blizz

Trådstartare
om hästen tappar en sko, rider ni ändå med tre skor? rider ni kanske bara inne för att skona hoven eller hur gör ni?

Sv: tappsko

det beror väl på hur pass ömfotad hästen är?
Men har jag tillgång till ridhus rider jag helst där, även om hästen i fråga inte skulle ömma..

Det beror lite på.. Min hovis brukar vara väldigt snabb att komma ut och åtgärda, men har han tillexempel tappat den under fredagen så gör jag oftast så här (Ja, min häst har tappat en del skor i sina dagar.. :p )

Om det är en framsko rider jag inte.
Är det en baksko och han är nyskodd rider jag oftast inte om jag verkligen inte måste, i så fall i paddocken där det är mjukt.
Är det en baksko och han har rätt mycket hov att ta av så rider jag. Min häst blir aldrig direkt öm när han är barfota men jag försöker undvika att rida på det om det går. Måste jag ha honom igång inför tex tävling får jag ta ställning då, men generellt så rider jag om det är en tappad baksko.
Jag tror man får känna av hästen lite, har man en häst som blir väldigt öm ska man så klart inte rida.
Nu handlar det ju oftast bara om en, max två dagar jag rider honom på 3 skor och det har alltid gått bra hittils!

Jag rider inte heller med tappsko eftersom min häst är väldigt ömfotad! Hade hästen inte alls varit ömfotad hade jag kanske skrittat ut på gräs eller liknande!

rider inte om pållen tappat någon sko. väntar tills den är på plats igen. (dock har det hänt kanse 2-3ggr under alla år och alla olika hästar)

hovis kommer inte förrän mitten av nästa vecka så det blir ju ett tag utan... men men, jag får väl känna efter lite om hon verkar besvärad av att vara utan.

Jag ber pappa slå på den igen, och väntar med att rida till han ahr gjort det.

Beror på. Oftast får han stå så bara vi strechtar eller något. Ska vi tävla eller liggeri träningsschema rider jag på gräsbanan försiktigt

Nej, jag skulle aldrig rida med tre skor. Hittar jag skon så slår jag på den igen innan jag rider annars så väntas det på hovslagaren.

Rider inte alls. Anser att hästen får ojämn belastning i onödan..oftast kan min hovis komma ut kvickt, så då väntar jag med ridningen helt. Dom hästarna jag haft har även reagerat lite på tappskor, dvs ömmat lite, och därför är det helt uteslutet att sitta upp!

Kanske ett kortare skrittpass i ridhuset. Gillar inte att hästen ska behöva gå och snedbelasta sig även om den inte är ömfotad, men jag känner mig själv - om kusen inte visar obehag kanske jag inte skulle kunna hålla mig! :p
Det viktigaste tycker jag är att man får på tappskon så snart som möjligt så hoven inte trasas sönder och så den inte går för länge i hagen och snedbelastar. Ett ridpass tror jag inte är hela världen, att gå en vecka eller längre med tappsko tror jag är värre.

Jag slår på skon igen om jag har den och den är rak, annars tar jag en gammal. Rider aldrig utan sko.

Jag rider ALDRIG när hästen har tappat en sko eftersom jag inte tycker att det är särskilt schyst mot hästen.
Hästen får oftast stå tills hovslagaren kommer.

Om hästen inte ömmar eller haltar kan jag rida där det är mjukt. På hård asfalt rider jag inte även om hästen går hur rent som helst.

Allra helst får hästen stå.

Jag rider oftast. Tappad framsko = bara skritt eller vila.
Tappad baksko brukar jag kunna rida på som vanligt bara det inte är halt. Har till och med hoppat utan baksko.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
631
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama