Sv: Tar försäkringen det?
är du ansluten till en ridklubb? Jag ramlade av lite illa för ett tag sen, fick mina utgifter ersatta. Ta kontakt med klubben bara!
förutsatt att klubben sammarbetar...
under första året jag red på ridskola, var en dag under början av vårterminen ridläraren sjuk och de lät en tjej som ridit ca 5år ta över istället. vi fick för en gångs skull välja häst helt själva, och självklart tog jag favoriten (ett sto som är väldigt piggt även i vanliga fall och dessutom lättskrämd). de glömde nämna att hon stått inne hela veckan i sträck. vi skulle göra en övning en och en; skritt kortsidor, trav långsida, medan resten av gruppen stod i led längs ena långsidan. inget svårt. bara det att detta var 2a året jag red, och jag var inte van vid "hyperpigga" hästar. första gången blev det trav alltihop. blev tillsagd, och nästa gång lyckades jag hålla henne i skritt första kortsidan. när jag släppte efter på långsidan för att trava, blev hon till en raket och bar iväg i full galopp runt runt runt. när hon efter en stund börjar sakta in lite, kommer hon för nära en av de andra och får en spark på bogen, och så bar det av igen. jag tappar stigbyglarna och flyger av, tuppar av nånstanns i luften och vaknar halvvägs av ridbanan, i armarna på någon vuxen. armen bruten, ingen ridning på 6 veckor. både hjälm, handskar och byxor behövde bytas ut (hårt underlag. landade på arm och hand med huvudet).
fick lektionspengarna tillbaka, för de 6-8 lektioner jag inte skulle få rida, men då pappren från försäkringsbolaget skulle skrivas på var det en hel del krångel
hela gruppen bevittnade "uppvisningen" men det hjälpte inte.
men med en vettig klubb borde det inte vara något problem!