Tappskor, hovslagare & helger

L

lill_flesky

Hur är det med era hovslagare, kommer dom ut på helgerna och sätter på tappskor, eller får ni vänta tills efter helgen?

Min häst har lyckats fått en "halv" tappsko, dvs den glappar rätt mkt, så om jag inte tar bort den själv åker den vell i hagen, med sula och brodd å allting... Ska höra med hovis om hon kan komma ut redan imorgon, men jag har så lite vana av tappskor så här på helgerna :angel: Men hur är det för er? Tycker era hovisar att det är okej att ni ringer efter dom på helgerna, och kommer dom ut direkt eller får ni snällt vänta tills nya veckan?

Sv: Tappskor, hovslagare & helger

min hovis är inte i tjänst på helgen, men behövs det så ringer jag och stör ändå :devil:
sen beror det på vad han har att göra. ibland kommer han ut på helgen, ibland får man vänta

Du får la helt enkelt ringa å fråga din hovis :D

Ska göra det, men sist så pratade hon om att hon skulle åka till Thailand, fast det kanske inte är så aktuellt nu, ni får hålla tummarna för att hon är hemma! :D

Jag har VIP-status och FÅR ringa på helgerna. Men jag ringer INTE hovslagaren och stör honom på en helg pga av en tappsko. Utan jag plockar av den själv om den sitter på trekvart och väntar sen in vardag innan jag ringer.

Ska jag ringa på en helg ska det vara KRIS och en tappsko är inte KRIS nog i mina ögon. Hovslagarna har samma rätt till ledighet som alla andra och jag vet hur irriterande det är när de ringer om 'ditt och datt' när jag är ledig.

SKULLE jag ringa om en tappsko på helgen skulle hovis nog inte bli sur men han skulle inte sätta sig och åka hhit för att slå på den förrän det var vardag. (OM det inte var så attd et var väldigt viktigt att få på den, t ex för det är kurs eller tävling eller något nästa dag).

Jag ringer inte hovis på kvällarna heller om jag kan undvika det, det ska vara VIKTIGT då.

Eftersom jag bara 'stör' utanför ordinarie tid när det är viktigt har jag inga problem att snabbt få det åtgärdat NÄR jag väl ringer. Som när jag ringde på torsdag kväll och sa att 'Prooooblem, valacken har börjat ömma fram och ska hältutredas imorgon och de kommer inte ta det på allvar om han är hovöm'. Hovis kom ut i gryningen dagen efter och slog på skorna igen (vi hade plockat av dem på måndagen) innan jag åkte till kliniken.

Däremot skulle jag aldrig ringa och tycka 'hjälp, min häst ömmar och jag hade tänkt träna imorgon', utan då får man vackert ringa på ord tid och hoppa över den träningen.

hmm, okej. Hovis är rätt ny hos mig, så man kanske ska vänta med att ringa då... Kruxet är bara att skon måste av annars så kommer jga antingen få en halt häst eller så kommer jag inte att hitta skon...
Jag kan inte ta av skon, men jag kan nog få ut ngn att göra det åt mig, men så var det det där med verktyg... Vad behöver man? En upphuggare och en hovtång, ngt mer?

Ska passa på att fråga en sak till... Om skon åker, ska jag brodda ur den andra skon (om jag nu kan... broddarna sitter svinhårt) det är mest lerklägg hur nu så halkrisken är ju obefintlig, men felbelastningsrisk är ju mer aktuell...

Om det är så blött och lerige ute så är riskerna för felbelastning obefintliga. Brodden sjunker ju ner i leran.

sant, tror visserligen inte att jag får ut broddarna ändå. Får hoppas att det inte fryser på ngt nu bara...

lill_flesky skrev:
hmm, okej. Hovis är rätt ny hos mig, så man kanske ska vänta med att ringa då... Kruxet är bara att skon måste av annars så kommer jga antingen få en halt häst eller så kommer jag inte att hitta skon...
Jag kan inte ta av skon, men jag kan nog få ut ngn att göra det åt mig, men så var det det där med verktyg... Vad behöver man? En upphuggare och en hovtång, ngt mer?

Ska passa på att fråga en sak till... Om skon åker, ska jag brodda ur den andra skon (om jag nu kan... broddarna sitter svinhårt) det är mest lerklägg hur nu så halkrisken är ju obefintlig, men felbelastningsrisk är ju mer aktuell...

Så länge broddarna sjunker ner i underlaget ( t ex lera) är det ingen fara.

Det som behövs för att ta av en sko, det är en kuggfråga. Man kan få av ens ko utan riktiga verktyg. Men lättast är en upphuggare och en hovtång. Om sömmarna sitter löst räcker det oftast med en lagom trubbig morakniv t ex för att böja ut sömmen så skon kan dras.

Det är en bra investering för framtiden att lära sig hur en sko tas av, det är inte så svårt om man bara vet hur (men vet man inte hur kan man få kämpa ett bra tag)

VArför är alltid Alexandra W så himla snabb med att berätta att hon är vip-kund???

Du får väl lära dig att klappa dit en tappsko själv! Finns många tappskokurser
Förövrigt skulle jag aldrig ge mina kunder vip-status, ALLA är lika viktiga...

vdb skrev:
VArför är alltid Alexandra W så himla snabb med att berätta att hon är vip-kund???

Förövrigt skulle jag aldrig ge mina kunder vip-status, ALLA är lika viktiga...

För att förklara att det inte är det 'normala' att man övht FÅR ringa hovis på helgerna utan att han blir less.

Jag HAR tappskokompetens, men jag använder den inte. Utan jag ringer hovslagaren, och väntar snällt tills han kommer. Nu har jag ytterst sällan tappskor, och de få gånger jag får det har det inte varit något som inte kunnat vänta inplanerat, så jag väntar tills hovsi kommer som sagt (och begär inte att få dem påslagna dagen efter t ex). Däremot OM krakens kulle tappa en sko dagen innan ett klinikbesök skulle jag slå en pling och fråga om hovis kunde spika på den. Och hans kulle det om det var möjligt. Däremot skulle jag aldrig begära att han skulle det.

Men som sagt, det jag vill få fram att även om jag FÅR inga på helgerna så gör jag inte det om det inte är kris, och en tappsko är i normalfallet övht inte kris. Hovslagarna lär få ha ledigt och ha ett privatliv de med.

AlexandraW - Ja menade inte att DU skulle lära dig slå på en doja, utan jag menade personen som startade tråden, men det framgick inte...
Det var bara en stilla undran eftersom jag tror det är typ 10onde gången jag ser dig skriva att du är vipkund...

vdb skrev:
AlexandraW - Ja menade inte att DU skulle lära dig slå på en doja, utan jag menade personen som startade tråden, men det framgick inte...
Det var bara en stilla undran eftersom jag tror det är typ 10onde gången jag ser dig skriva att du är vipkund...

Då är jag helt med ang tappskokompetens.

Att jag påpekar det när det talas hovslagare ( t ex frågor som 'Hur mycket betalar du?, 'Hur fort får du tappsko påslagen' osv) är för att påpeka att jag har det lyckligtvis EXTRA bra. Just för jag har en hel bunt fördelar jämfört med 'normalkunden'. Det skulle ju bli väldigt missvisande om jag tyckte att 'min hovslagare är jättebra, jag kan ringa dygnet runt, han kommer direkt om det är något och jag betalar X kr', när jag är ett UNDANTAG. Ofta vet jag vad normalkunden till min hovslagare får betala/har för väntetid etc, men inte i alla fall.

vdb skrev:

Det är inplanerat, jag ska lära mig det ngn gång, men just nu passar det inte in med ekonomin, så jag vänder mig till min hovslagare istället. Dessutom har jag mkt sällan tappskor så jag har inte ens kommit på tanken att jag kanske borde lära mig :o Men som sagt, ngn gång ska jag ta mig i kragen och lära mig.

Alexandra_W skrev:
Jag har VIP-status och FÅR ringa på helgerna. Men jag ringer INTE hovslagaren och stör honom på en helg pga av en tappsko. Utan jag plockar av den själv om den sitter på trekvart och väntar sen in vardag innan jag ringer.

Ska jag ringa på en helg ska det vara KRIS och en tappsko är inte KRIS nog i mina ögon. Hovslagarna har samma rätt till ledighet som alla andra och jag vet hur irriterande det är när de ringer om 'ditt och datt' när jag är ledig.

SKULLE jag ringa om en tappsko på helgen skulle hovis nog inte bli sur men han skulle inte sätta sig och åka hhit för att slå på den förrän det var vardag. (OM det inte var så attd et var väldigt viktigt att få på den, t ex för det är kurs eller tävling eller något nästa dag).

Jag ringer inte hovis på kvällarna heller om jag kan undvika det, det ska vara VIKTIGT då.

Eftersom jag bara 'stör' utanför ordinarie tid när det är viktigt har jag inga problem att snabbt få det åtgärdat NÄR jag väl ringer. Som när jag ringde på torsdag kväll och sa att 'Prooooblem, valacken har börjat ömma fram och ska hältutredas imorgon och de kommer inte ta det på allvar om han är hovöm'. Hovis kom ut i gryningen dagen efter och slog på skorna igen (vi hade plockat av dem på måndagen) innan jag åkte till kliniken.

Däremot skulle jag aldrig ringa och tycka 'hjälp, min häst ömmar och jag hade tänkt träna imorgon', utan då får man vackert ringa på ord tid och hoppa över den träningen.

:bow:Förstår att du är vip-kund!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025