Tappskokurs!

V

Vikke_H

Hej! Min pappa skulle gärna vilja gå en tappskokurs eftersom de e väldigt bra att bara kunna. Är det någon som vet hur lång tid det tar och hur mycket det kostar?
Det kanske finns någon som kan rekomendera nån kurs?

Sv: Tappskokurs!

Att lära sig att slå på en tappsko i befintliga hål går rätt fort och lätt att lära sig. Troligen kan er hovslagare lära din pappa hur det går till om ni frågar snällt. Vill man lära sig spika på en tappsko med nya hål kan det vara vettigt att gå kurs så man får öva på dödhovar. Jag vet dock bara om de kurserna som går på hovslagarskolan i Skara. Var bor ni?

min hovslagare håller i tappsko-kurser men då skall en vara runt 10 personer..
vet inte hur länge de är kolla på hovslagarföreningens hemsida eller hör med eran hovslagare.

Min sambo blev upplärd utav vår hovslagare. Numera skor han våra hästar själv. Våga fråga, frågan är ju fri.

puttar upp denna gamla tråden.

Har letat jättelänge och överallt känns det som , efter en tappskokurs i skåne. Har mejlat runt till olika hovslagare, och antingen inte fått svar, eller så vet de ingen. Nån som vet om något ställe/nån hovslagare som brukar annordna, el annordnat tidigare?
Enda som har är väl naturbruksgymnasiumen, men tar de verkligen in "utomstående" till sina kurser?

Tycker det är konstigt, för skåne är det hästtätaste landskapet i Sverige, men en sån simpel sak som en tappskokurs verkar det vara brist på.

Många naturbruksgymnasium brukar ha fristående kurser för de som inte pluggar där. Kolla på deras sidor. Jag hittade en i Dingle, där är kursen 7 kvällar/ och kostar 2200:- exkl moms.

Har letat jättelänge och överallt känns det som , efter en tappskokurs i skåne. Har mejlat runt till olika hovslagare, och antingen inte fått svar, eller så vet de ingen. Nån som vet om något ställe/nån hovslagare som brukar annordna, el annordnat tidigare?

Ring runt istället, det verkar mer seriöst.
Många hovslagare kanske inte ens vet hur dom startar upp sin mail utan det är något dom automatiskt har fått med när dom nappade på erbjudantet om "gratis" hemsida..

I stallet där jag står har man tidigare haft en tappskokurs, precis som någon redan nämnt så hade man riktiga hovar och övade på.
Vet dock inte pris.. Fast Orust kanske är lite väl långt norrut för dig.. ;)

delvis knapplån

Är det oseriöst att mejla en fråga? :confused:
Det går dessutom betydligt snabbare att skriva en kort fråga och sedan massmejla det till flertalet hovslagare.

För övrigt så har jag nu mejlat till olika naturbruksgymnasium, och fått svar från nästan alla, och ingen tar emot någon som inte går på skolan. Plönninge kunde man läsa det som gymnasiekurs om man gick på en annan skola, men det gör ju inte jag , så det är inget alternativ för mig.

Har för mig att jag redan hört med mitt distrikt tidigare, och utan framgång.

delvis knapplån

Är det oseriöst att mejla en fråga? :confused:
Det går dessutom betydligt snabbare att skriva en kort fråga och sedan massmejla det till flertalet hovslagare.

För övrigt så har jag nu mejlat till olika naturbruksgymnasium, och fått svar från nästan alla, och ingen tar emot någon som inte går på skolan. Plönninge kunde man läsa det som gymnasiekurs om man gick på en annan skola, men det gör ju inte jag , så det är inget alternativ för mig.

Har för mig att jag redan hört med mitt distrikt tidigare, och utan framgång.

Jag sa nog inte att det var oseriöst va..? :)
Uppfattade heller inte att det var så bråttom att du inte han ringa runt, sorry, missuppfattning från min sida.
Men jag tycker att om man verkligen vill ha till en kurs så skulle jag absolut ringa och diskutera med en hovslagare.
I många fall kan det vara så att man kan få lite tips på var man ska vända sig från hovis.
Men i dagens samhälle är det livsfarligt att lyfta luren och prata med folk.. Kommer antagligen att få en miljon arga Bukefalisar efter mig nu men det är min uppfattning dock.. ;)

Ordna en själv :idea: Det är förmodligen lättare att få någon hovis att ställa upp som instruktör om du tar på dig att hålla i arrangemanget och det brukar inte vara några problem att få ihop deltagare!

Man söker tillstånd från jordbruksverket för att få hämta ut hovar, sedan är det bara att kontakta närmsta slakteri och "hyra" några.

Mindre seriöst - oseriöst, ungefär samma sak.
Nej jag har inga problem att ringa till folk..
Jag har pratat med flera hovslagare som jag själv känner till och har haft.
Men att ringa runt till alla hovslagare i skåne bara för att ställa en kort fråga, är ganska så onödigt , då tycker jag det är lika bra att mejla, då slipper man en dyr telefonräkning också.

Men nu var det inte min fråga, utan om någon känner till ett ställe/en person som brukar annordna kurser.

Naturbruksgymnasiet i Klippan svarade att de inte hade förnärvarande för fristående men skulle kolla upp om det fanns intresse för det, så är här någon som har intresse för en sådan kurs i skåne så skicka gärna ett mejl till dem, ju fler ju större chans = )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve