tappskor ofta

J

jahaja77

Min häst skoddes förra fredagen. I torsdags hade den tappsko BAK. Vet inte hur han lyckats men....
Jag kan ju spika dit den själv, men eftersom han har trasiga och dåliga hovar så vill jag spika så lite som möjligt, eftersom man blir lite feg och sömtagen blir låga, inte bra för hans hovar direkt.
Kan man ringa hovslagaren och kräva att den ska slå på skon gratis?, eftersom det verkar skumt att han lyckas få av sig skon bak efter 6 dagar.
Tänkte ringa hovslagaren och höra om den har vägarna förbi, men tycker ni jag ska betala något?

Sv: tappskor ofta

I regel brukar hovslagaren köra ut o slå på skon gratis när det blir tappsko så snart efter en skoning. Men varför inte låta hovarna vila från skor om de är så dåliga?

Dålig hovlsgare!
Vi hade en häst som ägaren sa att hon ofta tappade skorna, vi hade en annan hovis och hon tappade inte en enda sko!

Det behöver inte alls vara en dålig hovslagare för att en häst tappar en sko så fort, det är mycket som kan hända.

Olinda skrev:
Det behöver inte alls vara en dålig hovslagare för att en häst tappar en sko så fort, det är mycket som kan hända.

ja verkligen! särskilt sommartid, man kan ju fråga vilken hovis som helst, så är det tappskornas årstid över lag! :smirk:

Jupp.. min tappade alla fyra härom dagen, det är rekord tror jag men det hade sina orsker att det blev som det blev.. han var inte nyskodd det var ungfär mitt emellan skoningarna..

Notorius skrev:
Dålig hovlsgare!
Vi hade en häst som ägaren sa att hon ofta tappade skorna, vi hade en annan hovis och hon tappade inte en enda sko!

Så enkel är inte världen!

"INGA TAPPSKOR" = BRA HOVSLAGARE stämmer mycket dåligt!!!!

Det finns trick för att undvika tappskor som ganska många hovslagare tyvärr använder just för att det finns en sådan uppfattning hos hästägarna (man viker in trakten på insidan av skon). Då är det mycket svårare för hästen att trampa av sig skon, MEN och det är ett stort MEN:

Om hästen skos på detta sätt under en längre tid (flera skoningar) börjar hoven mot slutet av skoningsperioden trampa utanför traktstödet, vilket ger en formning av hoven inåt! Vilket i sin tur gör hoven trängre och hästen får problem!

En bra hovslagare är en hovslagare som skor noggrannt, besiktigar hästen och skor den naturligt (fysiologiskt) för att hjälpa hästen behålla sina naturliga hovfunktioner. Om man får en och annan tappsko är väl inte det hela världen, värre att hästen tappar flera år i hållbarhet!!!! :mad:

De flesta hovslagare brukar dessutom vara ganska tillmötesgående vad gäller tappskor (om man inte kan själv), och göra det till en låg kostnad.

[Sen finns det givetvis klåpare som säger sig vara "hovslagare" som knappt kan slå i sömmen korrekt, än mindre forma skon efter hoven.... Och då kan man ju också få tappskor...]

jahaja77 skrev:
Min häst skoddes förra fredagen. I torsdags hade den tappsko BAK. Vet inte hur han lyckats men....
Jag kan ju spika dit den själv, men eftersom han har trasiga och dåliga hovar så vill jag spika så lite som möjligt, eftersom man blir lite feg och sömtagen blir låga, inte bra för hans hovar direkt.
Kan man ringa hovslagaren och kräva att den ska slå på skon gratis?, eftersom det verkar skumt att han lyckas få av sig skon bak efter 6 dagar.
Tänkte ringa hovslagaren och höra om den har vägarna förbi, men tycker ni jag ska betala något?

Jag tycker att du ska betala för utfört arbete. Typiskt brukar hovslagarna ta ut en högst rimlig kostnad för tappskopåslagning. Om du på lång sikt inte är nöjd med hovslagarens arbete så kan du ju diskutera det med honom direkt istället, och sedan ev. prova någon annan. Till exempel finns det tricks som minskar tappskorna men då betalar man med hästens långsiktiga hållbarhet!

Om du har en bra utbildad hovslagare så diskutera med honom hur du ser på skoningen och hur du skulle vilja ha det! Jag garanterar att han kan komma med många alternativa förslag med både för- och nackdelar.

En tappsko brukar inte kosta mer än sisådär 100kr-200kr + resa inkl sko och moms.

Det beror ju inte alltid på hovslagaren! Jag har en väldigt duktig hovslagare, men min häst hade en period att han drog av sig skorna minst 1 gång i veckan, tills jag skaffade boots.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 197
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II