Tar av sig grimman i hagen.

K

Kockan

Våran ponny måste ha grimma på sig i hagen på sommaren då han måste ha greenguard pga att han haft fång. Förra sommaren hade vi världens problem med att han tog av sig grimman med greenguarden, hur vi än gjorde.
Vi vill ju SÅ GÄRNA att han ska få gå med sina kompisar i sommar. Någon som har något tips???

(PS Han tar av sig grimman även då han inte har greenguard.)

Kanske försöka fästa en rem från ring till ring som går under ganachen? så ungefär man har på träns? kanske han inte får av sig de?

En tanke som ploppade upp!

Hoppas d kommer att gå bra värt ett försök? Hör av er om hur de går!!

Mvh anna

Ska testa det.
Om man inte trär den genom öglan som den vanliga käkremmen sitter i så kan man nog dra åt den lite mer. Då hänger den nog fritt (lite löst) då hästen betar men sitter åt lite mera då den står upprätt. = svårare att få av!
Fick även detta tips av Moniq här på Buke och ska prova det! Kommer nog inte att märka ett riktigt resultat förrän i sommar då han tyvärr måste gå med Greenguard.
Tack!

Min får inte av sig grimman med greenguarden på men utan så är den borta efter max fem minuter i "frihet". Men allting måste sitta åt, inget glapp ner till greenguarden (tycker den skaver mer då också) utan det ska vara tight utan att man mosar något.

Fick en liten fundering ang grimmor och bete.
Behöver man vara rädd att spänna grimman för hårt så att hästen inte kan tugga :confused:
Jag menar, får de svårare att tugga om "Käkremmen" sitter åt lite mera?

Kanske försöka fästa en rem från ring till ring som går under ganachen? så ungefär man har på träns? kanske han inte får av sig de?

En tanke som ploppade upp!

Hoppas d kommer att gå bra värt ett försök? Hör av er om hur de går!!

Mvh anna
Precis så gör jag, fungerar alldeles utmärkt. Remmen måste sitta relativt hårt, men så fort hästen sänker huvudet och betar så blir den lös.

Vad är greenguard???

Kan inte nån förklara det??
Känner en söt häst med fång och han är så lessen när han måste gå själv...

Aha...
Hur lite får dom i sig då??
Kan man bestämma det själv??
I vår hage finns MYCKET!!!
Låååångt saftigt gräs!
Han får nog i sig förmycket med en sån också då eller???

Kanske bättre att hitta fångponnyn en kompis som också har fång, så kan den i alla fall få sällskap. Risken att hästen får av sig sin greenguard finns ju och är det då kraftigt bete så finns ju också risken att det blir till fång igen.

Tror att Börjes säljer greenguard så där kan du se hur de ser ut.

Då våra hästar jämt kliar av sig grimman under sommaren. (Dom anser sig vara fria hästar och dom har ju inte sånt krims krams :D) Men det är viktigaste är att du har en bra sittande grimma. Den ska egentligen sitta som ett träns (personligen tycker jag iaf att nosgrimman ska vara lösare). Så du ska få in en knytnäve mellan käkremmen och ganaschen. Tänk då på att en del hästar har en "fåra" mellan sina ganascher så en käkrem kan se ut och sitta hårt på dom men i själva verket så hindrar de inte hästen jätte mycket. =) Hoppas allt går bra! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar