F
Frågvis
Två av våra ponnier tappade mkt i vikt i jan/feb trots noga räknade foderstater, veterinärkoll, flera avmaskningar, massor av mineraler och vitaminer (och soja och så vidare). Nu har de nästan fri tillgång till hö och får mkt kraftfoder (mer än dubbelt mot vintrarna innan). Båda är pigga och verkar må bra men de är hemskt magra (tycker jag, andra tycker att det inte är så farligt). Tips på hur man ska får upp hullet på dom? Vet. sa att vi skulle rida och tävla som vanligt och att de skulle ta sej på sommarbetet... men vi har inte bete förrän i Juli... Ska vi byta ut havren mot krafft? Eller ställa av dom tills de återfått hullet (fast det är ju oxå mitt i tävlingssesongen, de vintervilade 6 veckor).
De äter/dag (uppdelat på tre mål och ibland extrahö i hagen):
c-ponnysto: obegränsat med hö, 2 kg havre, 0,5 korn, 4 l uppblött betfor, mineraler, b-vit, soja, vitlök,
b-ponnysto: obegränsat med hö, 1 kg havre, 3 liter uppblött betfor, mineraler, b-vit, soja, vitlök,
Jag kan ej få höanalys i år på grund av att höet kommer från många olika åkrar...
Kan tilläggas att vi har flera andra ponnier som inte har samma problem... utan tvärtom är lite väl runda om magarna
De äter/dag (uppdelat på tre mål och ibland extrahö i hagen):
c-ponnysto: obegränsat med hö, 2 kg havre, 0,5 korn, 4 l uppblött betfor, mineraler, b-vit, soja, vitlök,
b-ponnysto: obegränsat med hö, 1 kg havre, 3 liter uppblött betfor, mineraler, b-vit, soja, vitlök,
Jag kan ej få höanalys i år på grund av att höet kommer från många olika åkrar...
Kan tilläggas att vi har flera andra ponnier som inte har samma problem... utan tvärtom är lite väl runda om magarna