Tappsko = dra av den andra också?

Thera

Trådstartare
Hur gör ni, tar ni av andra sidans sko också om ni har en tappsko bak?

Det känns inte lönt att ta ut hovis nu för den, det är bara två veckor till han kommer igen. Och så hittar jag inte tappskon heller. Lagom kul detta.. :(

Sv: Tappsko = dra av den andra också?

Min medryttarhäst har en tappsko bak, och vi har inte tagit bort den andra... Det går bra eftersom hon inte är ömfotad..Och hovis ska komma snart ändå...

Nej, jag drar inte av den andra.

I möjligaste mån slår jag på en annan så hästen slipper gå barfota tills hovis kommer.

mvh Eva

klarar hästen av att gå barfota utan att förstöra hovarna skulle jag dra av den andra, annars skule jag alltid spara skorna hästen hade innan för att kunna slå på en gammal sko om hästen får en tappsko som inte hittas..

om hästen kan undvaras och inte rids under tiden den har tappsko skulle jag kanske låta det vara, men en häst som man rider kan bli sned eller få ont i sina muskler av att vara ojämn, både ojämn i höjden och tyngden..

läste en forskningsrapport som några elever vid strömsholm gjort det senaste året (tror jag) där dom testat hur hästens steg färändrats vid barfota, lätta skor, normala skor och extra tunga skor och det var markant skillnad i steglängden med olika vikt på skorna och barfota.. så det ÄR skillnad även om en del säkert säger "ähh det är juh bara en hästsko, hästen märker inte viktskillnaden" men det gör dom alltså :)

Jag tar inte av den andra skon, eftersom min häst bara flisar upp hovarna om hon går barfota.

Sedan skulle jag leta ända till jag hittar skon o sen låta pappa sätta på den, om den är jämn o så.:)

Det blir ju säkerligen jämnare för hästen att gå utan båda där bak, om man skall tänka på vikten o.s.v.Men sedan, som ni andra säger, det beror helt på din häst. Men jag antar att eftersom du tänker en tanke åt det hållet kan han inte ömma speciellt mycket? Om du rider mycket i skogen istället och tar av båda, låter hästen vila lite under dom två veckorna så ska nog allt ordna sig.

Förr drog jag inte av dom eftersom hästen knappt kunde gå utan men nu drar jag av och väntar på hovis kommer nästa gång.

Då han klarar att gå barfota så låter jag hellre honom göra det än attdet är ojämt

Jag har en sån där kuse med kexhovar så om han får en tappsko blir det nästan boxvila tills hovis kommer, annars finns det inget att spika i :(
Hade jag haft en häst med bra hovar hade jag slagit på skon själv, om det inte var för mycket att rikta till, eller tagit av den andra.

Slår på en ny sko! Skulle aldrig låta mina hästar gå barfota... Vill undvika hältor nämligen=)

Jag skickar iväg ett paniksms (sms är en underbar uppfinning, du kan få tag på folk dygnet runt utan att behöva väcka dom lr egentligen störa dem) och ber hovis komma ut tidigare, visst är det någon dag så är det lite skitisamma, men 2 veckor, aldrig. I värsta fall - ring annan hovslagare, haru tur är det antagligen någon annan i stallet som ska ta ut "sin" hovslagare o då kanske du kan be denne att slå på tappskon för en billig (gratis?) peng? :)

Thera skrev:
Hur gör ni, tar ni av andra sidans sko också om ni har en tappsko bak?

Det känns inte lönt att ta ut hovis nu för den, det är bara två veckor till han kommer igen. Och så hittar jag inte tappskon heller. Lagom kul detta.. :(

Jag skulle tagit av den andra med. Fast som du säger så är det bäst att slå på tappskon. Det kan du avhjälpa till nästa gång genom att spara de skor som hovslagaren tar av (och märka dem så du vet till vilken fot de hör) och slå på och därmed inte behöva hitta tappskon.

Förutsätter att du har tappskokompetens. Annars skulle jag inte hålla på att varken ta av skor eller slå på tappskor.

Hälsning Maja

Är det två veckor försöker jag få ut hovis innan. Om det av någon anledning inte går så drar jag av den andra skon med - motvilligt.

Mina kaar dock hyfsat att gå utan skor om de inte rids, de har sönder hoven lite men det brukar gå spika på ny. Min kallblodsdam jag hade däremot där drog jag INTE av och så var det liten sjukhage tills hovis kunde komma.

Jag har tappskokompetens men sålänge sen jag använde den så jag törs inte spika på själv. Bättre överlåta det till de som kan..

Tappar de fram drar jag inte av, då de ömmar för mycket.

lilla_maaliiin skrev:
Jag skickar iväg ett paniksms (sms är en underbar uppfinning, du kan få tag på folk dygnet runt utan att behöva väcka dom lr egentligen störa dem) och ber hovis komma ut tidigare, visst är det någon dag så är det lite skitisamma, men 2 veckor, aldrig. I värsta fall - ring annan hovslagare, haru tur är det antagligen någon annan i stallet som ska ta ut "sin" hovslagare o då kanske du kan be denne att slå på tappskon för en billig (gratis?) peng? :)

Inte lite fräckt att någon annan hovis skall spika tappskor billigt eller, som du ser det, helst gratis åt dig.

mvh Eva

Klarar din häst av att gå barfota skulle jag dra loss den andra.

Men i andra fall skulle jag låta bli faktiskt så länge h*n inte är ömfotad så ska det nog gå å ta en skritt tur lite då & då tills hovslagaren kommer :)

Svarar alla..

Jo, hon är ganska ömfotad på grus framförallt, men vi kan ju hålla oss därifrån egentligen. Tänkte mest om det kan vara farligt rent belastningsmässigt att bara ha en sko bak.

Men hon verkar inte direkt lida, så vi kanske låter den sitta. Eller, hon fixar säkert att ta av den själv också ska ni se.. :mad:

Jag har inte själv tappskokompetens, men min gamla stallägare har, och vi ska ändå till honom på tisdag för ET-besök, så hade jag bara hittat skon hade han kunnat slå på den. Eller eventuellt ta av den andra.

Tack för synpunkterna!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 014
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2
Svar
37
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka