Sv: tappsko

Jag rider inte med tappsko, pga att min häst blir jätte ömfotad, och river upp hovkanterna lätt utan skor.

Det beror först och främst på hur ömfotad hästen är! ;) Men om jag rider min häst så rider jag i mangegen. Det är mjukt underlag och blir inte så belastande. Sedan ser kag till att hovslagaren kan komma så fort som möjligt så att jag helst slipper rida utan skor :)

Jag tar fram equibooten och rider i ridhuset, lite rädd att tappa den ute eller att den sugs fast i lera mm och lossnar. Eller att det kommer in för mycket skit. Oftast hittas ju inte skon nämligen eftersom den åker av ute i hagen........

Har bland annat fått göra det på stoer sista två dagarna:angel:........hovis kommer imorgon

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider aldrig utan sko för att min häst är väldigt ömfotad. Väntar till hovis kommer :laugh:

Jag rider oftast. Tappad framsko = bara skritt eller vila.
Tappad baksko brukar jag kunna rida på som vanligt bara det inte är halt. Har till och med hoppat utan baksko.

Jag gör likadant och det gör i princip alla som står i vårat stall. Det verkar dock gå trender även på detta område för, för bara några år sedan skulle vi nog inte ha gjort det. Då sa hovisarna att det inte var bra, idag säger i allafall dom som kommer till vårat stall att det är helt ok om hästen inte ömmar.:bump:

min herre är expert på att ta av sig sina skor. Han får vila tills han har fått på nya skor på sina tassar. Han är ömfotad och jag skulle ändå inte rida honom om han inte va de. vill inte förstöra hoven mer än vad den redan har gjorts när skon "slitits" bort.

Rider aldrig med tappsko.
Går in till stallägaren ( hovlagare :D) och ber honom slå på den igen.

Kan inte hovis komma ut de närmsta dagarna drar jag av den andra skon. Kan han komma får hon stå tills dess. Rider inte hårt och håller mig till mjukare underlag tills skorna sitter på igen.

Jag slår på en ny sko och rider inte förrens hovis kommit ut och fixar det....Är det mer än 2-3 veckor in på skoningen får han byta båda framskorna (om det nu är en framsko som är tappad) Likadant om det är en baksko som tappats får han byta båda.

//Domino_s

Det beror på. Om hovis ändå kommer 1-2 dagar efter eller om någon kan slå på skon så kan hon lika gärna stå.
Annars försöker jag hålla igång henne med lätt motion sålänge hon inte börjar ömma (ibland gör hon det ibland inte)

rider inte med tappsko.
tappad framso = stå helt
tappad baksko = promenad
min hovis är inte speciellt "svårbokad", han kan oftast komma samma vecka om det är bråttom.

har hittills inte haft tappsko alls på damen, men om hon tappar så är det så jag skulle/kommer att göra :p

Jag rider på ridbanan om hästen har tappat en sko :) Men därimot om hon har en lös sko och inte kan dra loss den så rider jag inte :)

Jag rider aldrig med en tappsko, hästen kan inte stå jämt med benen eftersom en sko fattas på någon av dom vilket kan leda till slitningar,pållen min går inte heller rent när benen är olika länga...:S konstigt?
Dessutom vill jag inte trasa sönder en tappsko-hov mer än vad den kanske redan är.

Nej, jag rider verkligen inte med tappsko. Om jag hade min son på axlarna (vilket är samma relativa viktskillnad som mellan mig och hästen) och skulle gå och springa i en timma, skulle jag märka om jag saknade en innersula i ena skon. För att inte tala om ifall jag saknade en klack eller hela skon på ena foten. Men kanske är det inte samma sak, vad vet jag.
Det har hänt att jag dragit av den kvarvarande bakskon, då är det ok att rida tycker jag, eftersom belastningen ändå fördelas jämnt. Jag har nån gammal hästbok där man menar att en tappad sko gör hästen låghalt, och en halt häst rider man ju inte?

Min häst har på fredag haft tappsko i en vecka (hovis kommer som tur är då!) och jag har gjort så att jag promenerat och ridit lite lätt i skritt och trav i ridhuset. De första dagarna var det lite mer trav men de senaste dagarna har jag bara skrittat. Hon verkar inte bekymra sig så mycket över att hon tappat en sko (och därmed kanske blir lite sned).

Jag kanske ska tillägga att hon tappat en baksko. Hade hon tappat en framsko hade jag nog bara hållt mig till skrittpromenader.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
631
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama