Tappat matlusten på havre!

Argona

Trådstartare
Vårat 4-åriga sto har tappat sugen på havre!?! I början på veckan slutade hon äta upp havren. Hon äter gladeligen upp sitt hösilo inne men inte ute, då plockar hon i det lilla gräs som är kvar, dricker o bajsar som vanligt men struntar i havren. Hon har nu gjort 2 provlopp och ska göra sitt kval på måndag 15/10 men vet inte hur det ska gå när hon vägrar kraftfodret!!:crazy:
Hon har ingen feber och uppför sig som vanligt i övrigt.:confused:
Någon som har några tips?!

Sv: Tappat matlusten på havre!

Hon har inte hängt med mentalt. Då är et vanligt att de börjar rata maten.

Äter hon inget kraftfoder alls?
Har du testat med ngt annat kraftfoder? Har du kollat halsen?

Vi har haft Kraft Sport förut (Det åt hon för 2 månader sen utan problem) och ska testa det igen, har havre och Kraft Plus nu, har köpt Betfor idag och ska erbjuda det. Hon tigger och vill ha när de andra får havre men när jag häller i hennes krubba kollar hon bara och går där i från.
Hon minskade ner på ätandet i måndags och har slutat nästan helt i går kväll.
Veterinären kommer o kollar tänderna på torsdag.:confused:

Vår förra travhäst åt dåligt med kraftfoder när han var i hög träning också. Det var knepigt att få i honon tillräckligt.

hon kanske helt enkelt inte tycker att det är gott? :confused:
prova med krafft, det innehåller ju havre.
vi har också en superkräset egotrippad travare där bara sporten duger....
Havren sätter sig i huvudet så han blir som en ekorre på lcd...

Vi ska testa det igen, men frågan är om hon kan gå sitt kval som hon är anmäld till på måndag om vi inte får i henne kraftfoder. Silo äter hon inne i boxen men inte i hagen.:confused:

Hon äter betfor ialla fall!:)
Är det någon som har någon ide om hur vi ska göra med kval loppet på måndag?
Ikväll får vi hem Kraft Plus som hon tidigare i sommras åt ialla fall (Vilket hon i oför sig gjorde med havren med så sent som i helgen!)

Hej. Jag har också en dam på 4 år som stundvis ratar havren, men äter krafften, i bästa fall... Det har mycket att göra med hennes humör, och dom jag har frågat säger att dom blir less havren ibland. Minska den rejält eller ta bort den några dagar.. Funkar på min. Min matvägrade på havre dagarna före kval också, gav henne groov, som hon åt lite grann, men hon åt sitt hö och drack vatten i alla fall.
Klarade då kvalet utan problem ska ju inte gå fortare än 23...lycka till..

Då siktar vi på kvalet om inget annat dyker upp! (alltså att hon är sjuk på något vis som vi märker)
I morse åt hon betfor och då var jag snabb att blanda i 1/2 kg havre men då slutade hon på en gång!

Men får ni i henne de mängder betfor som behövs för att ersätta havren?

På de grovfoder jag haft har jag varit tvungen att kompensera med olja också för att höja energin i fodret.

Fjolårets havre kunde innehålla ganska höga halter toxiner p.g.a. den fuktiga väderleken förra sommaren - så det har varit svårt att få tag i riktigt bra havre. Kanske är det detta som hon känner att hon är känslig mot - stress sänker ju motståndskraften även mot sådant - Jag skulle prova andra fodermedel - eller andra partier havre.

Lycka till!

Min 8 åriga dam har ratat havre hela livet. Äter mestadels Müsli & lite havre iblandat. Hon är riktigt kräsen & bestämd.

Som sagt....äter (hö)dricker, kissar,bajsar och ingen feber -klart din häst kan kvala.
Många hästar kan när de är i form, startar intensivt eller dagen efter ett hårt lopp/kval/provlopp/jobb kan rata maten och äter dåligt. Inget att oroa sig för.
Håller det i sig (och det gör det för endel hästar, tyvärr) så får man locka i dem mer mat. Ett smakligare foder, olja osv. En del får man verkligen truga i mat och hullet är ett ständigt problem för vissa hästar.
Vi ger våra kraft. Vi väljer mellan grov och sport, efter behov. Vi fick rådet att INTE blanda havre och kraft. Vi är jättenöjda med bara detta foder. Sen har jag hört här på buke att det inte är så bra att ge en massa betfor. Minns inte varför.....
gulan

För att det inte är bra??? :angel:

Nu kanske jag är ute och snurrar totalt men jag har för mig att det hde med snabba och långsamma kolhydrater att göra? För jag vet att jag läst det för länge sen, men jag chansade ändå eftersom jag hade problem.

Jag fodrar ju fortfarande korsis-kusen med i huvudsak betfor och vad jag kan se (ytterst ovetenskapligt eftersom det bara är EN häst) så är hon smidigare i muskulaturen än någonsin och har bättre återhämtning än tidigare. Nu satte en muskelsträckning stopp för oss (troligen feltramp) så jag har inte så mycket tävlingsresultat att komma med. :p

Men 2 kg betfor är MYCKET betfor.

Jag tror att Djurjouren också kör betfor-diet på sina, det är väl hon och jag som är betfor-maffian? :D

Tillhör oxå betfor maffian jag ;) fodrar min valack som fick korsis i somras med betfor & lusern. Han har ej fått nå mer korsis & mår prima plus lagt på sig hull.

Havren är fin och från i år och hon har ätit den i några veckor. Vi köpte Kraft Sport igår och hon åt den, 3 kilo i går på kvällen, vi får se hur mycket hon pillar i sig nu till frukost.

Hej Hade samma problem på mitt sto förut. Fick höra att det inte var ovanligt att ston kunde matvägra. Jag provade det mesta, men prova minska på havren det går ju inte att tvinga i dem sedan prova Krafft grund eller sport. Min började tack och lov att äta sporten med glädje men nu har jag bytt till mustang och hon älskar det! Det är ett foder som finns i müsli och pellets form.
Hon är fortfarande inte glad i havre men det slinker med. Fick oxå tipset att inte blanda för att "lura" i henne och det funkade bättre. Annars struntade hon i allt om det blev blandat.
Hoppas att det löser sig.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har varit i kontakt med veterinär och de har tagit prover och ska ta fler men jag skulle vilja veta om någon känner igen symptomen...
2
Svar
21
· Visningar
3 227
Senast: haus
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V