tappsko - rider ni då?

Sv: tappsko - rider ni då?

Så mkt ändrar de sig inte från ena gången till den andra.
Tycker om nötta skor - de sitter kvar bättre- antagligen för att de är lättare;)

Skulle inte ha ridit, dels blir det ju rätt ojämnt om den har sula + sko på de andra fötterna, och dels så är risken stor att den ömmar gissar jag om ni har sula FÖR ATT den ömmar?

Men har man snö eller gräsunderlag alt. "mjukt" grus (om den inte ömmar på gruset såklart, men det märker man ju snabbt och kan vända isåfall) kan man ju ta en promenad om man är orolig för stelhet eller rastlöshet, eller bara checka av läget och se hur öm eller oöm den verkar.

I ridhus eller på ridbana kan jag tänka mig att rida vid tappsko men inte på hårt underlag, då blir höjdskillnaden tydligare. Men riskerar det att bli långvarigt eller att man inte har tillgång till ridhus/ridbana då drar jag hellre av skorna. Om det nu går, hästar är ju olika känsliga på den fronten. Har haft en häst som kunde se blockhalt ut om han tappade en framsko och då blev det ingen ridning utan på med sko snabbt som attan!

Skulle inte ha ridit, dels blir det ju rätt ojämnt om den har sula + sko på de andra fötterna, och dels så är risken stor att den ömmar gissar jag om ni har sula FÖR ATT den ömmar?
Sulan har hon för att hon får extremt tunna sulor när det är blött ute (de blöder om hovis raspar typ). Dock var den väldigt fin när jag tittade på hoven, tryckte å höll på, å då ömmade hon inte...
Så jag antar att den är bra NU (men vill inte riskera att något går upp eller hovböld osv...)

håll tummarna för att hovis svarar imrg + har TID imrg!!! :bump:

ÅHHHHH *glad* jag har VÄRLDENS BÄSTA HOVSLAGARE :love:

ringde nu (bad om ursäkt att jag ringer på helgdag å allt)... å han kommer imrg!!! :banana: :bow:

pålle tycker tydligen synd om sig själv i hagen (oooont i tassen)...
har inte varit där sedan i lördags kväll (har fullskötsel och litar till 110% på stallägaren)... men i morgon kommer morotspåse å matte å bäst av allt, HOVIIIS!!!

investera i boots för kommande tillfällen eller lär dig slå på skon:devil:

jag ska föreslå det till min hovis imrg... han som tar 100år på sig i vanliga fall kommer väl kräkas när jag vill testa att slå på alla skor :rofl:

om han inte ömmar så rider jag i typ ridhuset där det inte är så jätte hårt underlag.
tappar han fram vilket han gör 99% av gångerna så rider jag inte, han e jätte öm fram. tappar han bak så rider jag för där är han inte öm. men jag försöker som sagt hålla mig till ex rishuset där broddarna ordentligt sjunker ner i underlaget så här vid vintertid.

så länge han inte blir öm eller att det blir några andra problem och att det inte är under en FÖR lång period så tycker inte jag det är någon fara.

ed, handlar det om en häst som behöver sula vid skoning så skulle jag inte rida. min skulle ev behöva det fram och vi skulle tagit på det men så kom vintern så blev det snösula ist. men som sagt, en häst som ömmar ska man inte rida på

Senast ändrad:

en fråga till:

hovis kommer ju som sagt var imrg... är det läge att låta hoven vila en dag med sko oxå?
hon är varm i benet, men det är ju för att hon är ömfotad...

(hinner nog inte rida och behöver lite ja-svar :angel:)

om hon är öm så kan det nog behövas, ömheten lär ju inte försvinna på två sek. MEN du ska väll se på henne och känna hur hon känns, ev kan det kanske vara bra att gå ut och promenera med henne vid hand så hon får känna att det är normalt nu igen.

jag hade rådfrågat hovis va han tycker.

ja såklart jag åker dit!!!

det är bara nu jag har jobbat så mkt, känts onödigt att åka dit när man inte kan göra så mkt, fanns ju inget jag kunde göra lixom + att stallägaren håller koll på henne :)

hon kan behöva sakna matte lite oxå :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka