Tappskokompetens..?

gul_zebra

Trådstartare
Vi ska få ta tappskokompetens i skolan nästa termin men... Vad är det egentligen? Att man ska kunna sko fattar jag, men just tappsko? När hästen har tappat nån sko eller vadå? :confused:

Och hur går det till egentligen när man ska träna? Är det döda hästben som gäller? Finns det något alternativ?

Sv: Tappskokompetens..?

Ja det är väl att man ska kunna slå på skon istället för att behöva kalla ut en hovslagare. När den har tappat skon då.

Vi fick öva på riktiga pållar, drog av, och satte dit skorna...

Ok :)

Men... rätt vad det är så slår man fel då, den risken borde väl finnas..? :crazy: :eek:

Fast dom gamla sömnhålen finns ju mest troligt kvar, då är det ju inte så svårt att kanske slå fel. Men risken finns ju säkert.

Distriktet hade tappskokurs, hmn var det i våras eller förra hösten tro?
Då var det döda hästfötter som gällde - det är ju för Hästarnas skull som man övar
på döfötter! Och det är ju det allra vanligaste. Men det är klart har man egen häst man vågar prova på så kanske man får göra det med...
Men jag tycker det är taskigt och utsätta någon häst för det, man vet ju aldrig om du skulle gå fel liksom. Och jo, det handlar just om att man ska kunna slå på tappskor,
det är ju lite skillnad och kunna sko (och framför allt verka) en häst var 6:e - 8:e vecka än att slå på en tappsko liksom..

Vi hade först ett teoripass i X antal timmar under en kväll. Runt 3 timmar långt tror jag passet var. Då gick vi igenom hovens funktion, hur den såg ut etc. Sedan så om det var runt en till två veckor efteråt bestämdes tid och plats för den praktiska övningen på döfötterna. Jag deltog dock aldrig då, eftersom jag inte hann läsa på riktigt ordentligt (hade så mkt prov och så i skolan då minns jag) så det kändes inte som någon ide´ att deltaga den gången för jag hade förmodligen ändå inte klarat det.
Men jag skulle gärna vilja lära mig, tror dock att även vi kommer få lära oss det i skolan så småning om. :)

Ok.

Blah, borde finnas nån modell eller nåt ju! Vill lära mig men har dels hört rykten om att det är dött som gäller (vilket jag vägrar, såklart...), och skulle det vara direkt på levande så vill iaf inte jag ta risken att göra illa nån häst.

Ser väl fram emot ett till IG skulle jag tro :crazy:

jag har det. :banana:
vi hade teori några ggr blandat med praktiskt, vi fick sko på döda hästben och för att få G skulle man sko på en riktig häst också.

Jo, visst verkar det äckligt men jag skulle nog ta det.
Det kostar vanligtvis en del att sko och att bara slå på tappsko så
jag tycker att det skulle vara toppen att den erfarenheten i "backfickan",
för det kommer säkerligen behövas någon gång. Visst, jag hade hellre t.ex.
kunnat verka hästar (var lite inne på hovslagare överhuvudtaget, men jag har
för dålig rygg för att kunna bli det), och i största möjliga mån så föredrar jag
barfotagång - men alla hästar har ju inte tillräckligt bra hovar för det.

När jag gick tappsko så hade vi teori om hovens funktion, om vinklarna m m. Lära oss att rikta skor och tillpassa dom till den tänkta hoven. Vi verkade även lite grann och lärde oss att jämna till hoven innan skon kan utprovas och riktas.
Sen fick vi ju också lära oss att stå rätt och att använda verktygen rätt!
Vi skodde/verkade på döda hovar och det kändes helt ok, och mycket enklare än levande häst. Dom står ju stilla i alla fall :p
En helt suverän kurs! :banana: :bump: :banana:
Nu kan man ju dubbelkolla den vanliga hovslagar´n!!

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Är det någon som vet om det finns någon möjlighet att gå den kursen när man har gått ut gymnasiet?

Jag har slått på en del tappskor, vilket jag lärt mig av isländska hovslagaren som ägde stallet jag jobbade i förut. Men skulle gärna lära mig grundligare.

du kan gå den när du vill...det finns kurser lite överallt. en del är bara över en helg. Sök på nätet...jag sökte tappsko kompetens och fick flertalet träffar om olika kurser. Många naturbruksgymnasium har fristående kurser. Sök där också..samt ring och fråga SHF.. Det handlar ju INTE om skoning, utan enbart kunna slå på en sko..tappsko handlar ju bara om tappad sko...inte sko om en häst.

Vi har haft det och fick först öva på dödhovar 2 ggr sen fick vi "öva 2 ggr på levande innan vi hade prov. Våran hovslagare hade ju hela tiden koll på oss och om man bara satte sömmen på rätt håll så gick det bra.

Det ingick även en teorilektion med hovens delar mm.

Ska man göra Hästskötarexamen så måste man ha tappskokompetens.

Hej!!

Vad jag har förstått så går du på Naturbruksgymnasiet i Rättvik. (har också gått där för ca 10 år sedan). Vi skodde på döda hästben som vi hämtade i frysen uppe i lagår´n. Vi hade också teori om hoven. Trodde det skulle vara skitäckligt med döda ben, men det kändes faktiskt ganska ok!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar