle rida i ett ganska högt grundtempo där jag försökte göra många små tempoväxlingar där jag framför allt vill ha en reaktion från bakbenen. Det är inte så viktig att det blir en bra ökning. Kräv svar frammåt för skänkeln och se till att ha hästens huvud hals placerad där du för tillfället får mest stöd. För mig tog det, när jag fick en instruktör som förstod grundproblemet, ca 1 till 1 1/2 år att korrigera detta helt, så förväntat dig inte några mirakel på ett par ggr! Ha tålamod så löser det sig så småning om.:rofl:

Hästen går oftast på ett tredelat bett, ganska tunnt. Hon gillar inte tjocka bett då går hon med huvudet i vädret.

Det känns som det är det som kanske är grundproblemet, hästen har aldrig fått lära sig det. (inget påhopp, har varit i samma sits själv...;))
Ja, mycket möjligt då jag från början red in henne med liiite kontakt i tyglarna för att hon själv skulle hitta balansen och för att inte korta hennes steg. Jag har inte krävt form av något slag av henne mer än att hon inte fick gå med näsan mot himelen. Det korrigerade jag då det hände genom att bara driva mera frammåt.

Även idag försöker jag att driva henne in i handen och "tjaffsar" inte med henne utan hon får hitta form och balans själv.

Hästen går för tränare en gång i veckan men ingen har uppmärksammat problemet som sådant.

Tack för ditt svar

Nej, inga rena dressyrbilder, bara distansbilder och det är ju inte samma sak...

jag tycker absolut att du ska prova med ett rakt bett, helst syntet, det förbättrade massor för min häst.

Ja, ok, jag ska till att börja med byta till det raka bett jag har hemma. Det är inte i syntet, men jag borde kanske märka någon skillnad efter ett tag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 217
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?