J
Jamilia
Jag är så less!!! Min häst har senaste åren tappat skorna väldigt ofta. Problemen startade när vi flyttade till stall med större hagar. I höstas lyckades hon trampa av sig skon så illa att tåkappan trycktes in i sulan och hon blev ståendes i box i nästan två månader. Nu är hon frisk igen och står i mindre hage ensam. Första tiden hade hon boots på men det hjälpte inte, skorna flög av ändå. Spelar ingen roll om det är lerigt eller gräshage. Det är framskorna som ryker och det syns tydligt att hon trampar sig själv, ibland bakifrån men även från sidan. Har pratat med hovslagaren och han vill inte sko trängre. Hjälper inte heller att sko oftare eftersom det här händer även någon vecka efter att hon blivit skodd.
Finns det något annat jag kan ta till än att prova boots, mindre hage, sko oftare? Jag är helt slut på ideer.... Har läst bland äldre inlägg här på Buke om flappskon, ser lite konstig ut. Frågan är om den hjälper mot häst som trampar även från sidan?
Hästen jag har rids mestadels dressyr i ridhus, ibland gymnastikhoppning och uteritter. Hon rör sig stort och jag misstänker att det är hennes vackra trav som ställer till det och den går ju liksom inte att ändra. Hon är lite sprallig och tycker om att röra sig i hagen, dock inte extrem på något sätt.
Frågan är ju nu om jag ska låta henne gå barfota. Vilka nackdelar har det? Hur lång tid tar det innan det sulömma går över?
Finns det något annat jag kan ta till än att prova boots, mindre hage, sko oftare? Jag är helt slut på ideer.... Har läst bland äldre inlägg här på Buke om flappskon, ser lite konstig ut. Frågan är om den hjälper mot häst som trampar även från sidan?
Hästen jag har rids mestadels dressyr i ridhus, ibland gymnastikhoppning och uteritter. Hon rör sig stort och jag misstänker att det är hennes vackra trav som ställer till det och den går ju liksom inte att ändra. Hon är lite sprallig och tycker om att röra sig i hagen, dock inte extrem på något sätt.
Frågan är ju nu om jag ska låta henne gå barfota. Vilka nackdelar har det? Hur lång tid tar det innan det sulömma går över?