Juliigroonlund

Trådstartare
Min häst tappar sina fram skor hela tiden han har tappat fyra skor på fem veckor! Vi har provat med boots i hagen och vid ridning men han tappade ändå! Han har fått gode små hovar nu! Har ni några bra lösningar, vi vill helst att han inte går barfota för att han har känsliga hovar!

Min häst tappar sina fram skor hela tiden han har tappat fyra skor på fem veckor! Vi har provat med boots i hagen och vid ridning men han tappade ändå! Han har fått gode små hovar nu! Har ni några bra lösningar, vi vill helst att han inte går barfota för att han har känsliga hovar!
Svårt att svara med råd på din tråd då det inte finns så mycket info .
Vad för typ av hagar går hästen i och hur funkar den i hagen dvs vad gör den i hagen är det lugnt eller röjer de runt ?

Det är väldigt lite fakta i din tråd och många utifrån det har svarat och tolkar det som att din häst tappar skor allmänt bara rakt av . Du behöver specificera i tråden varför /i vilka sammanhang hästen drar av sig skor så frekvent drastiskt .

Svårt att svara med råd på din tråd då det inte finns så mycket info .
Vad för typ av hagar går hästen i och hur funkar den i hagen dvs vad gör den i hagen är det lugnt eller röjer de runt ?

Det är väldigt lite fakta i din tråd och många utifrån det har svarat och tolkar det som att din häst tappar skor allmänt bara rakt av . Du behöver specificera i tråden varför /i vilka sammanhang hästen drar av sig skor så frekvent drastiskt .
Han går i en torr hage och är lungn men lite klumpig! Då lägger jag till det i min tråd!

Min hovslagare berättade för mig att risken är större att tappskor återkommer när hästarna tappat skor en gång, då hoven bli skadad varje gång en sko åker av och en ny måste slås på. Kanske dels blivit ett problem för dig och det som gjorde att hästen tappade en sko från början?

Min hovslagare berättade för mig att risken är större att tappskor återkommer när hästarna tappat skor en gång, då hoven bli skadad varje gång en sko åker av och en ny måste slås på. Kanske dels blivit ett problem för dig och det som gjorde att hästen tappade en sko från början?
Jag har hört det! Nen jag vet inte hur vi ska få hoven att "läka" ihop men vi ska kolla mer på flapskor!

Jag har hört det! Nen jag vet inte hur vi ska få hoven att "läka" ihop men vi ska kolla mer på flapskor!
Jag minns att den här hovslagaren "slogs" i ett års tid med en ridskolehäst som hela tiden tappade skor och förstörde hovarna. Vet de höll på med allt möjligt och till slut så lyckades de. Om jag inte missminner mig, vill jag minnas att de gjorde "hemmagjorda" boots tills hästen då det inte fanns något i hovet att fästa skon i.

Vad säger din hovslagare om läkningsprocessen? Har den några idéer?

Har du provat shoe secure? Om hästen trampar av sig skorna kan det vara ett alternativ, annars skulle jag leta i orsaken till den dåliga hovkvaliteten. Behövs tillskott? Är hovarna torra och behöver smörjas? Är det blött i boxen så de behöver ett annat strö eller noggrannare mockning osv...

Ja vår unghäst tappade sina skor ganska frekvent i början, det berodde på att han var obalanserad. Handlar det om en äldre häst är det viktigt att hästen skos i balans först och främst, och att sedan ryttaren även strävar efte att rida hästen så balanserat som möjligt för att stärka och muskla på. Med tiden kan detta då upphöra, men kräver ett visst mått av samarbete mellan hovis och ryttare/ägare.

Låter som att hästen är i obalans, hade själv problem med det efter förra skoningen. Min häst som aldrig tappar skona tappade helt plötsligt framskorna 6 gånger på 2 veckor, höll på att bli galen. Ringde hovis som berättare att hon provade lägga på större skor den här skoningen. Och det gick inte enligt min häst. Hon kom och skodde om och vips så är hästen tillbaka i balans =)
Jag har också "tappsko-tofflor" ( kommer inte ihåg vad dom heter ) Ganska dyra med väldigt bra att ha om dom tappar skorna så dom slipper trasa söder sig =) Mina har jag haft i 6 år och dom ser fortfarande nya ut.

Låter som att hästen är i obalans, hade själv problem med det efter förra skoningen. Min häst som aldrig tappar skona tappade helt plötsligt framskorna 6 gånger på 2 veckor, höll på att bli galen. Ringde hovis som berättare att hon provade lägga på större skor den här skoningen. Och det gick inte enligt min häst. Hon kom och skodde om och vips så är hästen tillbaka i balans =)
Jag har också "tappsko-tofflor" ( kommer inte ihåg vad dom heter ) Ganska dyra med väldigt bra att ha om dom tappar skorna så dom slipper trasa söder sig =) Mina har jag haft i 6 år och dom ser fortfarande nya ut.
Men skor din Hovslagare hästen ensam på rutin utan att du är där /ni pratar ? Och sen ändrar /provar ngt annat som du inte vet ngt om ? Jag blir så förvånad att detta verkar vanligt att hästägarna öht inte är med vid skoning/aldrig har en löpande dialog med sin hovslagare förr än den dagen det är ngt problem ?

Men skor din Hovslagare hästen ensam på rutin utan att du är där /ni pratar ? Och sen ändrar /provar ngt annat som du inte vet ngt om ? Jag blir så förvånad att detta verkar vanligt att hästägarna öht inte är med vid skoning/aldrig har en löpande dialog med sin hovslagare förr än den dagen det är ngt problem ?
Vi är med varje gång och pratar om vad vi ska göra och hon sa att vi skulle pröva med boots

Vi är med varje gång och pratar om vad vi ska göra och hon sa att vi skulle pröva med boots
Min fråga hoppas jag du förstod var inte till dig alls . Du ser vem folk svarar IOM citat eller om de taggar ngn vid namn .

Du har fått många bra svar i tråden . Det är precis som många skrivit så att en hov kan inte få sko på sig tillslut om hoven gått sönder /går sönder hela tiden . Men det finns väldigt mycket marginal innan att undvika att hamna i det att inget mer går att fästa en sko på .

Senast ändrad:
@mackan Jag är med varje gång när mina fem hästarna skos =) Den här gången blev det en "ny" hovslagare.( har två ) Då ordinarie blev sjukskriver väldigt många veckor pga sparkskada. Och jag behövde sko hästarna, det blev en omställning som nu är fixad och efter skoningen så sa hovslagaren att det kunde ta ett tag för henne att vänja sig och att hon skulle ta det lugnt. Så det visste jag, normala fall köper jag skorna själv när den andra hovslagaren skor. Men denna har med egna, så nej jag frågade inte då utan hon fick ta dom hon tyckte blev bra. Vilket det inte blev utan jag fick reklamera skoningen. Och nu sitter skona =)

Ja jag blir också förbannad på hästägare som aldrig är på plats när hovslagaren. Otroligt dålig stil! Speciellt när man förväntar sig att stallägaren ska så med hästen, och sen har mage att säga att det är tråkigt att vara med när hästen skos..

@mackan Jag är med varje gång när mina fem hästarna skos =) Den här gången blev det en "ny" hovslagare.( har två ) Då ordinarie blev sjukskriver väldigt många veckor pga sparkskada. Och jag behövde sko hästarna, det blev en omställning som nu är fixad och efter skoningen så sa hovslagaren att det kunde ta ett tag för henne att vänja sig och att hon skulle ta det lugnt. Så det visste jag, normala fall köper jag skorna själv när den andra hovslagaren skor. Men denna har med egna, så nej jag frågade inte då utan hon fick ta dom hon tyckte blev bra. Vilket det inte blev utan jag fick reklamera skoningen. Och nu sitter skona =)

Ja jag blir också förbannad på hästägare som aldrig är på plats när hovslagaren. Otroligt dålig stil! Speciellt när man förväntar sig att stallägaren ska så med hästen, och sen har mage att säga att det är tråkigt att vara med när hästen skos..
Så tokigt det kan bli hur man skriver /hur den som läser osv tolkar /läser inte sällan !
Tack för trevligt bemötande och vettig dialog . Jag är helt med dig utifrån förtydligande och håller verkligen med att det är konstigt med hästägare som aldrig är med när hästen skos och inte pratar med sin hovslagare öht - annat än om det är ngt problem då är det Hovis fel .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
673
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama