LaMaya

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga den här tråden, får flytta den om den ligger fel.

Har den senaste månaden åkt på enormt mycket tappskor på min 4,5 åring.
Har haft ca 3 st mellan de 8 veckor jag har emellan skoningarna vilket har gjort mig riktigt trött.
Jag har själv kommit fram till att gummisulan som jag ville ha i fall de kom snö är orsaken.
Just nu känns det hopplöst eftersom tar jag bort dem kommer snön = stylter.
Han rör sig väldigt i hagen och jag är livrädd för att han sträcker sig eller går omkull pg. dessa.
(Vet nu inte om han sköter sig då han känner att han har dem eller inte, men vågar inte chansa.)

Men igår pratade jag med en i stallet som hade haft samma problem för några år sen och
hans hovslagare gav förslag om skor som travare har.
De är allså runda istället för platta vilket gör att snön inte fastnar.
Min fråga är då, någon som själv använder och vet att de funkar på ridhästar?
Finns det nackdelar med dessa då de är runda?
Eller med enkla ord, är det något att köpa in och fråga hovslagaren nästa gång om han kan slå på?

Annars har ni andra förslag eller lösningar?

Sv: Tappskor

Problemet med de halvrnda är att de inte är tillräckligt tjocka för att kunna dra i några brodd. Åtminstonde har inte jag sett några med rätt tjocklek men jag skor å andra sidan inte så många travare. Men So hovis kanske har bättre besked?

Måste fråga om det är fram el bak skorna lossnar?
Om det är så att framskorna åker,kan du be hovslagaren korta tårna på bak hovarna samt ev korta traktarmarna på framskorna!
Är det bakskorna som åker,kan det vara så att hästen är tå el marktrång!Prata med hovslagaren om han ev kan verka ,så att problemet minskar, och passa på att be honom att visa hur du slår på en tappsko!

Snösulor brukar göra att skorna riskerar att lossan lite lättare, men måste din häst ha det? Jag har det inte på min häst (dock Göteborg, så vi får inte så mycket snö). När jag har diskuterat det med hovslagare så säger de att det beror på hovformen hur lätt snön fastnar, och min häst har ganska vida hovar, och det var inga problem förra vintern. I år har vi inte fått snö än.
Sedan har jag haft boots i hagen (vanliga gummiboots med kardborre) vilket minska risken för tappskor.

Hej!
Du kan ha halvskor med sula,funkar jättebra på såna hästar,hade det på våran unghäst förut men nu får jag inte tag på sulor i hans storlek 4,tyvärr.Finns med brodd.

Nu har jag pratat med min hovslagare, han tappade sin 5 sko nu förra veckan sen senaste gången vi skodde honom.
Han sa något om att slå på en flappsko (?), vad jag förstått är det liknande en sula som sen enbart har en sko vid tån.
Liknande det PTG skrev.

Är det ett bra alternativ? Vi har kommit fram till att han trampar av sig sina skor.
Tänkte om det är liknande en sula är inte risken att hoven blir dålig under?

Byt hovslagare är mitt förslag. Vissa hovslagare har mkt tappskor på många olika hästar medan andra hovslagares hästar nästan aldrig tappar skorna. Kanske är skorna lite för stora och det är därför som hästen trampar av sig dem?

Byt hovslagare är mitt förslag. Vissa hovslagare har mkt tappskor på många olika hästar medan andra hovslagares hästar nästan aldrig tappar skorna. Kanske är skorna lite för stora och det är därför som hästen trampar av sig dem?

Eller var rädd om hovslagaren!
Många hovslagare lägger inte ut skorna, för att slippa tappskor...

Min tappade alla 4 skorna rätt fort när jag hade snösulor på. Kan va pga dom.
Du kan ju alltid prova att ha boots runt om, så hästen inte kan "stå på sej själv". Det brukar funka på min. Vet inte hur det funkar om man har snösulor dock.
Min hovis sa att skorna lättare åker av om man har sulor.

Han sa något om att slå på en flappsko (?), vad jag förstått är det liknande en sula som sen enbart har en sko vid tån.

Är det ett bra alternativ? Vi har kommit fram till att han trampar av sig sina skor.

Prova!
Jag har hört att det fungerar mycket bra, men att tränaren jag pratade med inte ville sko med flappskor mer än ett par skoperioder i rad. Men det räcker ju över vintern då!

Min tappade alla 4 skorna rätt fort när jag hade snösulor på. Kan va pga dom.
Du kan ju alltid prova att ha boots runt om, så hästen inte kan "stå på sej själv". Det brukar funka på min. Vet inte hur det funkar om man har snösulor dock.
Min hovis sa att skorna lättare åker av om man har sulor.

Jag byter söm. De nöts och går av pga snösulorna (och säkert salt som letar sig in...)
Annars trillar skorna :(

Vad har hovis för teori om tappskor? Hur ser hagen ut, är det mycket lera? (Har varit mkt lera). Har tappskoproblemet kommit just sen snösulorna? Vad har du för snösulor?

Han har väl inga direkta teorier,
varje gång han kommer känns det som han glömt att han varit där veckan tidigare och slagit på en annan tappsko.
Sist slog han i en extra söm (brukar köra 3*4 så nu blev det 4*4).
Har bett honom att minska traktkamarna på fram eftersom jag misstänker att han under sina dagar i hagen fastnar,
antingen med sin andra framhov eller med bakhovarna.
Det är lixom insidan av skon som böjer sig, sen åker skon.
Vet nu int eom han gjort det eller inte, ska ha honom den 15 igen och vill då försöka komma med en lösning.

Hästen är väldigt valpig av sig och har rätt stor kropp vilket ibland innebär att han sätter kors på frambenen
samt kliver sig själv (har dock aldrig haft skador pg. detta).
Det är under de perioderna han växer som skorna åker, i somras tappade han 2 st under en perioden, sen slutade det helt fram tills nu.

Hagarna de går i är inte leriga, har en liknande sandmark som underlag i hagarna.
men visst är det lera med tanke på hur vädret har varit, men jag tror inte det är orsaken.
De andra borde ju i så fall ha tappskor, och framför allt min andra som har både samma hovslagare och går i ännu värre hage.

Sen vet jag nu efter att den här skon som åkte att det inte är snösulorna som är orsaken.
Sist han slog på bad jag honom att inte ha snösula och det var den skon som åkte nu igen.
Snösulorna är vanliga genomskinliga gummisulor.

Vi letar ny hovslagare eftersom den här tar alldelses för lång tid på sig,
han skor den här hästen som enbart har skor fram på ca 1 timma och en 15 minuter.

Men tror inte skorna åker pg. honom som hovslagare utan det är pg. hästen..

En hovslagare som är nogrann tar tid..

Kan du inte ha boots på honom i de perioder han växer och är valpig då, så skorna inte ryker lika lätt iaf? Filas kanten på skoarmarna till något, annars kan man prova det med.

min häst är en sådan som trampar av sig skor hela tiden. han hade 5 tappskor på en skoning.
nu kör jag med boots fram eftersom det är där han trampar av sig. jag kör med ett par boots som man trär över hoven, alltså utan kardborre (som blir ju så sjukt äckliga) på nätterna låter jag bootsen sitta kvar, men jag böjer upp dem så att foten kan torka ordentligt under natten så att han inte åker på svamp. borstar ordentligt också sedan sköter det sig själv.
funkar SUPER, bootsen jag hittade kostar dessutom 60kr paret och är bästa någonsin, superlätta att trä på!

Vi letar ny hovslagare eftersom den här tar alldelses för lång tid på sig,
han skor den här hästen som enbart har skor fram på ca 1 timma och en 15 minuter.

Men tror inte skorna åker pg. honom som hovslagare utan det är pg. hästen..

oj, haha vilket konstigt resonemang? bättre att hovis är noggrann än gör det fort och slarvigt?

jag skulle heldre behålla och testa flappskorna, jag har bara hört mycket bra om dem. tråkigt att jag inte var på jobbet, har en uppsats om flappisar där.

Tycker INTE att TS resonerar konstigt angående hovis skotid. Det är klart att dom ska vara noga men det kan dom vara ändå på halva tiden högst. TS häst har bara skor i fram och tiden som hovis håller på (1 tim 15 min) räcker gott till 4 hovar för alla 4 hovslagare jag har använt i alla fall. Ungefär en timme brukar det ta att sko en häst runtom. Sean kan det ju diffa lite hit och dit beroende på olika saker.

Nu kanske ngn förvånas över att jag avverkat 4 st hovslagare på 5 år men den första började utbilda sig till vet. så han slutade, nästa var för slarvig och det tog ca 30 min. att sko en häst runtom:eek:, den tredje höll aldrig tiden, höjde priset för mkt samt att det blev så ofta tappskor som han inte kunde komma och sätta på snabbt pga att han bor rätt långt bort. Vi var 4 st hästägare som slutade ungefär samtidigt med honom. Nu har jag en kvinna för första gången och hon är toppen, lite svårt att hålla tiden bara.

Nu har jag pratat med min hovslagare, han tappade sin 5 sko nu förra veckan sen senaste gången vi skodde honom.
Liknande det PTG skrev.

Flappskor funkar jättebra. Min häst trampade av sig skorna jämnt och ständigt (samma fenomen som du: valpig och ingen riktig koll på fötterna)

Det finns både sommar och vintervarianter av sulan, så man har broddat på vintern. Hästen gick med dessa i ett par år och numera har hon vanliga skor...

Inga problem med röta eller annat under den sulan för du kommer åt att göra rent, har du den mjuka modellen kan man kratsa, under den hårdare är det lättast att använda en vattenslang och spola ur.

oj, haha vilket konstigt resonemang? bättre att hovis är noggrann än gör det fort och slarvigt?

Konstigt och konstigt..
Våran tidigare hovslagae skodde 2 hästar på knappt 2 timmar, och riktigt bra..
Nu omskolande han sig och slutade med hovslagaryrket så vi fick byta.
Nu står jag i över 3,5 timme med båda två och har tappskor på köpet.
Så jag kanske resonerar konstigt, men det är så det är.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 557
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 682
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka