Tappat vikt!

F

Frågvis

Två av våra ponnier tappade mkt i vikt i jan/feb trots noga räknade foderstater, veterinärkoll, flera avmaskningar, massor av mineraler och vitaminer (och soja och så vidare). Nu har de nästan fri tillgång till hö och får mkt kraftfoder (mer än dubbelt mot vintrarna innan). Båda är pigga och verkar må bra men de är hemskt magra (tycker jag, andra tycker att det inte är så farligt). Tips på hur man ska får upp hullet på dom? Vet. sa att vi skulle rida och tävla som vanligt och att de skulle ta sej på sommarbetet... men vi har inte bete förrän i Juli... Ska vi byta ut havren mot krafft? Eller ställa av dom tills de återfått hullet (fast det är ju oxå mitt i tävlingssesongen, de vintervilade 6 veckor).

De äter/dag (uppdelat på tre mål och ibland extrahö i hagen):

c-ponnysto: obegränsat med hö, 2 kg havre, 0,5 korn, 4 l uppblött betfor, mineraler, b-vit, soja, vitlök,

b-ponnysto: obegränsat med hö, 1 kg havre, 3 liter uppblött betfor, mineraler, b-vit, soja, vitlök,

Jag kan ej få höanalys i år på grund av att höet kommer från många olika åkrar...

Kan tilläggas att vi har flera andra ponnier som inte har samma problem... utan tvärtom är lite väl runda om magarna :)
 
du kanske kan lägga till lite mer korn?
det är ju "ganska" fettrikt..
 
Hjälp! Det låter som om något blivit knasigt hos dina små pållar. Hur ofta får de kraftfoder? Har ni ändrat något från tidigare år?
 
hej. jag har för mig att hästar tappar i hull om de inte trivs,de kanske känner sig stressade eller pressade,inte trivs i en viss hage,ändrade rutiner mm.
och trivs de inte så hjälper det nog inte hur mycket mat du ger dem,de mår inte bra psykiskt!!! men det e bara ett förslag,jag vet ju inte. :)
 
Vissa hästar kan ju vara väldigt känsliga när dom fäller så att dom magrar av lite.. Det kasnke kan vara därför?
 
Olja av olika slag är väl mkt fettrikt? Rapsolja, matolja, majsolja etc. Sen smörjer det tarmarna också. :)

Mvh Huntress
 
Hej och tack alla! :love: Glömde skriva ett par saker innan, sambo som ville ha tillgång till datorn ;), de får olja två av målen, de äter minst tre gånger på dagen (ibland extra hö i hagen). Vi har eget litet stall hemma så trivs gör de alldeles säkert. Vi tror att de tappade vikt på grund av mask, vi avmaskade de flera gånger jan/fab/mars enligt vets anvisningar. Han säger att på grund av att vi använt olika preperat och avmaskat med rätt mellanrum så bör de inte ha mer mask nu... Han tycker att jag inte ska bry mej så mkt om att de är magra utan att de äter upp sej när de kommer på sommarbete... (men det är flera månader dit... de behöver sitt hull nu) Så orsaken till att de tappat vet jag nog men inte hur jag ska få dom i hull igen... tycker att jag inte kan öka mer men kanske byta till korn eller någon sorts krafft?
Tacksam för alla tips... :)
 
Glömde som vanligt lite :smirk:

Vi har i stort sett oförändrat foderstat till c-ponnyn, det vi lagt till är korn och olja plus att hon får mer än förra vintern.

B-ponnyn gick förra vintern på krafft grund och ensilage. Vi bytte i juni förra året då vi flyttade och inte var beroende av vad som fanns att tillgå i stallet (eget stall nu). Kan ej ha ensilage nu på grund av att c-ponnyn inte tål det (får kolik).

Båda har innan varit extremt lättfödda och haft mer problem med att de varit för tjocka... c-ponnyn är egen uppfödning och är tretton år nu...
 
Du har inte funderat på att göra ett träckprov? En veterinär kan aldrig säga att hästen inte har mask bara för att den är avmaskad. Dessutom skulle jag råda dig till att göra varsitt blodprov på hästarna, det finns mycket att hämta via bloprov. Bara små tips.
 
Men hjälp igen! Sa veterinären att ni skulle avmaska vuxna hästar i jan, feb och mars??? Risken är att det blivit värre... alltså många maskar har väckts upp som borde legat i vila.

NÄR ska veterinärerna inse att man FÖRST gör träckprov för att veta VILKEN mask man ska bekämpa.

Vilket medel användes och vilken mask påstod veterinären att det var? Och vaddå olika medel? Kan han NÅNTING om parasitologi?
 
:bow: :bow: :bow:, bra sagt Magdalena!!! Veterinärer borde verkligen plugga på det här med hästens inälvsparasiter, de flesta säger som du sa, det är BARA att avmaska, då tror de problemet är löst. Idioter :mad:
 
har du mockat ut hagen efter det att du avmaskade, för annars så kan det hända att dom får i sig mask igen om dom äter utav skiten som ligger där.
hur ser deras muskler ut och deras pälskvalitet, har dom börjat tuna ut i muskler oxå, så kan det ju bero på att dom har fått för lite proteiner och om pälsen börjar se sämre ut så har det oxå med proteiner att göra.
finns ju så mycket saker som det kan bero på, men jag tycker att en hel del andra personer har fått med resten, så vitt jag vet. :)
 
Kan det inte vara så att höt är proteinfattigt? Om du inte kan få analys kan du väl inte veta vad höt innehåller? Säg att du har analyserat ett bra parti och räknat på det, då stämmer det ju inte alls med nästa parti som kanske är MYCKET sämre.

Jag skulle nog misstänka grovfodret (dåliga värden) i första hand och sen maskangrepp. :)
 
Hej alla... vad gulliga ni är... så glad för all hjälp... :love:

Träckprov- Jag frågade vet. om vi inte skulle göra ett sådant men det var ungefär bortslösade pengar... men två olika prep. så skulle allt vara borta... Första gången vi avmaskade i slutet på jan. så såg vi en mask (stor blodmask enligt vet. på vår beskrivning). Noremectin heter det ena preparatet iaf... har inte kvar mer av det andra och kommer tyvärr inte ihåg vad det var... iaf så skulle vi ta dubbelt av det vi använde sist för att det även skulle ta bandmask...

Hagen- Vi har hagar på över två tunnland och kan inte mocka allt... skulle delat av en bit men marken var frusen...

Muskler- C-ponnyn har ordentligt med muskler, har nog aldrig varit i så fin form och så välmusklad som nu!!! Det som syns på henne att hon är mager är lite på korset (spetsigare) och att man kan ana revbenen under schabraket. Pälsen är mkt fin och glansig, hon är helklippt och mkt kort i pälsen. B-ponnyn däremot är lite raggig i pälsen (men det beror nog mest på att hon var helklippt och inte blev klippt igen när hon skulle). Hon har tappat en del muskler och ser lite skraltig ut.

Höet - Köper vi av vår granne och han kommer med hö för en vecka i taget (inte någonstans att förvara mer just nu). Han säljer hö... och alla andra hästar som går på hans hö är välmående... som de andra två vi har...

Jag försökte ringa idag så att B-ponnyn får komma in på klinik och gås igenom... tyvärr fick jag inte tag på någon idag... men det får jag säkert imorgon... tyvärr så brukar det ju vara flera veckors väntetid...
 
Att göra träckprov är ALDRIG bortkastade pengar, be din veterinär fara o flyga! Blir så arg när jag läser sådant :mad:. Det är bara ett tecken på okunskap från veterinärens sida. När du gör träckprov vet du ju vilken mask du skall bekämpa.
När jag läser ditt inlägg om hästarna är proteinbrist det första som poppar upp i huvudet, du skriver att man kan ana revbenen samt att hon är toppig över korset. Hade det varit mina hästar hade jag ökat på Mj något men framförallt hade jag lagt på mer proteiner, äter de lucern? Det är ett utomordentligt bra fodermedel när man vill öka på proteingivan men ändå inte öka alltför mycket på Mj.
Jag hade försökt få i dem runt 1 kg var och sedan är det bara och vänta på resultatet. Mina kräver betydligt mer än vad tabellerna visar, de har ändå fri tillgång på ett grovfoder av hög kvalité men behöver ändå tillägg på 0.5 kg Krafft Pluss Grön (fd Breed) för att se bra ut.
Lycka till
 
Bara den kommentaren visar att du verkligen behöver byta veterinär! Dessutom hade det varit smartare om han varit insatt och gett dig recept på Equimax som tar både blodmask (samma substans som Noromectin) och bandmask i en dos. Det du gjorde nu var att du tog blodmasken med dubbla medel vilket INTE är så klurigt när det gäller t.ex resistensutveckling. Skulle du gett två medel skulle du använt t.ex Noromectin och sen Droncit som tar BARA bandmasken.

De pengar du la på avmaskning blev ju dyrare än ett träckprov, och då hade du kunnat utesluta eller bekräfta maskproblem.
 
Hjälp! Den stora blodmasken är ju den mask som förorsakar de största skadorna hos hästen. Sviterna efter den är inget kul alls, jag vet. Tycker också att det låter som att din veterinär behöver bytas ut. Gör träckprov så att du får reda på hur det ligger till och hur du ska gå till väga efter det.
Hoppas att du får bukt med det. :)
 
Hej alla! Tänkte ge en liten uppdatering som egentligen inte är så kul... :cry:

Skulle in med B-ponnyn till klinik för att utredas men tyvärr så hann vi inte så långt utan fick idag åka in akut... ponnyn såg livlös ut och vill inte ens gå ut...

Men iaf så hade hon anemi och det förklarar tydligen att hon inte tagit sej fast hon får enormt mkt foder. Blodprover och träckprov är nu skickade så imorgon får jag veta om det är något mer...

Kort sagt, jag har lärt mej ett par saker: lita aldrig på vaga svar av en vet. utan åk in och få det utrett (vi ville ju få något ordentligt gjort för redan två månader sedan men vi skulle ju vänta för hon skulle ta sej på sommarbetet) och att skicka träckprov när man är osäker på avmaskningen... Nu hoppas jag att läxan inte blir alltför dyrbar bara... :cry:
 
Och dessutom försöker jag få tag på bete redan nu så vårt bete kan vila...
 
Nej vad tråkigt! :( Vad är eg. anemi för ngt? Du måste skriva och berätta hur det går... *Håller tummarna*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 185
Senast: Maria_81
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 777
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp