Zizzy
Trådstartare
Fick ett samtal om en valp som tappat päls på övre delen av frambenen, likadant på båda benen, endast framsidan.
Inget kli, inte skrovlig i huden, inga hudförändringar alls bara tappat pälsen.
Uppkommit på bara några dagar, helmysko!
Vad i hela friden kan detta vara?
Jag som har stor Demodex skräck målar ju genast upp värsta scenariot för valpis..
Men det låter ju inte riktigt som det ändå?
Matte hade först en tanke på att valpis skavde av pälsen med tuggben, men efter ha studerat valpens beteende känns detta otänkbart.
Det märkliga är ju att det är lika mycket på båda frambenen och så jämnt fördelat?
Veterinär är så klart kontaktad, men ingen verkar vilja spekulera i det alls innan besök..
Ägaren hade frågat olika vettar om de kunde skrapa för Demodex, en vette tyckte det var onödigt och ville sätta in behandling direkt! (
)
En vette erkände att han inte hade kunskap om Demodex och den tredje sa att Demodex är jätte svårt att diagnostisera.
Någon av dem sade att det kan vara orsakat av något baktriellt?
Hunden befinner sig i Luleå, så jag själv kan inte rekommendera en veterinär.
Just i detta nu ringer hon runt lite till Sveriges stora kliniker för att få tips och råd, och jag vänder mig till allvetande Bukefalos.
Inget kli, inte skrovlig i huden, inga hudförändringar alls bara tappat pälsen.
Uppkommit på bara några dagar, helmysko!
Vad i hela friden kan detta vara?
Jag som har stor Demodex skräck målar ju genast upp värsta scenariot för valpis..
Men det låter ju inte riktigt som det ändå?
Matte hade först en tanke på att valpis skavde av pälsen med tuggben, men efter ha studerat valpens beteende känns detta otänkbart.
Det märkliga är ju att det är lika mycket på båda frambenen och så jämnt fördelat?
Veterinär är så klart kontaktad, men ingen verkar vilja spekulera i det alls innan besök..
Ägaren hade frågat olika vettar om de kunde skrapa för Demodex, en vette tyckte det var onödigt och ville sätta in behandling direkt! (
En vette erkände att han inte hade kunskap om Demodex och den tredje sa att Demodex är jätte svårt att diagnostisera.
Någon av dem sade att det kan vara orsakat av något baktriellt?
Hunden befinner sig i Luleå, så jag själv kan inte rekommendera en veterinär.
Just i detta nu ringer hon runt lite till Sveriges stora kliniker för att få tips och råd, och jag vänder mig till allvetande Bukefalos.