Tappskor - vad gör jag för fel?

Houdinie

Trådstartare
Min häst har under sin tidigare ägare haft totalt en tappsko från 4 års ålder till i våras då jag köpte honom som elvaåring. Sedan jag köpte honom har han haft tre tappskor, varav den första var avtrampad vid bus, så den räknar jag egentligen inte till problemet.

Tidigare år har skoperioden varierat från 8 veckor på vinterhalvåret till 7 veckor under betesperioden (enligt tidigare ägaren). De senaste två tappskorna har kommit i vecka 6, båda gångerna dagen efter att jag bokat in hovis då jag tycker att det är dags trots kort intervall.

Jag har samma hovslagare som förra ägaren.

Varför växer plötsligt hovarna som ogräs?
Vad gör jag för fel!?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappskor - vad gör jag för fel?

Min har på fyra månader haft tre tappskor efter att aldrig innan trampat av sig någon. Jag har haft samma hovslagare hela tiden. Har nu fått konstaterat att min nya sadel tryckt på ryggen så han fått ont/inflammation och tappskorna hänger antagligen ihop med smärtan i ryggen. Inte lätt att springa korrekt och balanserat när det gör ont. Du har inte märkt något annat konstigt i ridningen?

Tvärtom, han har blivit bättre i ridningen och har slutat smattra med bakhovarna på framhovarna i traven. Skorna ramlar av helt enkelt för att jag inte hinner boka omskoning i tid. Jag har aldrig varit med om hovar som växer såhär fort...

Nu har jag dock pratat med flera andra i området som har samma "problem", så det är kanske en sån sommar bara - något i gräset stimulerar hovtillväxten.

Kan det vara så!?

Kan du inte byta ut några dåliga sömtag och/eller nita om de gamla så kanske du hinner stoppa en sko som är på glid innan hovis kommer?
Alternativt boka ny tid direkt innan hovis lämnar dig?

Jag får ta och lära mig slå i söm... Men att boka tid innan hovis åker är ju ingen idé eftersom jag ju inte har en aning om hur fort hovarna tänker växa från vecka till vecka.

Hej!

Min pålla skos med 4-5 veckors mellanrum. 4 veckor hela förra vintern och nu i somras också.Nu testar vi med 5 veckor och har satt upp en tid. Om jag ser att hovarna skenar iväg är det bara att ringa och ändra.

Kan det vara en idé kanske?

/Lavinia

Det är nåt med gräset den här sommaren! Min går ju en bit nordväst om din och hans hovar har växt som jag vet inte vad hela sommaren! Har tidigare haft intervaller på 10-12 veckor (pga dålig tillväxt) och nu har han nästan vuxit över skorna på 8 veckor. Manen knakar också på i längd nåt så enormt. Kanske en massa B-vitamin i regnet? :p

Har också märkt att intervallet fått minskat i sommar. Förr gick hon 8-9 veckor och nu har hovarna börjat bli fula efter 6 veckor.

Min igår: :love:
IMG_20120928_090036.jpg

Inget lurv så långt ögat når! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara så att du har börjat ge något annat foder än vad förra ägaren gjorde? Det är isf kanske något i det som har stimulerat hovtillväxten jättemycket? Haha, vet att det låter långsökt, men man vet ju inte.

Att hovarnas kvalité försämras kan bero på flera saker. Har hästen varit sjuk på något sätt? Det kan vara brist på någon mineral, prova ge biotin. Sen blir alltid hovarna försämrade av att skos, de får inte samma starka kvalité.

Men inget av detta har ändrats sedan han kom till mig. Han får samma mat (förutom gräset i hagen), samma mineraler, samma hovslagare, han har inte varit sjuk... Får väl köpa biotin och se.

Tibbe behövde nya dojjor var femte vecka under sommaren och var sjätte på vintern.

Jag tror att en bidragande orsak är att det är så satans blött, hovarna torkar visserligen inte men de luckras upp lite och det är lättare att sömmen släpper (på de som har skor )

Jag får ta och lära mig slå i söm... Men att boka tid innan hovis åker är ju ingen idé eftersom jag ju inte har en aning om hur fort hovarna tänker växa från vecka till vecka.

Jag tror hitta en regelbunden skointervall som passar hästens tillväxt är à och o i en sån här situation . Jag har haft fullblod i alla år och med en Fick vi rentav göra så att hovis fick komma ut en gång i mitten av varje skointervall och bara sömma om lite . Samt täta skointervaller i övrigt .

Har du en hovslagare som kommer ut en dag efter du ringer , visst ... Men jag tror ändå hovslagaren ser saker du inte gör och kanske borde kommit ännu tidigare osv ...

Sen utöver det så är ju flocksammansättning , och hagens utformning och kvalitet stora variabler som spelar in .

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 298
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31
  • Bekväm stol att släpa på