Tappat motivationen eftersom ridningen går SÅ dåligt

C

Chrissie

Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite tips på hur man får tillbaka motivationen i ridningen.
För att börja från början så är jag en vuxen ryttare som har ridit när jag var barn/tonåring. Hade ett långt uppehåll i drygt 10 år men började sedan om med ridningen (jag började helt från början i en nybörjargrupp på ridskola) och tyckte att det var jätteroligt. Red sedan i ungefär 5 år, de första åren på ridskola men sedan har jag även varit medryttare och ridit privatlektioner på bekants häst. Jag har tvingats att ha ett halvårs uppehåll igen p g a av tidsbrist men har nu börjat rida igen. Jag rider nu i en liten ridgrupp tillsammans med 3 andra.
Nu till mitt problem. Ridningen går katastrofalt dåligt och på grund av det så har jag tappat lusten och motivationen. Med dåligt så menar jag att jag trots att jag kommer ihåg hur jag skall göra ändå inte kan få till rörelsen i praktiken (hoppas ni förstår hur jag menar). Fick häromdagen även bekräftat med hjälp av kamera att min sits inte är vad den en gång var.....

Är det någon som har tips på hur jag skall komma igång igen och få motivation? Jag vill absolut inte sluta rida så det är inget alternativ.

Chrissie

Sv: Tappat motivationen eftersom ridningen går SÅ dåligt

Tja..släpp kraven på dig själv.... acceptera att 1. du kanske är i en svacka just nu eller 2. du behöver mer tid att öva upp kroppen. Det är inget fel med det..

Och kanske släppa dressyrarbete i paddock lite grann, rid ut lite i skogen istället(eller också, om du kan alltså). Rid på ett sätt som inte fokuserar så mycket hur du ska se ut eller ska vara.. så länge det är säkert och det är kul. :)
Hoppas det hjälper eller att du får bättre råd.

Titta på massa bra ridning. Försök åk och se när duktiga ryttare tränar och se en massa filmer som ger inspiration. :)

Hej, när jag har känt så försöker jag titta lite bakåt i tiden och se att jag faktiskt har förbättrats, även om det känns som om det står stilla ibland. Vid ett par tillfällen har jag gjort ett uppehåll och antingen varit medryttare och bara ridit ut i skogen nån gång i veckan, eller så har jag gjort en paus i ridningen och då har jag verkligen längtat tillbaka efter en tid! Hoppas du hittar tillbaka till glädjen med ridningen!

Nu till mitt problem. Ridningen går katastrofalt dåligt och på grund av det så har jag tappat lusten och motivationen. Med dåligt så menar jag att jag trots att jag kommer ihåg hur jag skall göra ändå inte kan få till rörelsen i praktiken (hoppas ni förstår hur jag menar). Fick häromdagen även bekräftat med hjälp av kamera att min sits inte är vad den en gång var.....

Det där känner jag igen, att man vet precis hur det ska göras, men att kroppen vägrar göra som man säger. Jag hade ett upphåll i ridningen på sisådär 8 år, och det är fantastiskt vad mycket muskler man tappar. Jag har en skada i ryggen också som har gjort att musklerna från höft till öra inte lyder mig som dom ska. Det är hemskt frustrerande att veta teoretiskt hur det går till men inte kunna överföra det i praktiken.

Själv har jag haft mycket nytta av att träna upp rygg, ben och mage på gym (vilket min sjukgymnast tvingar mig till ;) ) vilket gör att jag gradvis hittar tillbaka till sitsen och orkar balansera och använda min egen kropp bättre på hästryggen. Förr fick jag alltid beröm för min sits av tränare, och det har varit jobbigt att inse att jag inte kan längre.

Vet inte om det hjälper dig, men att acceptera att man inte kan så bra som förut, och att se till att fokusera på de små segrarna och framstegen man faktiskt gör (för det gör man, man kan inte mäta med hur det var förut, utan efter de förutsättningar man har i dagens läge) Sen tror jag också på att se till att få göra det som faktiskt fungerar och är roligt. Blir det för slitigt och motigt att känna att man misslyckas med samma sak om och om igen; ut och rid i skogen, gör nåt annat som fungerar och är roligt (om du har möjlighet till det).

Du behöver kanske träna dina muskler och koordínation så att du kan få kroppen att utföra det du vill. Ett tips kan var att träna pilates eller Yoga en till två ggr per vecka utöver ridningen. sedan tror jag på att se bra ridning, försöka få en positiv approach , inte leta fel utan glädje. Ta ett par privat elktioner, kanske på lina där du kan fokusera på sitsen och inte på hästen. Lycka till!

Tack för era svar. Bara genom att läsa vad ni skrivit så känner jag mig faktiskt lite bättre till mods. Ridningen skall ju vara rolig - och jag känner även att det ÄR roligt, det är bara det att själva "tekniken" inte riktigt har infunnit sig nu när jag börjat om med ridningen.

Jättebra tips att släppa kraven på mig själv, detta är troligtvis det första jag måste göra. Tyvärr kan jag inte ge mig ut i skogen och ströva runt utan jag rider lektion för instruktör i liten grupp.

Att se andra rida är en stor inspiration - tack för det tipset. Man kan lära sig en hel del av att stå på marken och titta och även på film.

Att ta en paus kan nog också vara bra men just nu känner jag mer att jag vill rida och försöka komma över dessa problem, att jag känner att det går urdåligt...

Bra tips om att träna upp kroppen, balansen och smidigheten. Här känner jag att jag har en del att jobba med (syntes dessutom väldigt bra på bilder att jag såg stel ut - verkar tyvärr som om kameran aldrig ljuger......).

Min tränare brukar säga "Det är när det känns som sämst det händer mest". Med det menar hon att man lixom ligger i ett mellanplan där man börjar ta sig upp på en ny nivå som man ännu inte riktigt behärskar och då känns det apdåligt. Nu förklarar jag inte det lika bra som hon gör, men jag hoppas att du förstod ändå.

När jag känner att allt bara är motigt brukar jag tänka på detta och då kan jag istället glädjas åt att min ridning är på väg att utvecklas.
Hoppas du hittar suget snart igen!

Tack det här var ett uppmuntrande svar som jag hoppas stämmer. Det skall jag komma ihåg. Saker brukar ju bli bättre om man tänker positivt också :idea:

När det känns som att det går riktigt dåligt kan man utnyttja det genom att då fokusera extra mycket på en sak i taget så man verkligen reder ut alla "fel" en gång för alla-. Du säger att sitsen har blivit sämre - ta en privatlektion och BARA inrikta dig på sitsträning, t ex bli longerad? Träna upp hållningen genom lite sit-ups och ryggträning? Fokusera enbart på din sits under ridningen istället för rörelserna?
Nästa steg kanske blir fokusen. Att fokusera i dina rörelser så du får lättare att överföra dina kommandon till hästen.

Hinder är till för att hoppa över, inte att stirra på tårtbiten som står på andra sidan! ;) och som andra redan har sagt så är det ju så att det är motgångar som gör att man lär sig. Får man jobba hårt med sin ridning kan man i längden komma längre än de som får mycket gratis och inte lär sig hantera motgångar.

Hinder är till för att hoppa över, inte att stirra på tårtbiten som står på andra sidan! ;) och som andra redan har sagt så är det ju så att det är motgångar som gör att man lär sig. Får man jobba hårt med sin ridning kan man i längden komma längre än de som får mycket gratis och inte lär sig hantera motgångar.

TACK för ditt mycket positiva inlägg! Jättebra råd. Jag skall försöka att träna på en sak i taget - och ja, det bästa är nog att börja med sitsen.
Det där med positivt tänkande räcker ju bra långt det också!

Hej!
Känner igen! Jag tog upp egna ridningen efter lååååångt uppehåll. Det som saknades för min del var balans. Lösningen för mig var att rida utan stigbyglar under en tid. Jag blev också longerad ett par gånger. Svårt att förklara en känsla - men man kan säga att jag "hittade rätt i sadeln" och efter detta gick ALLT bättre!

Hej skönt att höra detta.
Ja, det märks att man tappar mycket av både kunskaper och ridkänsla efter ett uppehåll tycker jag. Väldigt tråkigt. Sist jag red gick det lite bättre i alla fall så jag får vara glad för det och jobba vidare.

Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite tips på hur man får tillbaka motivationen i ridningen.
För att börja från början så är jag en vuxen ryttare som har ridit när jag var barn/tonåring. Hade ett långt uppehåll i drygt 10 år men började sedan om med ridningen (jag började helt från början i en nybörjargrupp på ridskola) och tyckte att det var jätteroligt. Red sedan i ungefär 5 år, de första åren på ridskola men sedan har jag även varit medryttare och ridit privatlektioner på bekants häst. Jag har tvingats att ha ett halvårs uppehåll igen p g a av tidsbrist men har nu börjat rida igen. Jag rider nu i en liten ridgrupp tillsammans med 3 andra.

Är det någon som har tips på hur jag skall komma igång igen och få motivation? Jag vill absolut inte sluta rida så det är inget alternativ.

Chrissie

Du känner ju att det kanske är sitsen som är en av orsakerna till att du tappat motivationen?
Har du ingen ridlärare som kan ge dig sitsträning? lite annorlunda mot de vanliga ridlektionerna?
Sök runt på nätet efter filmer och tips om ridning.
Kände som du att jag inte kom någon vart ett tag, och jag har två egna hästar ändå, började på ridskola en gång i veckan och min motivation kom tillbaka och mycket föll på plats även när jag rider mina egna...
Bytte även ridlärare och det blev ännu bättre, den tidigare ridläraren var bra men hennes sätt att lära ut gjorde att man "sänkte" sig själv fast man vet att man kan bättre.
Tag reda på orsaker varför du tappat motivation och utgå från dem.

Lycka till! :)

*delvis knapplån*

Kom att tänka på en sak iom att det blev väldigt inriktat på sitsen helt plötsligt;
Sitsen ÄR A och O det är jag med på, och allt känns såklart mycket lättare med en bra balans och avslappnad sits.
MEN jag kan inte skaka bort tanken på att ju bättre inverkan man har och ju bättre men *rider* överlag desto lättare får man att koncentrera sig på sitsen och bättre förutsättningar för en bra sits.

När jag har suttit och kollat på bilder i början när jag hade skaffat min förra häst och den var smidig som ett kylskåp och musklad som ett kvastskaft så hade jag riktigt hemsk sits. Det kan såklart ha haft att göra med att jag inte ridit så regelbundet innan jag skaffade hästen, MEN när jag sen hade den på en-två månaders vintervila pga en lindrig hälta som jag ville skulle få läka ut och sen skickade den på tillridning så satt jag MYCKET bättre när den kom tillbaka. Och då hade jag ändå inte ridit på flera månader.

Om man ser det ur den synvinkeln - att även hästen påverkar ens egen sits ganska mycket tills man verkligen fått en supersits, ja då kanske man får göra en överläggning med sig själv i början av ridpasset. "Är den här hästen mjuk och balanserad nog av sig själv för att det ska vara någon idé att sitsträna, eller bör jag försöka rida den till bättre balans och avslappning?"

Till TS: man får nog vara väldigt objektiv och utvärderande i sin ridning. Kan vara jättebra om du lejer någon som filmar dig så du kan se orsak och verkan och göra en utvärdering efter varje ridpass. Var ärlig mot dig själv, vad gjorde du dåligt och vad gjorde du bra? Gör gärna en lista med både bra och dåliga punkter. Försök att skilja på orsak och verkan vs. ursäkter eller att bara klanka ner på sig själv.
Försök också att skriva en rad till varje punkt som hjälper dig att rätta till just det dåliga till nästa gång. Något att fokusera på, eller kanske något att ändra överlag. Om du inte lyckas hitta någon lösning kan du ta upp det med ridläraren i början av nästa ridpass för att få tips.

Senast ändrad:

Hej jag har lite liknande historia med ridningen, red som barn och ungdom massor och hade uppehåll i 13 år med ridningen och började sen. Dock inte i nybörjargrupp utan i en grupp som var lite lägre än vad jag kunde just för att jag kände mig osäker på hur mycket jag kunde. Ibland hamnar jag i såna svackor som du har gjort nu och för det första är det helt naturligt. Vad jag brukar göra för att råda bot på det är att försöka rida lite mer. Jag rider en gång i veckan på ridskola. Jag precis varit i en sån svacka och jag har tagit privatlektion och gått en endagskurs med två pass och teori. Kanon, man kommer ner i sadeln på ett annat sätt, får bättre sits o.s.v. Ta några longerlektioner och försök att rida lite mer. Om du inte har möjlighet att rida ut kolla runt om det finns något ställe som ordnar uteritter. T.ex. islandshästridskolor brukar ju göra det rätt ofta. Jag tror det är just mängden ridtid som saknas hos mig när det går dåligt.

Hej och tack för svar.
Jag är inte säker på att det enbart är sitsen som ställer till det för mig. Men när jag såg fotobeviset så var det väldigt enkelt att se att sitsen inte såg ut som jag hade velat... Kanske är det mer ett mentalt hinder eftersom jag haft ett uppehåll. Kanske kan sitslektioner vara något att ta tag i för att kunna se en skillnad och komma framåt och hitta motivationen.

Till TS: man får nog vara väldigt objektiv och utvärderande i sin ridning. Kan vara jättebra om du lejer någon som filmar dig så du kan se orsak och verkan och göra en utvärdering efter varje ridpass. Var ärlig mot dig själv, vad gjorde du dåligt och vad gjorde du bra? Gör gärna en lista med både bra och dåliga punkter. Försök att skilja på orsak och verkan vs. ursäkter eller att bara klanka ner på sig själv.
Försök också att skriva en rad till varje punkt som hjälper dig att rätta till just det dåliga till nästa gång. Något att fokusera på, eller kanske något att ändra överlag. Om du inte lyckas hitta någon lösning kan du ta upp det med ridläraren i början av nästa ridpass för att få tips.
Tack för svar. Du har nog mycket rätt i dina funderingar. Men det är svårt att vara objektivt när man känner att saker som alltid har fungerat nu inte längre gör det. Att bli filmad i ridningen just nu tror jag inte så mycket på, antagligen skulle jag få en mycket värre shock än den jag fick av ridbilderna. Men kanske längre fram, jag har blivit filmad förut och vet att det är mycket nyttigt att se hur det egentligen ser ut - inte bara ur sitssynpunkt utan även samspelet med hästen t e x.
Din checklista tar jag tacksamt emot och skall försöka sätta upp lite punkter.

Senast ändrad av en moderator:

Hej, tack för ditt svar. Vad skönt det känns att läsa om andra som varit med om liknande situation. Ja, det kan säkert vara ett bra sätt att få tillbaka motivationen genom att rida mer och kanske speciellt genom att rida ut på lite turer så det blir en annan typ av ridning. Ska nog kolla upp om det finns lediga platser faktiskt.

Jättebra tips att släppa kraven på mig själv, detta är troligtvis det första jag måste göra. Tyvärr kan jag inte ge mig ut i skogen och ströva runt utan jag rider lektion för instruktör i liten grupp.

Jag tycker man ska komma ihåg att det inte alltid är så lätt att få till det på en lektionshäst, jämfört med en egen häst som man känner väl och rider ofta. På lektion rider man ofta olika hästar, som varierar i ridbarhet och utbildningsståndpunkt, och att då få det att klicka på 45 minuter.... :crazy: Jag rider lektion på egen häst, och om jag inte kan ta med honom brukar jag låna en av ridskolans. Snacka om att få börja om från ruta 1!

Om jag varit i dina kläder hade jag pratat med min ridlärare och förklarat problemet. Kanske finns det någon häst som du trivs bättre med? Då kanske du kan få rida enbart den på lektionerna ett tag, och kombinera det med ev. uteturer, privatlektioner, endagskurser eller vad det nu kan vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar