• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sommardag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 065
S

sommardag

Vad gör man när hästen tappar en sko i veckan?? Ger upp och säljer skiten? Jag börjar tröttna nu... Någon som har något super tips?

Hovarna är bra kvalite, hagarna är inte leriga och hovslagaren är samma jag haft i några år och det har funkat bra innan...

Sv: Tappskor

Boots dygnet runt. Har funkat finfint på min. Endast en tappsko sedan i somras, och den skon hade ändå tappat sömmen en efter en så det var inget konstigt.

Vad gör man när hästen tappar en sko i veckan?? Ger upp och säljer skiten? Jag börjar tröttna nu... Någon som har något super tips?

Hovarna är bra kvalite, hagarna är inte leriga och hovslagaren är samma jag haft i några år och det har funkat bra innan...

vet hur det är, jag äger tappskokungen :p

min hovis ska slänga på flepp skor tror jag det heter, många som säger att det är bra. Ska skos i morgon, så får jag se sen. Men jag har i runda slängar lagt ut ca 2000 kr i bara TAPPSKOR sen jag fick hem honom från fodervärden i juli... så jag hoppas stenhårt på att dessa ska funka :)
Hovis säger i alla fall att de gör det, de kostar visserligen mer, men det lär ju jämna ut sig om dojjorna kan få sitta kvar i 8 veckor för en gångs skull.

Hör med din hovis om vad han säger om såna skor, värt att testa i alla fall.

Min kuse var precis lika dan i början när han kom till mig :crazy: Men det finns bot inte ska du sälja hästen, jag gav min häst HOOF AID och han fick jätte fina hovar starka och tåliga;). Dock så var det inte det enda som behövdes utan det tog några gånger för min hovslagare att sko honom "rätt" för att han inte skulle trampa av sig dem, med andra ord väldigt tajt.

Det finns hopp, så ge inte upp, och som sagt om du inte vill ge/tycker att det inte behövs något tillskott för bättre hovar så går det med boots med.

Säger också boots. Hade MÅNGa tappskor fram ett tag, sen fick han boots dygnet runt och inga tappskor efter det.

Jag skulle också råda dig att testa med boots och se om det funkar.
Annars hade jag testat att byta hovlsagare.. hade också en del tappskor förut
långt ifrån så många som du men sen bytte jag hovslagare pågrund av flera
faktorer. och sen dess har jag inte haft en enda tappsko. LYCKA TILL!!!!:laugh:

om hovarna har bra kvalite.. varför inte låta hästen gå utan skor??

Du måste ju börja med att ta reda på HUR hästen tappar skon - hur ser den ut när du hittar den i hagen? Skon alltså har den bara skallrat loss - har hästen ställt sig på en inre eller ytre traktarmen?

Hur är balansen i hoven

När tapar den skon? När den brallar eller när den promenerar?

*KL*

(har samma problem)

Ni som rekommenderar boots, är det vanliga plastboots ni använder då? Eller neopren, bellboots, overreach boots... vilka är bäst. Vill ju inte ha skav heller!

Du måste ju börja med att ta reda på HUR hästen tappar skon - hur ser den ut när du hittar den i hagen? Skon alltså har den bara skallrat loss - har hästen ställt sig på en inre eller ytre traktarmen?

Hur är balansen i hoven

När tapar den skon? När den brallar eller när den promenerar?

Det finns hästar som tappar skorna utan någon synbar anledning...som min.

Hovarna är av mkt bra kvalitét, dom är aldrig trasiga när han har tappat skon (dvs han har inte "slitit" av sig skorna) och när man hittar tappskorna är dom aldrig böjda eller deformerade. Det ser ut som att han bara satt ner hoven och lyft upp den utan skon på :grin::grin:
Han tappar sina oavsett underlag, även när det inte är lerigt osv. Aldrig några märken som tex att han har slagit i ballarna med bakhoven etc.

Ett mysterium är det!

Och hovslagaren är bra.
Han använder denna hästs hovar som ett skolexempel på hur det ska se ut, men oftast inte gör det. I princip helt symmetriska lika hovar, bra vinklar etc.

Senast ändrad:

Är det något annat som har ändrats? Har hovslagaren ändrat teknik? Nya busigare kompisar i hagen? Ändrat på ridningen?

När jag köpte min pålla tappade hon skor i parti och minut och hovslagarna hade börjat ge upp, i takt med att hon musklade om sig och blev mer balanserad så sitter skorna kvar. Får vi en tappsko nu är det en ren olyckshändelse...

Min hade vanliga gummiboots, dock de med "gummiknäppning", ej med kardborre.

Anledningen till att han trampade av sig var att traktarmarna fram blev lite långa så han trampade på dem med bakohovarna. Detta pga att han låg mitt emellan två skostorlekar. Bra hovkvalitet och en bra hovslagare som har fått beröm av veterinärer. Nu har framhovarna vuxit lite så armarna inte sticker ut lika mkt och hästen blivit lite äldre och har lite mer koll på fötterna och kan gå utan boots.

Byt hovslagare. Om du vill försöka lite till så testa att ha boots hela tiden, testa flappskor.

Håller med
Vill man ha skorna kvar på hästen ska man ha flapskor....dessutom är det bra för hovarna att gå på dom

Sätt bara på en tåsko på "sulan"
bild_flapsko.jpg

Jag använder vanliga neopreneboots av olika modell. Gummiboots får jag inte på :p Och har de kardborre går de bara sönder, tycker jag. Min verkar inte så hemskt skavkänslig, går som sagt dygnet runt med dem och inget skav än.

Jag har ägt en häst med flera tappskor i veckan när det var som värst.

Anledningen var att han var kort i ryggen och hade ett enormt övertramp i skritt och galopp. Dessutom var han väldigt livilig och sprang mer än gärna.
-Inget hovis kunde göra ngt åt allså.

Men jag hade alltid alltid Neopreneboots i strl XL på honom och det hjälpte otroligt mycket.

Är det väldigt lerigt i hagen hinner de inte få upp frambenen innan bakbenen landar när de springer och vips har man en tappsko. Så byt hage.

Byt hage och sätt på stora Neopreneboot är mitt råd!

jag vet iaf att hovis här hade fått paket med mustad söm som var väldigt dålig, man fick åtgärda sömmen mer eller mindre varje dag...

har du inte haft problem tidigare så...

Min ena pålle är duktig på att dra av sig framskorna.

Testade flapskor och han har inte dragit av sig en sko sen vi slog på dem, trots att hagarna består av lera just nu och han ibland rejsar så att jag tror att alla skor ska ryka. Så testa flapskor.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 220
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka