Sv: Tappskor

Frutom alla goda råd du redan fått: ta tappskokompetens. Visserligen åtgärdar det inte problemet, men det är skönt att inte behöva ringa ut hovis varje gång det händer.

*Kl*

SÄger boots jag med, om skoningen är korrekt.

Boots har minskat tappskofrekvensen enormt, trots ganska rejäla utlägg (dvs ökad tappskorisk). Har funkat lika bra med gummi som neopren, grejen är att bootsen måste vara tillräckligt stora för att gå ner helt bak, och även en bit på sidorna.

Fbldamen hade globus neopreneboots med konstläderutsida, fick skav av gummi. Fblherrn har ett par gummiboots jag inte vet märket på, men som har mjukare gummi än de flesta andra. Han får lättare skav av neoprene. Hagbootsen är strolek L, han har eg M på boots, men just så de ska täcka.

Ponnyskrutt har också gummiboots, honom har jag inte provat ngt annat på dock.

Samtliga med kardborreknäppning, och de har dem dygnet runt utom när det är åt helsike för lerigt. Jag till och med lämnade in fbl på djursjukhuset med boots BF både nu och sist, för att öka chansen han kommer hem med skorna på fötterna.

kl

tappar den eller drar den av sig. för tappar den sitter ju ofta inte skon på ordentligt, och drar den av sig skorna kan ju fasade kanter vara en lösning också :)

Fasade kanter ja, där sa du något. Här fasas det alltid, dock vet jag inte hur stor skillnad det eg gör, det 'räcker' inte enkom, men utan fasning kanske det skulle hagla skor.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat