tappsko - rider ni då?

Messy

Trådstartare
Tji fick jag för att jag säger att min häst AAAALLLDRIG har tappskor Under våra snart 3,5år har hon tappat sko 2 gånger, en gång när hon sparkade som en dåre i transporten + en första veckan jag hade henne å de sprang som :devil: i hagen. Annars har hon klarat lerhagar och race mm utan att ta av sig skorna!

Men, nu är det påsk, så då passar hon på att ta av sig skon med sula, hon gjorde det väldigt bra, inte en söm kvar å helt hel hov :D:bow:

Lite varm i benet (hon har extremt tunna sulor när det är blött ute).

Så, kan jag skritta på asfalt? Eller ska hon stå hela helgen?
Sms:ade hovis igår, men han har inte svarat (don't blame him)...

Självklart har det frusit på *suckar djupt*

Fick iaf i brodd i de andra tassarna :)

Sv: tappsko - rider ni då?

Nej, inte på ett fullblod med tunna sulor och behov av sula på skon......Om du inte vill ha hästen halt långt efter att skon kommit på.:confused:

nä, hon ska vara hel å ren helst :D

men asfalt är ju plant, det var därför jag frågade lite hur andra hade tänkt!

tror du det är ok att leda då? Får ångest över att hon inte rör sig (har muskelproblem + är krubbitare, känns bättre om hon rör sig :crazy: )
(hade inte tänkt rida hårt, bara röra på henne)

å NU får jag ångest att jag inte bad stallägaren att släppa henne i lilla hagen som har lite gräs = mjukt för fossingarna...

På lillhästen har jag lärt mig att absolut inte rida med tappsko, han har alldeles för känsliga hovar för det. Sen har han mest tappat fram också.

På halvblodstanten kan jag rida i ridhus om hon tappat bak och inte hovis kommer på ett par dagar. Men jag undviker det helst.

Jag hade slagit på den innan jag hade ridit. Rider aldrig med mindre än fyra skor :angel:

Men är det fram eller bak? Fram skulle jag inte rida med bara en sko, så i värsta fall kan man väl dra av den andra framskon också. (OM hästen klarar att gå barfota en stund..)
Risken om du tar av andra skon är väl att hon "sliter" sönder hovarna och att hon blir öm så det är nog dumt att chansa..
Bak skulle jag nog kunna rida med bara en sko i nödfall och isåfall i ridhus där det är mjukt.

Ber om ursäkt för svammligt inlägg :angel:

jag hade iaf inte ridit, Men det beror ju på att vår häst förstör sin hov av minsta lilla efter tappsko. Han måste alltid ha skor på alla 4. Tyvär blir hoven förstörd när han går i hagen med om det är tappsko. :(
Kan tillägga att han är ett fullblod.

dEt beror ju på så mkt hur underlaget ser ut och hur bra hovar hästen har... Har man bra underlag tx i ett ridhus och hästen har hovar som inte har gått sönder skulle jag rida lite, men inte köra något träningspass direkt..

*svarar alla*

har inte tillgång till ridhus (speciellt inte sen bil-:devil: bestämde sig för att vara opålitligt så jag fick låna farmors = ingen dragkrok)...

så vid närmre eftertanke så ska jag självklart INTE rida... det är ett fullblod :cool:

Letade efter skon i hagen igår... hittade inte. hon har röda sulor så jag BORDE hitta den om jag letar i bättre ljus!
Om jag ska vara helt ärligt så vet jag inte om hon tappade den när jag red sist... i å med att hon har hela sulor så slarvar jag med att kratsa hovarna (finns ju inget att kratsa)... brukar checka att hon har skorna kvar lixom, men ja, kan inte svära på att hon hade det sist...

Ni skulle sett min min när jag skulle pilla ur skräp från broddhålet igår, och det inte fanns något, tog några sekunder innan jag registrerade att det var SKON som fattades :eek:, inte bara broddhålet :rofl:

ps: det var inte bara skon som fattades igår, halva hennes STJÄRN oxå... :mad: undra om man hittar den i hagen eller i något :devil:-halvblod eller :devil:-ponnys käft :mad::p

jag har aldrig *peppar peppar* haft tappsko. Tackar min svärfar för att han skor så bra!

men skulle jag ha en tappsko skulle jag bara slå på den igen.

jag har aldrig *peppar peppar* haft tappsko. Tackar min svärfar för att han skor så bra!

men skulle jag ha en tappsko skulle jag bara slå på den igen.

säg inte så! min hovis är bääääst å jag har gått å sagt så där i 3 år :p

Hur mycket han än har lagt ut skorna så har de suttit som berget!

Inte så lätt att slå på skon när man inte hittar den (+ att jag inte vet hur man gör, men ska nog tvinga hovis att lära mig :devil:)

Min nuvarande ponny går barfota aå de problmen har jag inte nu, men med min förr ponny så red jag inte. Skulle aldrig rida med 3 skor. Då det blir snedbelastning på hästen.

Nu när det frusit på o blivit halt hade jag inte ridit med tappsko om jag var du, för stor risk att hästen slinter o får en sträckning. Hade det varit bättre väder hade jag tagit av den andra skon oxå (vet inte om det var fram el baksko du tappat men säg om det vart bakskon hade jag ryckt den andra bakskon oxå) dvs om hästen inte är EXTREMT hovöm. Bara så man rider så det blir "jämnt" så hästen inte går o snedbelastar.
Ja ja, var det någon som förstod hur jag menar? Lättare att formulera i huvudet än att få ner i print :)

nej hittar man den inte kan det bli problöem, men jag bor jättenära häkks, och köper alltid mina skor där så har ajg ingen hemma o inte hittar den, så behöver jag bara åka dit och köpa skor.

nä, hon ska vara hel å ren helst :D

men asfalt är ju plant, det var därför jag frågade lite hur andra hade tänkt!

tror du det är ok att leda då? Får ångest över att hon inte rör sig (har muskelproblem + är krubbitare, känns bättre om hon rör sig :crazy: )
(hade inte tänkt rida hårt, bara röra på henne)

å NU får jag ångest att jag inte bad stallägaren att släppa henne i lilla hagen som har lite gräs = mjukt för fossingarna...

Jag förstår ditt problem, men även asfalt sliter på mjuka hovar, dock om du bara leder kanske. Se upp nu när det är kallt och halt bara.

Har du ingen equiboot eller liknande, ett måste för fullblodsägare:angel: Faktist jättebra just för att kunna skritta o röra på hästen när den tappat en sko. Eller nån i din närhet som har en?

Annars, led på mjukt underlag om du hittar.......möjligen.

Förstår dilemmat, verkligen men risken är ju att hon trasar upp hoven = svårt att slå på skon sen, samt får stengallor o blödningar som späkar långt efter det att skon kommit på:crazy:

Då har jag Old Macs boots jag använder. Det funkar alldeles utmärkt.

Jag har oxå barfotaboots som reservhjul.

Skulle inte leda. Ska den sko gå med sko, sula o brodd på det andra benet?

Lär dig slå på tappskor. Om nu hoven är intakt så kan mkt hända tills hovis kommer.:crazy:

en stallkompis har :idea: fast hon har halvblod med dasslocksfötter, så det kanske inte funkar :p

I will!

låter ju bra att kunna... ska lära mig att ta bort skor oxå!

Fast i just detta fall så hade det inte spelat så stor roll, hittar ju inte skon...

jaja, snart är det tisdag, såg i min kalender att det är 5 veckor på fredag, å hon skos var 5-6:e vecka, så på tisdag kan hon få nya runt om, så slipper hovslagaren komma å bara slå på EN sko :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka