Tappat motivationen på grund av alla skador

gicageli

Trådstartare
Jag tog för ca fem år sedan upp ridningen efter 6 års uppehåll. Tidigare red jag på ridskola och hade olika medryttarhästar. Red väl dressyr LB/LA nivå och var glad och nöjd med det. Kom sedan igång med ridningen efter uppehållet, tog lektioner, var halvfodervärd/medryttare och skaffade sedan min häst i januari 2011 med tanke på att träna och tävla små lokala tävlingar. Cris som han heter har tidigare tävlats i hoppning och var tänkt som läromästare. Sedan augusti 2011 har han dock behandlats för dels knäledsinflammation och sen också en gaffelbandsskada och en skada på djupa böjsenan. Det blev alltså bara ridning i 8 månader och vi hann aldrig börja hoppa men tränade lite dressyr. Nu kom vi igång igen i juni efter att veterinären gett klartecken efter en hel vinter/vår med behandling och rehabilitering. Nu känns han dock efter två månader knackig igen. Jag tror att hans dagar som ridhäst i fart fall för träning är över, kanske kan man rida ut några gånger i veckan men inte mer. Detta har gjort att jag stagnerat helt i min ridning och nästintill tappat motivationen. Jag älskar dock min häst och ville så gärna att han skulle hålla. Nu vet jag inte ut eller in. Alla i min omgivning tycker ju att jag ska göra mig av med honom på ett eller annat vis. Jag tycker dock han är för bra att avliva då han går igenom böjprov ua på alla fyra benen. Dock är det ju svårt att sälja honom och jag är ju noga med vad han hamnar i så fall. Uch detta är så svårt funderar på att sluta helt och reparera min ekonomi och alla känslor efter detta skadefyllda år men jag älskar ju att rida och vara i stallet. Samtidigt är ekonomin ansträngd nu efter alla veterinärbesök och det känns galet att lägga så mycket pengar på en häst man inte kan rida ordentligt. Vet inte vad jag vill med tråden, mest gnälla kanske eller höra om någon känner/varit med om liknande och hur ni löste det?
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Hej!

Jag vet precis hur du känner dig, tyvärr har jag ännu inte funnit någon lösning.

Min pålla har stått sen september förra året, vi började sätta igång henne i april och efter 2 månader blev hon sämre igen. Nu har vi försiktigt börjat skritta igen

Under året som gått har jag knappt ridit alls, jag utvecklas inte längre och jag har inte råd att rida lektion på annan häst eftersom pållan inte direkt kostar mindre som skadad. Jag hade redan tänkt att bara ge det 6 månader till för att se om glädjen kom tillbaka när jag kunde rida ordentligt men nu är det minst 3 månader till i långsamma gångarter rakt fram.

Motivationen är typ 0 och hästan mest ett tråkigt måste. Hon måste dessutom skötas om varje dag så lämna tex på bete funkar inte heller. Men alternativet just nu är avlivning och jag är inte riktigt redo för det med en häst jag ändå tror kan bli frisk.

Lavinia
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

För 10 år sedan åkte jag 60 mil bort och köpte min häst. Det visade sig efter några veckor att något var fel, efter ett par månader åkte jag till klinik och röntgade - ks. Efter det var det 6 månader med klinik (10 mil enkel resa) varannan vecka och promenader. Kändes som jag köpt mig sveriges största hund ;)
Med åren som gått har 3 av 4 ben behandlats till och från, han har pålagringar båda fram, knäledsinflammation höger bak, kissing spines och blivit opererad två gånger för cancer. Vi åker fortfarande till klinik för ren koll minst två ggr/år.
Allt beror ju på vad som är viktigast för dig. Jag köpte min häst för träning/tävling men fick en skogsmulle som är min bästa vän som jag offrar mitt liv för! :love:

Jag kan säga att jag i många, många år fått höra att jag borde ta bort honom och skaffa mig en "riktig" häst. Mitt liv - mitt val! Så länge han inte lider och vi kan fortsätta arbeta (måste arbetas minst 5 dgr/v året runt) så kör vi på. Arbete kan vara allt från att rida (rider kanske 5-6 ggr/månad), tömkörning, promenader eller bus i paddock.

Nu har vi flyttat till gård så jag kan ägna mig helhjärtat åt honom och hans kompis utan andras åsikter, underbart :) :bump:

Vet inte vad jag vill säga annat än att gå på din egen magkänsla! Vill du inte vara utan träning/tävling så är det bättre att ta bort hästen än att ni båda två vantrivs. Lycka till oavsett hur du väljer!
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Det du kallar skador, kallar jag symtom på överansträngning. Åtminstone knä och gaffelband.
Kan vara att du missat något i träningsupplägget för den här individen, kan vara att den här individen inte håller för dressyrträning (tyckte jag att jag läste att du hållit på med).

Hur är det med utrustningen?

Skiljer sig ditt sätt att träna hästen markant från hur den fått jobba tidigare?

Och - inte oviktigt - hur gammal är hästen?
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Precis samma sits som för mig! Cris kan inte gå på bete eller lösdrift annars vore ju det ett alternativ och att avliva honom känns inte rätt. Jag ska åka ut och se hur han känns i eftermiddag då jag varit borta i helgen. Uch dessa djur. Inte så kul när man bara får betala veterinärräkningar och mocka...
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Tack för ditt svar! Alla har så mycket åsikter och visst de har ju rätt i viss mån då ekonomin inte är den bästa eftersom jag också separerat från min sambo. Men att vara utan både sambon och hästen känns som ett stort svart hål. Just nu är han lite som du säger, en stor dyr hund ;)
En tjej vill eventuellt ha honom på foder för lättare ridning och det kanske kan fungera. Men känns så svårt att lämna iväg honom.... Uch jag får fundera lite till tror jag.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Jag hann aldrig börja träna ordentligt för jag fick honom på vintern och då skrittade vi bara eftersom det var fruset ute och jag hade inget ridhus då. Sadeln är utprovad och han är kollad av veterinär, har inga problem med ryggen. Jag hann sedan ha ca 5 dressyrträningar 30-45 minuter för instruktör och sedan började problemen. Hästen är nu 17 år, 15 när jag köpte. Har tidigare tävlat svår hoppning.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Det kan ju vara så att åren som svårklasshäst har satt sina spår, och han helt enkelt är slut i benen nu. Det är ju ändå en rätt stor påfrestning för kroppen att tävla på den nivån, alla hästar håller inte såpass bra att de är friska och pigga när de blir äldre.

Vad vet du om hans skadehistorik, hade han varit skadefri innan du köpte honom, eller är det gamla problem som återkommit? Hur kom det sig att han såldes som dressyrläromästare som femtonåring efter att ha varit hopphäst?
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Mmm..

Och inte att glömma: Spendera minst 1 timme/dag med att åka till och från stallet och sen ca 30-40 min med att jaga hästen i hagen, för häst är sååå pigg och mår såååå bra och vill inte aaaalls komma in.. Min kan just nu gå på bete, men kan inte lämas vind för våg utan måste ses till varje dag för skötsel av skada, så jag slipper iaf mockningen.

Det är såå svårt när man tycker om dom och så gärna vill ha dom kvar, fast i friskt tillstånd såklart. När sen motivationen dalar på det och man helst av allt bara vill gömma sig i en håla.. Och på det ekonomin som bara blir sämre och sämre och inte har man direkt nån glädje av sin svindyra hamster..

Min är klart yngre än din och har inte alls haft en så lång karriär bakom sig, hon har knappt hunnit börja tränas innan problemen dök upp *suck*.

Svårt det är också när hästen inte visar ont helt klart, utan bara känns lite "knackig". Min blir ömfotad, jag känner det, men varken dressyr-eller hopptränare har sett nåt, men när jag åkt in har där definitivt varit hälta om än svag sådan. Just nu känns det som om vi precis hinner börja trava varje gång och sen är pållan där igen, kort i steget och allmänt ovillig att gå fram. Och nu vete 17... Så tråkigt när hon egentligen är en riktig arbetsmyra, nu vill hon helst stå still och inte vara med längre.. :(

Jaja.. Vi får väl hålla varandra "sällskap" med våra halta lytta hamstrar..

/Lavinia

Precis samma sits som för mig! Cris kan inte gå på bete eller lösdrift annars vore ju det ett alternativ och att avliva honom känns inte rätt. Jag ska åka ut och se hur han känns i eftermiddag då jag varit borta i helgen. Uch dessa djur. Inte så kul när man bara får betala veterinärräkningar och mocka...
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Jag vet att han har ett ärr efter en senskada på samma ben sedan innan som bedömdes sakna betydelse. Jag fick veta att han börjat stanna på hinder (skulle såklart reagerat men var oerfaren och litade på dem) men att han var genomgången och man inte hittat fysisk orsak och att det troligtvis enligt dem "satt i huvudet". Han gick igenom klinikbesiktning ua förrutom då ärret efter den gamla skadan som bedömdes sakna betydelse.....
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Han såldes inte som dressyrläromästare och allroundhäst mot hopp men det visade sig att han inte höll att hoppa med eftersom han skadade sig innan vi ens börjat hoppa. Det var därför jag som valde att behålla honom och rida dressyr på låg nivå för att jag tycker om hästen.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Ja det får vi göra! Dyr hamster var ordet..... Blir väl en tur till veterinären nästa vecka men det är banne mig den sista....
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Usch..

Hoppas det går bra hos vet.

Jag har bestämt mig för att ge min stjärna en chans till, jag kan inte leva med mig själv att ge upp än. Nu har hon fått träffa ET som tyckte helt andra saker än vet. hittat tidigare. Hon behandlade med nålar, kiro och massage och kommer tillbaka om 3 veckor (ville 2 men jag är bortrest då). Är det sämre eller lika åker vi in till annan klinik än den vi brukar åka till och kollar vad de hittar- om de hittar nåt. Där ska tydligen finnas en sån där "magisk" veterinär som hittar nåt när alla andra missar. (Inte så att jag VILL att nåt ska hittas- jag vill bara att pållan ska bli frisk och gilla att jobba igen och jag föredrar att hitta felet och förhoppnignsvis kunna åtgärda det).

/Lavinia
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Jag vet att han har ett ärr efter en senskada på samma ben sedan innan som bedömdes sakna betydelse. Jag fick veta att han börjat stanna på hinder (skulle såklart reagerat men var oerfaren och litade på dem) men att han var genomgången och man inte hittat fysisk orsak och att det troligtvis enligt dem "satt i huvudet". Han gick igenom klinikbesiktning ua förrutom då ärret efter den gamla skadan som bedömdes sakna betydelse.....

Det låter ju tyvärr inte jättebra, utan som att han är slut.:( Tävlingshästar i den åldern som börjar stanna brukar enligt min erfarenhet nästan alltid ha ont, såvida de inte nyligen bytt till en osedvanligt superklantig ryttare som alltid sätter dem i skiten när de ska hoppa, och tappat lusten av den anledningen. Men då brukar de ändå vilja hoppa igen om man byter ryttare.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Håller tummarna för er! Hoppas att de kan få henne frisk igen. Jag ska boka tid nästa vecka. Fullt upp nu med jobb och annat privat och jag har redan varit borta mycket från jobbet på grund av pållen. Han lider ju inte där han går i sin stora fina hage just nu. Igår när jag kom stod han och betade i solen och förstod inte alls varför han skulle gå in, lille snutten.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Ja det är så jag också tänker och jag skulle ju såklart reagerat. De som sålde honom hoppades nog att han skulle hålla för min låga nivå men så blev det inte. Detta blir en dyr läxa både känslomässigt och ekonomiskt men så är livet.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Samma här, hur håller man uppe motivationen med skadad häst? Jag undrar oxå. Men tror jag har tacklat situationen med att gå i ide. Man gör det man ska och måste med hästen försöker borsta och pyssla och motivera sig att hitta på annat som har med hanteringen att göra. Men just nu går pållen på sommarbete med en "lugn" kompis och det är verkligen lågfart.

Samtidigt finns hoppet där om att man en dag kan komma igång men målen sänks för varje motgång/skada. Tror att jag kan köpa klippkort hos veterinärkliniken vid dethär laget. Hoppas och drömmer fortfarande om att komma igång såpass att man kan åka iväg nästa år eller året därpå och vara med på terrängträningen för "gröna". Men inser samtidigt att en såpass skadebenägen häst som jag verkar ha snart har förverkat sina 9 liv. Just avvaktar jag igen på att få börja sätta igång och det är väl det enda som håller motivationen uppe. Men i bakhuvudet maler tankar om att försöka dömma ut. :(

Man växlar mellan hopp och dysterhet.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Så trist! När ska ni få sätta igång och hur är prognosen?

Tanken var att vi också skulle börja med lite enkel terrängträning, blev inget med det, så skulle vi hoppa lite lågt, blev inget med det, så skulle vi träna dressyr på låg nivå, blev nu då inget med det heller. Jag vill inte tävla så värst mycket men jag vill mer än mulla i skogen...
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Lite hopp i mörkret. Bad stallägaren titta hur Cris rör sig igår. Han såg ingen hälta, det gör ju inte riktigt jag heller men känner en ojämnhet. Han tror problemet är att han är stel eftersom jag varit borta en del nu i sommar och inte kunnat rida helt regelbundet även om jag hållit igång honom. Jag blev så glad!! På söndag kommer en kompis som ridit Cris innan och som är väldigt duktig så ska hon också dubbelkolla och ser/känner hon inte heller någonting mer än stelhet ska hon hjälpa till med ett träningsprogram med mycket lösgörande arbete. Jag ska också försöka hitta en medryttare för att minska stressen över att han inte rids när jag är borta. Puh idag känner jag mig 100 kg lättare. Så får vi se hur länge det varar.
 
Sv: Tappat motivationen på grund av alla skador

Samma här jag har inte häst för att rida i skogen eller bara klappa på den :p Jag vill rida, är ingen tävlingsmänniska men gillar att träna både lite dressyr och hopp på låga nivåer.

Konstaterad senskada HF som behandlades november 2011 efter ett halvårs återkommande hälter och utredningar på olika kliniker.
Började sätta igång försiktigt i våras med ett schema på 1år och tveksamt om hon skulle vara fullt igång ens då.

kom igång och hade börjat trava korta sträckor i maj 2012 och då råkade vi ut för en ko/taggtråds incident vilket resulterade i ett sår på VB. Boxarrest i 2veckor :p och vila ett par veckor till tills såret var helt läkt.

Kom igång lite igen med promenader/ridning och sen lyckades hon göra något i hagen så att hon troligen fick en muskelbristning på insidan av skulderbladet, inte halt men seg och ovillig och en tydlig osymentri i skulderbladet när det rörde sig. In på klinik igen och ordinerad vila 5-6v.

Ja nu är vi inne på 6 av vilan men funderar på att låta henne vila ett par extra veckor så att muskelbristningen verkligen läker - har iallafall sett att det blivit bättre.

:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 405
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 636
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp