tappsko - "reservhjul"?

asfaltsflickan

Trådstartare
Nu har medryttarpållen dragit av sig en sko igen, och eftersom han ändå ska skos om på måndag kommer inte hovis ut och slår på den (förståeligt visserligen, men väldigt irriterande att inte kunna rida på hela helgen).

Jag håller som bäst på att leta tappskokurser, men det verkar som vanligt inte finns något i min del av landet hittar, ingen info på nätet iallafall, och vet inte alls var jag ska leta i övrigt. (Om någon känner till om det hålls tappskokurser någonstans i närheten av Göteborg får ni gärna skicka ett PM!)

Har därför börjat snegla lite åt boots-hållet, vet ju att det finns de som använder easy boots/old macs och liknande som reservhjul vid tappsko. Hur fungerar det egentligen? Blir det inte en viss snedhet, eftersom bootsen inte har samma tjocklek och vikt som järnskor? Och vilka boots är bäst om man bara ska använda en som tillfällig ersättning för järnsko? Jag bör väl köpa två iallafall, eftersom han plockar av sig både fram- och bakskor, och hovarna ser väl annorlunda ut fram & bak?

Har ni tips eller erfarenheter skulle jag bli enormt tacksam om ni ville dela med er.

Sv: tappsko - "reservhjul"?

...och jag borde ju ha kollat så att jag verkligen var inne på utrustning, som jag trodde, när jag skrev denna... *skäms* :o
F'låt, moderatorn!

Senast ändrad:

Liknande trådar

O
Hästvård Eftersom min ena unghäst springer av sig framskor som jag själv byter strumpor, så har jag nu börjat snegla lite på andra alternativ...
Svar
14
· Visningar
1 759
Senast: Oggie
·
Utrustning Har tröttnat på att låta klumpiga medryttarpållen stå varje gång han trampar av sig en sko, så nu har jag beställt en easy boot till...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: Moniq
·
P
Hästvård Med tanke på tidigare tråd om Old Mac´s och boots i allmänhet, så skulle det vara intressant att höra vad hovslagarna har för...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Paso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka